انتقاد استاندار خوزستان از بی‌انگیزگی مدیران در پیگیری مشکلات اقتصادی


استاندار خوزستان با انتقاد از بی‌انگیزگی برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برای پیگیری مشکلات اقتصادی گفت: همه مسوولان با هر سطح مدیریتی باید تا آخرین روز کاری برابر قانون، به وظایف خودد عمل کنند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز  قاسم سلیمانی دشتکی  در شصت و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان در سرسرای استانداری خوزستان بیان کرد: خوزستان به واسطه حضور صنایع سنگین و استراتژی که دارد نقش تاثیرگذاری در اقتصاد کشور دارد، اما متاسفانه برخی از مدیران محلی بی‌انگیزه شده‌اند.

وی ادامه داد: نحوه مدیریت در استان خوزستان نیازمند بازنگری است تا چشم اندازهای تعریف شده برای آن در مسیر واقعی و صحیح مورد پیگیری قرار گیرد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه حضور پیدا نکردن برخی مدیران دستگاه‌های متولی در نشست‌های مختلف از جمله شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان روند پیگیری مشکلات اقتصادی خوزستان را با ناهماهنگی همراه کرده است گفت: در این رابطه تذکر جدی برابر قوانین و مقررات داده خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه دستگاه‌های متولی حوزه تجارت باید موضوعات مربوط به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی را با جدیت دنبال کنند افزود: استان خوزستان ظرفیت‌های جدی و ویژه‌ای در زمینه تولید دارد اما موانع پیش روی باید کنار زده شوند.

رییس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان اضافه کرد: شرایط موجود در مرزهای خوزستان باید ساماندهی و صادرات غیرنفتی استان تسهیل شود.

استاندار خوزستان در ادامه به مشکلات پیش آمده در زمینه صدور گواهی تعیین صلاحیت پیمانکاران نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: انجمن صنفی شرکت های خدماتی و فنی مهندسی کشور خواستار رفع ابهام و رویه‌های زاید در زمینه صدور این گواهی‌ها است.

وی افزود: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان به عنوان متولی اجرای قانون کار، باید بر حسن اجرای این قانون به منظور صیانت از جان نیروی انسانی نظارت کند.

وی ادامه داد: برای پیگیری مطالبه این تشکل از بخش خصوصی، پیشنهادات کاربردی تهیه خواهد شد تا علاوه بر بهبود آموزش‌های ایمنی ویژه نیروی کار، مشکلات جامعه پیمانکاری و همچنین کارفرمایان برطرف شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه آموزش‌های مجازی ایمنی ویژه نیروی کار راهکار قابل قبولی برای فرآگیری مخاطبان این آموزش ها است گفت: انتظار می‌رود که وزارت کار، ارایه این آموزش‌ها از سوی کارفرمایان داری نظام آموزش ایمنی را مجاز تلقی کند.

سلیمانی دشتکی گفت: در این راستا، باید همکاری و هماهنگی بین بخشی قابل قبولی بین کارفرمایان، پیمانکاران و همچنین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ستان صورت بگیرد.

بر اساس این گزارش، خوزستان از جمله استان‌های دارای تراکم بالای نیروی کارگری در کشور است که  به‌تبع آن، موضوع صیانت از نیروی کار از اهمیت بالایی برخوردار است. از دهه ۸۰ موضوع آموزش ایمنی در کارگاه‌های مختلف کشور و خوزستان با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار گرفته است.

اختلاف بین ارایه آموزش‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کارفرمایان مستقر در خوزستان در برگزاری آزمون از جامعه هدف این آموزش‌ها است. هرچند آموزش‌های مراکز مورد تایید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارای سرفصل‌های عمومی است، اما فاقد کاربرد لازم برای محیط‌های تخصصی در صنایعی مانند نفت و حفاری است.از طرفی دیگر ، آموزش‌های تخصصی ارایه شده از سوی کارفرمایانی مانند مناطق نفتخیز جنوب، شرکت ملی حفاری، توسعه نیشکر و صنایع جانبی، فولاد و ... از نظر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از رسمیت لازم برخوردار نیست.

همچنین موضوع سطح سواد نیروی کارگری ، باعث می‌شود که قبولی این افراد در آزمون‌های اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کاهش یافته، و این مساله چالش جدی برای بخش خصوصی به عنوان پیمانکار تامین نیروی انسانی کارفرمایان ایجاد کند.

بر اساس رویه‌های تعیین شده، در آزمون‌های ایمنی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان ، اگر حتی یک کارگر با هر سطح سوادی،  موفق به کسب نمره قبولی نشود، گواهی تایید صلاحیت پیمانکار تامین نیروی انسانی برای حضور در دیگر مناقصات تمدید و یا صادر نمی‌شود.

صحن شورا 09:17:14 _ 00/04/23 22:30