نشست انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی استان خوزستان


جناب آقای ملک پور - رییس انجمن صنایع پلیمری و شیمیایی استان خوزستان:
ایشان با بیان اینکه استان خوزستان دارای ظرفیت های اقتصادی متعددی در زمینه های مختلف می باشد بیان داشت: با این وجود مشکلاتی مانند شرایط خاص آب و هوایی ناشی از جغرافیای استان، فعالیت های تولیدی در خوزستان را با چالش هایی همراه کرده است.
ملک پور تصریح گرد: همچنین به واسطه سابقه طولانی حضور فضای کاری و کارگری در استان، فعالیت های اقتصادی استان با پدیده ای تحت عنوان بازنشستگی زودرس در قالب مشاغل سخت و زیان آور روبرو می باشد.
وی بیان داشت: احکامی که معمولا در خصوص این نوع مشاغل برای کارفرمایان صادر می شود با ابهاماتی همراه است و زمانی که تقاضای اصلاح فرآیند محاسبه حق بیمه متقاضیان بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور به اداره کار و یا سازمان تأمین  اجتماعی ارائه می گردد، کارشناسان این دستگاه ها پاسخ های غیر قابل اقناعی بیان می کنند.
رئیس انجمن صنایع پلیمری و شیمیایی خوزستان اضافه کرد: این کارشناسان مدعی هستند که فرآیند محاسبه حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور بر اساس فرمول الکترونیکی تعیین شده برای سامانه ها محاسبه و ابلاغ می گردد؛ در صورتی که اگر سامانه‌ها دچار اشکال و یا اشتباه  شوند می بایست ساز و کار اصلاح آنها توسط نیروی انسانی اداره کار و یا سازمان تأمین  اجتماعی فراهم شود.

جناب آقای کرانی -رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان و رئیس هیا مدیره شهرک صنعتی شماره یک اهواز:
ایشان از طرح توسعه میادین نفتی ۲۸ مخزن در استان خوزستان به عنوان یکی از پروژه های مهم صنعتی کشور یاد کرد و گفت: از سراسر کشور پیمانکارانی برای مشارکت در توسعه این میادین بکارگیری شدند که حجم بسیار زیادی از منابع مالی را به خود اختصاص داده اند.
کرانی بیان داشت: بررسی های انجمن سازندگان تجهزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان نشان می دهد؛ علیرغم اینکه محل ماموریت و اجرای پروژه این پیمانکاران در استان می باشد اما نیازهای خود را از دیگر استان های کشور مانند تهران تأمین  می‌کنند.
وی افزود: این درحالی است که شهرک های صنعتی و صنایع کوچک متعددی در استان خوزستان برای رفع نیاز صنایع بزرگ طی سال های متمادی ایجاد شده اند.
رئیس هیات مدیره شهرک شماره یک اهواز با تأکید بر اینکه بخش دیگری از مشکلات صنایع کوچک در استان خوزستان عدم پرداخت مطالبات از سوی شرکت های نفتی در استان است افزود: پرداخت نشدن این مطالبات باعث ایجاد چالش‌های متعددی برای صنایع کوچک در استان خوزستان گردیده است.
جناب آقای نورآبادی -دبیر انجمن سازندگان صنایع پلیمری و شیمیایی خوزستان و رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی شماره ۴ اهواز:
ایشان با اشاره به موضوع کمبود مواد اولیه برای فعالیت واحدهای پلیمری در سطح استان اشاره کرد و گفت: این صنایع به عنوان واحدهای پایین دست مجتمع های پتروشیمی محسوب می شوند و درخواست ماهانه ۲ هزارتن انواع مواد اولیه برای تولید محصول دارند.
نورآبادی افزود: طی سال های اخیر تلاش های زیادی برای تأمین  این میزان مواد اولیه از مجتمع های پتروشیمی صورت گرفته است و در مقطعی نیز موافقت وزیر نفت اخذ گردید.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچگونه همکاری از سوی مجتمع های پتروشیمی مستقر در استان خوزستان به منظور اختصاص مواد اولیه (خارج از بورس کالا) به واحدهای پلیمری محقق نشده است ادامه داد: این رویه باعث شد تا از ۳۰۰ واحد تولیدی پلیمری در استان در حال حاضر تنها ۱۰۰ واحد به فعالیت ادامه دهند.
رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی شماره ۴ اهواز در بخش دیگری از این نشست به چالش صنایع کوچک استان همزمان با شرایط آب و هوایی و افزایش قطعی برق در استان اشاره کرد و گفت: این شرایط باعث شده تا واحدهای فعال متحمل خسارات زیادی شوند.
