تغییرات مدیریتی نباید باعث تعلیق تفاهمنامه‌های آموزشی ایمنی کار شود


رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار منطقه جنوب غرب با بیان اینکه بیشتر دوره‌های آموزشی ایمنی کار پیش از کرونا بصورت حضوری و در محل کارگاه کارفرمایان برگزار می‌شد گفت: برابر قانون این آموزش‌ها باید از طریق مجریان آموزشی مجاز انجام شود.

 به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز جمیل جلالی در جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی  افزود: در سال گذشته، برگزاری دوره‌های آموزشی و آزمون‌های مربوطه به دلیل شیوع کرونا تعطیل بود ، اما بعد از بهبود شرایط، اجازه برگزاری کلاس‌ها در هفته های پایانی سال گذشته صادر شد.

وی ادامه داد: در طول این مدت (از هفته های پایانی سال ۱۳۹۹ تا خردادماه سال جاری) علیرغم محدودیت‌های ناشی از شیوع این بیماری، بیش از ۲۲ هزار نفر ساعت آموزش ایمنی از سوی مجریان مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار منطقه جنوب غرب با بیان اینکه بیش از ۱۲ مرکز مجاز برگزاری دوره های آموزشی به عنوان مجریان ارائه آموزش های ایمنی در استان خوزستان فعالیت دارند گفت: در شرایط فعلی، آموزش‌ها بصورت آنلاین صورت می‌گیرد و به منظور بهره مندی افراد فاقد سواد کافی، کلاس های مربوطه (هر کلاس ۱۵ نفر) بصورت حضوری برگزار می شود.

جلالی با تاکید بر اینکه در جریان برگزاری آزمون ها، مجریان آموزشی می بایست در زمان مقرر جهت همکاری با افراد فاقد سواد در حوزه امتحانی حضور داشته باشند گفت: این امکان برای تسهیل شرایط امتحان ویژه نیروی کارگری از سوی این مرکز تحقیقاتی فراهم شد.

وی اضافه‌کرد: در سال جاری، علاوه بر کرونا، محدودیت‌هایی در زمینه برق به وجود آمد که مقرر شد، به منظور جلوگیری از سرگردانی نیروی کار در جریان برگزاری متمرکز آزمون‌ها در اهواز(ناشی از قطع احتمالی برق)، امتحانات علاوه بر محل جهاد دانشگاهی در مراکز پیام نور دیگر شهرستان‌ها انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار منطقه جنوب غرب کشور یادآورشد: برگزاری زمان کلاس و آزمون‌ها  با هماهنگی شرکت های پیمانکاری و یا نمایندگان کارفرمایان انجام می شود؛ برهمین اساس انتظار می‌رود که شاهد همکاری‌های لازم از سوی کارفرمایان برای حضور نیروهای کارگری در کلاس‌ها باشیم.

جلالی با تاکید بر اینکه هدف از ارائه آموزش‌های ایمنی صیانت از جان نیروی کار و پیشگیری از حوادث ناشی از کار است گفت: این مرکز تحقیقاتی برای تسهیل شرایط برگزاری کلاس‌ها و همچنین قبولی نیروی کار در این آزمون‌ها همکاری‌های مستمری با کارفرمایان و پیمانکاران دارد.

وی با بیان اینکه تغییرات مدیریتی در مجموعه های کارفرمایی مانند شرکت ملی حفاری باعث شده تا تفاهمنامه‌های آموزشی در جهت برگزاری دوره‌های ایمنی کار به نتیجه نرسد گفت: مجموعه‌های آموزشی برخی کارفرمایان مانند مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت ملی حفاری و ... دارای استانداردهای لازم است اما استناد به این آموزش ها مستلزم طی کردن فرآیندهای قانونی است.

وی افزود: در حالیکه ارائه آموزش های ایمنی از سال ۱۳۸۵ در خوزستان به عنوان یک ضرورت مورد پیگیری قرار گرفت با این حال هنوز در راستای همکاری با جامعه پیمانکاری و کارفرمایی، نسبت به بازآموزی آموزش ‌ای ایمنی اقدام نشده است.

جلالی یادآورشد: بیش از یک میلیون نفر نیروی کار در استان خوزستان وجود دارد که به منظور پیشگیری از حوادث ناشی از کار، ارائه آموزش‌های لازم به آنها همواره ضروری است.

کارگروههای تخصصی 09:01:53 _ 00/04/15 22:30