اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رییس اتاق بازرگانی اهواز: مرز هوایی دزفول مستعدترین مسیر صادراتی محصولات کشاورزی به اوراسیا است

اتاق اهواز شنبه 01/Khordad/1400 16:53

رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت: مستعدترین مسیر جایجایی کالاهای کشاورزی تولید شده در استان خوزستان به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، فعالیت مرز هوایی فرودگاه دزفول است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهوز  شهلا عموری در دیدار اعضای هیات نمایندگان اتاق های بازرگانی خوزستان در محل استانداری اظهارداشت: بر اساس چشم‌اندازهای پیش‌بینی شده در افق سال ۱۴۱۰ مجموع تولیدهای بخش کشاورزی خوزستان از ۱۷.۲ میلیون تن در سال به ۳۰ میلیون تن خواهد رسید.

وی ادامه‌داد: این حجم از افزایش تولید باید همزمان با رشد صادرات محصولات کشاورزی در خوزستان همراه باشد؛ به‌همین واسطه طی سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای راه اندازی خط هوایی دزفول به روسیه صورت گرفته است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان یادآورشد: با توجه به پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا نقش تعیین‌کننده تولیدات کشاورزی استان با محوریت صادرات به کشورهای عضو، اهمیت دوچندان پیداکرده است.

عموری تصریح کرد: به همین منظور بعد از پنج سال پیگیری، طی سال ۱۳۹۷ ظرفیت‌های فرودگاهی و نیز اقتصادی شهرستان دزفول به منظور صدور نهایی مجوز مرز هوایی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت مجوز مرز هوایی فرودگاه دزفول در سال ۱۳۹۸ صادر شد اما همچنان امکان بهره مندی از این ظرفیت به وجود نیامده است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز راه اندازی این خط هوایی  را عاملی برای صادرات بسیاری از کالاها به ویژه محصولات کشاورزی در زمانی کمتر و با کیفیت بهتر از خوزستان عنوان کرد و گفت: مهمترین ضرورت استفاده از مرز هوایی دزفول مرز برای صادرات به کشور های سردسیر از جمله روسیه است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یادآورشد: فصل سرما از مهر ماه هرسال (اکتبر) در روسیه آغاز می شود  و صدور محصولات کشاورزی شمال خوزستان از جمله دزفول از طریق فرودگاه این شهرستان می تواند نقش مهمی در افزایش صادرات و ارز آوری برای استان و کشور داشته باشد.

عموری خاطرنشان کرد:وعده صدور مجوز مرز هوایی فرودگاه دزفول در چند سال گذشته بارها از سوی مسئولان این شهرستان اطلاع رسانی شده اما به واسطه برخی مشکلات به وجود آمده، امکان فعالیت سرمایه گذار مربوطه برای ایجاد پروازهای کارگو در این فرودگاه فراهم نشده است.

 

ضرورت آشنایی بازرگانان با قوانین تجاری عراق

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در بخش دیگری از این نشست عراق را مهمترین بازار کالاهای صادراتی استان خوزستان عنوان‌کرد و گفت: بر همین اساس آشنایی هرچه بیشتر بازرگانان ایرانی با قوانین تجاری کشور عراق ضروری است.

هانی فیصلی ادامه‌داد: در این رابطه اتاق بازرگانی خرمشهر اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز اعضای این اتاق کرده است و همواره این آموزش‌های تداوم خواهد داشت.

وی همچنین به توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی از مبادی دریایی اشاره‌کرد و گفت: بر اساس مطالعات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و در این رابطه با شرکت‌های کشتیرانی مختلفی مذاکره شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر تصریح‌کرد: با مشارکت دستگاه‌های متولی و همچنین سرمایه‌گذاران مختلف، طرح‌های استارت‌آپی متعددی از سوی پارلمان بخش خصوصی در خرمشهر مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

 

سامانه‌های الکترونیکی مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی کاربردی شوند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در بخش دیگری از این نشست به ناکارآمدی برخی سامانه‌های الکترونیکی مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی انتقاد کرد و گفت: تکمیل نشدن برخی از زیرساخت‌های چنین سامانه‌هایی، فرآیند صدور مجوزها را با تاخیر همراه کرده است.

اسدالله کردزنگنه ادامه داد: تکمیل نشدن زیرساخت‌های لازم ویژه سامانه‌های الکترونیکی مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی برای بخش خصوصی چالش‌های متعددی را به وجود آورده است.

وی همچنین ظرفیت‌های اقتصادی استان خوزستان را بسیار بالا عنوان‌کرد و افزود: به دلایل مختلفی شاهد هستیم که این ظرفیت‌ها تاکنون به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

استان خوزستان تنها استان کشور است که سه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی دارد.

مسوولیت دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان با اتاق بازرگانی اهواز است.