وی بیان داشت: شهرک های صنعتی استان خوزستان ۳۰۰ مگاوات برق در روز مصرف دارند درصورتی که این میزان مصرف نسبت به یک کارخانه تولید فولاد، مصرف ناچیزی محسوب می شود.
نورآبادی تعداد صنایع کوچک مستقر در شهرک های صنعتی استان خوزستان را ۱۲۰۰ واحد عنوان کرد و افزود: این واحدها جمعیت قابل توجهی از اشتغال استان را تأمین  کرده است و در صورتی که قطعی برق آنها ادامه داشته باشد، قطعا بیکاری این افراد باعث معضلات اجتماعی خواهد شد.
رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی شماره پنج اهواز همچنین به موضوع مشاغل سخت و زیان آور اشاره کرد و گفت: برابر قانون، هر واحد آلاینده بعد از دریافت تذکرات قانونی می بایست طی ۲ سال نسبت به بهبود شرایط فعالیت نیروی کار خود اقدام کند در غیر اینصورت، واحد مربوطه در ردیف مشاغل سخت و زیان آور قرار می گیرد.
وی بیان داشت: این موضوع در استان خوزستان به شکل متفاوتی در حال اجرا می باشد و به محض اینکه ردیف شغلی مشمول این قانون گردد، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خوزستان به بازنشستگی زودتر از موعد نیروی کار رأی می‌دهد.
جناب آقای حرمتی -رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز:
ایشان با بیان اینکه شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز یکی از قدیمی ترین شهرک های استان محسوب می شود گفت: این شهرک در حال حاضر با مشکلات متعددی در زمینه های زیرساخت مواجه است که نیازمند توجه و رسیدگی فوری است.
حرمتی نبود جاده دسترسی به این شهرک را یکی از مهمترین چالش واحدهای مستقر در آن عنوان کرد و گفت: برای ورود به این شهرک، خودروهای حمل مواد اولیه می بایست مسیری به طول ۱۰ کیلومتر را طی کنند تا از طریق یک دوربرگردان وارد شهرک شوند.
وی ادامه داد: این شهرک دارای خط لوله آب اختصاصی می باشد اما در مسیر این خط، انشعابات متعددی برای مصارف خارج از شهرک ایجاد گردیده است که باعث کاهش حقابه گردیده است.
حرمتی بیان داشت: ایجاد این انشعابات باعث شده همواره در ماه هایی از سال (تابستان) شهرک شماره ۲ اهواز دچار بی آبی شود و پیش بینی می شود که امسال نیز این مشکل تشدید یابد.
وی بر ضرورت توجه دستگاه های متولی جهت حفظ امنیت شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز تأکید کرد و گفت: بخشی از این شهرک هنوز محصور نشده است و این وضعیت باعث ایجاد برخی ناامنی و سرقت کابل های برق و مخابرات شده است.
رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز بیان داشت: از استانداری خوزستان خواسته می شود تا زمینه ایجاد امنیت بیشتر ویژه واحدهای صنعت مستقر در این شهرک را با هماهنگی در بین دستگاه های مربوطه، فراهم نماید.
جناب آقای پناهی زاده- رئیس خانه صنعت و معدن خوزستان:
ایشان یکی از مشکلات موجود در زمینه فعالیت انجمن های همگن در استان را عدم استقبال فعالان صنعتی برای عضویت در تشکل های صنفی خواند و افزود: یکی از دلایل این عدم استقبال نبود ساختار قانونی و مستقل ویژه فعالیت این انجمن‌ها می باشد.
وی ادامه داد: آن دسته از افرادی که برای حضور در هیات رئیسه انجمن ها تلاش می کنند به عنوان مثال اگر در دوره ای دچار مشکلی مانند چک برگشتی ( فعالیت اقتصادی شخصی) شوند، حساب های بانکی انجمن نیز مسدود می شود (به واسطه عضویت فرد دارای چک برگشتی).
پناهی زاده بیان داشت: همچنین اگر انجمنی در روند محاسبات مالیاتی دچار مشکل شود، این وضعیت به شرکت های خصوصی افراد نیز تعمیم داده می شود و تبعات مختلفی را در پی خواهد داشت؛ لذا اصلاح این شرایط نیازمند یک قانون مستقل برای رفع مشکلات موجود می باشد.
