اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

نبض صادرات و واردات احیا شد؛ پیروز کرونایی تجارت جهانی

اقتصادی یکشنبه 06/Tir/1400 08:44

پیروز کرونایی تجارت جهانی ازسوی سازمان تجارت جهانی (WTO) معرفی شد. گزارش جدید این سازمان بین‌المللی نشان می‌دهد روند صادرات و واردات جهان به قبل از کرونا برگشته، ولی سرعت بهبود تجارت در کشورها و مناطق مختلف به شدت متفاوت است؛ پیروز اصلی کشور چین است. حجم تجارت کالایی جهان در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ حدود ۱/ ۲درصد نسبت به سه ماه چهارم سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. پیش‌بینی‌های سازمان تجارت جهانی همچنین گویای افزایش بیشتر رشد در سه ماه دوم سال ۲۰۲۱ است.


آخرین گزارش سازمان تجارت جهانی (WTO) از روند تغییرات تجارت در جهان نشان می‌دهد که تجارت کالایی جهان پس از تجربه سقوط آزاد در ابتدای شیوع همه‌گیری کرونا، روند بازگشت و افزایش خود را در سه ماه نخست اول سال ۲۰۲۱ ثبت کرده است، ولی سرعت بهبود تجارت در کشورها و مناطق مختلف جهان به شدت متفاوت است. حجم کالاهای صادراتی و وارداتی در سه ماهه نخست در آسیا قله‌های جدید را فتح کرده است،  در عین‌حال، کشور چین پیروز کرونایی تجارت جهانی معرفی شده است.

در اروپا و آمریکا حجم تجارت به سطوح قبل از همه‌گیری کرونا بازگشته و در آفریقا و خاورمیانه روند بهبود آهسته‌تری را در پیش گرفته و با تاخیر مواجه بوده است. براساس این گزارش، حجم تجارت کالایی جهان در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ حدود ۱/ ۲ درصد نسبت به سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است که معادل نرخ سالانه ۷/ ۸ درصد خواهد بود.

رشد سالانه نیز در این دوره به ۳/ ۴ درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی‌های سازمان تجارت جهانی همچنین گویای افزایش بیشتر رشد در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ است که علت اصلی این پیش‌بینی کاهش ناگهانی و قابل ملاحظه تجارت کالایی جهان در مدت مشابه سال گذشته است. از سوی دیگر، سرعت فعلی بهبود تجارت کالایی با پیش‌بینی اخیر سازمان تجارت جهانی در ماه مارس ۲۰۲۱ مبنی بر رشد هشت درصدی تجارت کالایی جهان در سال ۲۰۲۱ و رشد چهار درصدی در سال ۲۰۲۲، سازگاری دارد.

از آنجا‌ که ناکامی و شکست در حفاظت از همه مردم صرف‌نظر از درآمدشان، جمعیت‌ها را در مقابل امواج بعدی ویروس کرونا آسیب‌پذیر کرده است، وجود دسترسی‌های نابرابر به واکسن کووید-۱۹ همچنان بزرگ‌ترین تهدید برای چشم‌انداز رشد اقتصادی باقی مانده است. همچنین از آنجا‌ که تجارت خارجی از نیمه دوم سال گذشته روند صعودی به خود گرفته است، بیشتر نقاط جهان، با درجات مختلف، در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ با رشد صادرات و واردات کالایی مواجه بوده‌اند. استثنای اصلی کشورهای مشترک‌المنافع CIS شامل اعضای سابق یا وابسته است که صادرات آنها همچنان روند کاهشی را حفظ کرده است. در سه ماهه نخست امسال حجم صادرات کالایی به‌طور سالانه در آسیا با ۲۱ درصد و در اروپا با ۹/ ۱ درصد افزایش مواجه بوده است.

