اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رایزنی با روسیه برای تکمیل آخرین قطعه از کریدور شمال- جنوب

اتاق ایران دوشنبه 17/Khordad/1400 11:15


به تازگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در پروژه ساخت کریدور شمال- ابراز تمایل کرده است. اتصال دریای خزر و خلیج‌فارس روند ترانزیت بین همسایگان شمالی و جنوبی را سرعت می‌بخشد.

کریدور شمال-جنوب خلیج فارس را به دریای خزر و همسایگان جنوبی ایران را به روسیه و اروپا متصل و سطح مبادلات و حجم ترانزیت کالا را تقویت می‌کند. در این راستا تکمیل این پروژه از سوی کشورهای متعددی دنبال می‌شود و به تازگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در آن ابراز تمایل کرده است.

طی سال‌های گذشته کشورهای مختلفی از چین، روسیه و ارمنستان برای تکمیل این کریدور مهم و استراتژیک اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال حاضر حلقه مفقوده آن خط ریلی رشت-کاسپین-آستارا است که به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی در سال جاری این خطوط ریلی نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

گفته می‌شود با تحقق آن سالانه امکان نقل‌وانتقال ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون مسافر فراهم خواهد شد و با تحکیم روابط تجاری ایران با کشورهای بهره‌مند از این مسیر ریلی، میزان اثرگذاری ایران در ثبات اقتصادی و سیاسی منطقه نیز ارتقا می‌یابد.

در حال حاضر طبق اظهارات کارشناسان حرکت کشتی‌های تجاری از هندوستان به آسیای میانه از مسیر مومبای - کانال سوئز - مسکو به طول ۱۶ هزار و ۱۲۹ کیلومتر ۴۰ روز طول می‌کشد؛ اما بعد از تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب فقط ۱۴ روز زمان لازم است و هزینه‌های حمل‌ونقل نیز به اندازه قابل توجهی کاهش می‌یابد.

تکمیل و بهره‌برداری از این کریدور با توجه به عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تلاش برای دائمی شدن این عضویت و انعقاد قرارداد تجارت آزاد با کشورهای عضو، اهمیت بالایی دارد.

در این راستا حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت که طی روزهای گذشته به روسیه سفر کرده درباره تمایل روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در این پروژه خبر داد و گفت: در این سفر یکی از موضوعات مهم که مورد توجه دو طرف قرار گرفت، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل همسایگان بود. در این بین گزینه جذاب برای روس‌ها، راه‌آهن ایران و به طور خاص کریدور شمال به جنوب بود. چرا که این خط ریلی که می‌تواند راه آهن ایران را از خزر تا خلیج فارس اتصال دهد، از نظر تجاری و ترانزیتی اهمیت فراوانی برای کشورهای همسایه دارد و از این رو روس‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند تا به فعالیت این کریدور خدمات‌رسانی کنند.

ورونیکا نیکیشینا، مدیر کل مرکز صادرات روسیه RCE- نیز طی نشستی با زادبوم اعلام کرد که دفترهمکاری منطقه‌ای اوراسیا و مرکز صادرات روسیه آماده ارائه خدمات شرکت‌های روسی برای ساخت بخشی از کریدور راه آهن شمال-جنوب در ایران است.