رئیس خانه صنعت و معدن خوزستان خواستار تبعیت سازمان تأمین  اجتماعی از مصوبه فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور مبنی بر ممنوعیت بازرسی اسناد کارگاه های تولیدی، صنعتی و ... قبل از یکسال شد و گفت: تأمین  اجتماعی همواره از این مصوبه تبعیت نمی کند و بخش خصوصی را دچار چالش های متعدد کرده است.
پناهی زاده همچنین به روند طولانی بررسی اعتراض کارگاه ها به جرایم اعمال شده از سوی سازمان تأمین  اجتماعی و امور مالیاتی اشاره کرد و گفت: این فرآیند نیازمند اصلاح است و می بایست در این خصوص هماهنگی و برنامه ریزی جدی از سوی متولیان امر صورت بگیرد.
وی یادآورشد: خانه صنعت و معدن استان نیز خواستار حضور روسای انجمن‌ها در کمیسیون‌های حل اختلاف اداره کار، تأمین  اجتماعی و امور مالیاتی می باشد.
وی به موضوع رد دفاتر واحدهای تولیدی از سوی امور مالیاتی به بهانه های مختلف اشاره کرد و گفت: به واسطه شرایط تأمین  مواد اولیه از بورس کالا، بخش زیادی از واحدهای تولیدی در این فرآیند دچار مشکل هستند و بالاجبار می بایست از بازار آزاد اقدام به خرید کنند.
پناهی زاده ادامه داد: همین موضوع باعث شده تا سازمان امور مالیاتی نسبت به تایید دفاتر اقدام ننماید، در صورتی که این شرایط به واسطه بخشنامه های دولت ایجاد شده و مسیر تهیه مواد اولیه از بورس را برای واحدهای تولید دچار مشکل کرده است؛ لذا تولیدکننده مجبور است که خرید خود را از دلال ها انجام دهد.
وی همچنین به وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی در استان خوزستان انتقاد کرد و گفت: استان خوزستان از نظر سپرده‌های بانکی جایگاه اول و یا دوم کشور را دارد اما از نظر پرداخت تسهیلات در ردیف های آخر کشور قرار گرفته که این وضعیت نیازمند بررسی کارشناسی و آسیب شناسی است.
رئیس خانه صنعت و معدن خوزستان ادامه داد: عدم قبول پروانه های بهره برداری به عنوان وثیقه از سوی بانک ها نیز چالش دیگری است که بخش صنعت و تولید استان با آن روبرو است.
جناب آقای احمدی نژاد -رئیس انجمن پوشاک خوزستان:
ایشان با بیان اینکه صنعت پوشاک با کمترین میزان نقدینگی و سرمایه گذاری دارای سودآوری بسیار خوبی است گفت: این امر مستلزم شرایطی است که از جمله آن می توان به نیروی انسانی دارای مهارت در این رسته اشاره کرد.
وی بیان داشت: این موضوع (تربیت نیروی مناسب با بازار پوشاک) در استان خوزستان به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است و برای استفاده از این ظرفیت می بایست آموزش های فنی و حرفه‌ای مورد بازنگری قرار گیرند.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه طی موارد متعدد اصلاح رویه آموزش های فنی و حرفه ای مورد تقاضا قرار گرفت افزود: متاسفانه توجهات لازم در این رابطه صورت نگرفته است و همواره آموزش‌های غیرکاربردی از سوی این اداره کل تداوم دارد.
رئیس انجمن پوشاک استان خوزستان از برون سپاری مناقصات جهت تهیه البسه دستگاه های مختلف مانند مجموعه های بیمارستانی به خارج از استان انتقاد کرد و گفت: بعضا نتیجه این مناقصات، ارائه البسه با قیمت بالا و کیفیت پایین بوده است.
وی فضای رقابتی در زمینه بازار پوشاک را به نفع تأمین  کنندگان خارج از استان دانست و افزود: علاوه بر این نیز تولید پوشاک در استان خوزستان بخصوص طی سال گذشته با کمبود شدید مواد اولیه روبرو بوده است که این موضوع اثرات نامناسبی در بازار داشته است.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: یکی دیگر از چالش های حوزه تولید پوشاک در استان خوزستان مربوط به عدم اعمال بخشودگی جرائم بیمه تأمین  اجتماعی و مالیات است؛ از مسئولان مربوطه درخواست می شود که این مشکلات را مورد بررسی قرار داده و نسبت به رفع آنها اقدام نمایند.
جناب آقای زمانی زاده -رئیس انجمن فنی و مهندسی استان خوزستان:
ایشان یکی از نیازهای مستمر در بدنه بخش خصوصی را تعامل و دسترسی نمایندگان فعالان بخش خصوصی با مدیران مربوطه در راستای پیگیری و رفع مشکلات تولیدی و اقتصادی دانست و گفت: در صورتی که این تعامل ایجاد شود، بخش مهمی از مشکلات کاهش می یابد و روند فعالیت های اقتصادی بهبود می یابد.