این در حالی است که حجم صادرات کالایی در آمریکای جنوبی و مرکزی ۱/ ۰ درصد، آمریکای شمالی ۲/ ۲ درصد، آفریقا ۶/ ۴ درصد، خاورمیانه ۴/ ۸ درصد و در کشورهای مشترک‌المنافع CIS با ۹/ ۱۳ درصد کاهش مواجه بوده است.  از سوی دیگر، حجم واردات کالایی جهان نیز در این دوره در تمام مناطق جهان به غیر از آفریقا‌(منفی ۹/ ۰درصد) و خاورمیانه‌(منفی ۷/ ۲درصد)، با رشد سالانه همراه بوده است. طبق آخرین گزارش سازمان تجارت جهانی، در حالت کلی به نظر می‌رسد بهبود تجارت کالایی تا امروز در منطقه آسیا نسبت به سایر مناطق قوی‌تر بوده است و مناطقی که عمدتا صادرکننده منابع طبیعی هستند ضعیف‌ترین بهبود را تجربه کرده‌اند.

ارزش تجارت کالایی
ارزش اسمی تجارت کالایی جهان نیز در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده و رشد سالانه‌ای معادل ۱۴ درصد داشته است. سازمان تجارت جهانی علت آن را ترکیب افزایش حجم تجارت و افزایش قیمت‌ها اعلام کرده است. کاهش ناگهانی و سپس بهبود تجارت خارجی از آغاز سال ۲۰۲۰ عمدتا منعکس‌کننده روندها در تجارت کالاهای تولیدی است، در حالی‌که سایر گروه‌های محصولات نقش کمرنگ‌تری در این روند ایفا کرده‌اند. در‌حالی‌که قیمت کالاهای پایه در طول اولین موج همه‌گیری کرونا با کاهش مواجه شد، ولی از آن زمان به‌طور مستمر روند صعودی را طی کرده است، به‌طوری‌که به افزایش تجارت سوخت، محصولات معدنی و کشاورزی کمک کرده است.

براساس آمارهای منتشر شده صندوق بین‌المللی پول، در ماه می ۲۰۲۱ قیمت‌های جهانی سوخت ۱۹۴ درصد، فلزات ۵۴ درصد، غذا ۴۵ درصد و محصولات خام کشاورزی ۲۶ درصد رشد داشته است.  از سوی دیگر، پیش‌بینی‌های سازمان تجارت جهانی برای سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ نشان‌دهنده رشد سالانه در تجارت کالایی تمامی گروه‌های کالایی اصلی است. تجارت کالاهای تولیدی پس از افت ۱۸ درصدی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ و در اوج همه‌گیری کرونا، در سه ماهه اول ۲۰۲۱ حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است.

تجارت محصولات کشاورزی نیز در این دوره ۱۱ درصد افزایش یافته است؛ در‌حالی‌که تجارت سوخت و محصولات معدنی حدود ۹ درصد افزایش داشته‌اند.  از سوی دیگر بررسی تجارت خارجی کالاهای تولیدی در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ نشان‌دهنده رشد سالانه صادرات این کالاهاست؛ کامپیوترها، تجهیزات مخابراتی و مدارهای مجتمع، همگی رشد قابل ملاحظه ۲۵ تا ۲۸ درصدی را به ثبت رسانده‌اند. بالعکس اما لوازم شخصی چون کفش، کیف و پوشاک افزایش ملایم‌تر بین چهار تا ۱۱ درصدی داشته‌اند. رشد صادرات داروها نیز پس از جهش ناگهانی در سال گذشته میلادی، رشد ملایم حدود هشت درصدی را در این دوره تجربه کرده است. 

طبق این گزارش، به‌رغم بهبود قدرتمند حجم تجارت کالایی جهان در سه ماهه نخست ۲۰۲۱، صادرات بسیاری از اقتصادهای جهان همچنان به سطوح پیش از کرونا بازنگشته است. صادرات ایالات متحده آمریکا در این دوره تنها یک درصد افزایش داشته است، در‌حالی‌که اتحادیه اروپا رشد صادراتی معادل ۱۰ درصد را تجربه کرده است. از سوی دیگر در‌حالی‌که صادرات چین در این دوره ۳۱ درصد افزایش داشته است، صادرات فدراسیون روسیه همچنان هشت درصد کمتر از میزان آن در دو سال گذشته است. برخی کشورها از بهبود شرایط تجارت در این دوره سود برده‌اند؛ به‌طوری‌که صادرات کشور زامبیا به‌دنبال افزایش حدود ۵۰درصدی قیمت فلزات از سال ۲۰۱۹ حدود ۳۸ درصد افزایش داشته است؛ در‌حالی‌که صادرات برخی دیگر چون نامیبیا با کاهش ۱۷ درصدی مواجه بوده است.