زمانی زاده ادامه داد: از دستگاه های اجرایی خواسته می شود که قوانین و بخشنامه های حمایتی را مانند سایر مقررات مورد توجه قرار دهند و از این طریق شرایط کسب و کار در استان را تسهیل ببخشند.
وی به چالش واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی همزمان با افزایش مصرف برق در فصل گرما اشاره کرد و گفت: از دولت خواسته می شود که به تولیدکنندگان یارانه تهیه و نصب سلول های خورشیدی اختصاص دهد تا در ایامی که مصرف برق در کشور افزایش می یابد، فعالیت های تولیدی بخاطر چنین مشکلی با رکود مواجه نشوند.
زمانی زاده همچنین صادرات محصولات تولیدی را قسمت مهمی از فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوص دانست و گفت: به منظور اطلاع از استانداردها و فرآیندهای بین المللی، نیاز است تا انجمن ها و تشکل‌های بخش خصوصی ارتباط نزدیکتری با وزارت امور خارجه داشته باشند.
جناب آقای علیرضایی- رئیس انجمن صنایع آرد استان خوزستان:
ایشان یکی از معضلات صنعت آرد در خوزستان را اختصاص قطره چکانی گندم به کارخانجات موجود (تولید آرد) در استان دانست و گفت: تعداد ۱۵ کارخانه با ظرفیت تولید ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن در خوزستان ایجاد شده است که این واحدها هم‌اکنون با ۴۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ دستمزد تبدیل گندم به آرد تغییر نیافته است گفت: علیرغم افزایش هزینه های متعدد برای واحدها، نیاز است که این موضوع مورد بازنگری قرار گیرد.
علیرضایی با تأکید بر اهمیت حمایت مجموعه های مرتبط با حوزه گندم از تولیدکنندگان آرد گفت: طی سالهای اخیر به واسطه تأکیدات صورت گرفته، کارخانجات آرد در استان اقدام به ساخت سیلوهای متعددی کرده اند و برای این منظور تسهیلات سنگینی نیز اخذ گردیده است.
رئیس انجمن صنایع آرد استان خوزستان بیان داشت: فعالیت این سیلوها مستلزم اختصاص گندم می باشد که این امر به سختی انجام می شود و در اغلب مواقع برای کارخانجات آرد چالش هایی را در پی دارد.
وی به دستور استاندار خوزستان مبنی بر اختصاص ۱۵۰ هزار تن گندم به کارخانجات آرد استان جهت افزایش تولید اشاره کرد و گفت: این موضوع تاکنون محقق نشده و سهمیه تعیین شده اختصاص پیدا نکرده است.
علیرضایی همچنین در خصوص الزام پرداخت هزینه کرایه حمل گندم به سمت کارخانجات آرد موجود در استان با قیمت مشابه دیگر استانهای کشور گفت: این گندم در استان خوزستان برداشت شده است و به نظر می رسد که کرایه حمل آن می بایست با نرخ درون استانی پرداخت شود.
وی از خروج گندم ناب (با کیفیت) استان و اختصاص آن به شرکت های تولید ماکارونی انتقاد کرد و گفت: انتظار می رود که از خروج این نوع از گندم جلوگیری شود تا مصرف آن در درون استان و به منظور بهبود کیفیت تولید نان صورت بگیرد.
رئیس انجمن صنایع آرد استان خوزستان به سیل فروردین ماه سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: در جریان این پدیده، جاده اختصاصی کارخانه غنچه مستقر در شهرک شماره ۲ اهواز تخریب شد (به منظور هدایت سیلاب و خروج روان آب از منطقه) اما تاکنون نسبت به بازسازی آن اقدام نشده است.
علیرضایی همچنین به اختلافات پیش آمده بین اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و همچنین ثبت شرکت ها در زمینه اختصاص شناسه ملی اشاره کرد و گفت: به دلیل بروز این اختلاف، برخی از انجمن ها در خوزستان فاقد شناسه ملی هستند و این موضوع باعث مسدود شدن برخی از حساب های بانکی و همچنین خطوط ارتباطی (تلفن ثابت انجمن ها) گردیده است؛ لذا درخواست می گردد این موضوع نیز مورد رسیدگی قرار گیرد و شرایط پیش آمده اصلاح شود.

 

نشست ها 09:49:39 _ 00/04/16 22:30