اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

پیگیری رفع مشکلات ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان خشکبار

اقتصادی یکشنبه 06/Tir/1400 12:33

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از تارنمای  سازمان توسعه تجارت ایران، احسان قمری گفت: صادرکنندگان خشکبار به عنوان یکی از بخش‌های موفق در حوزه صادرات غیرنفتی، در سال گذشته بیش از ۲/۲ میلیارد دلار صادرات داشته و از نظر وزنی و ارزشی از رشد مطلوبی نسبت به سال ۹۸ برخوردار بوده‌اند.  

وی ادامه داد: این صادرکنندگان بیش از ۷۵ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده و با توجه به روند موجود، این امیدواری وجود دارد که تا پایان مهلت در نظر گرفته شده برای رفع تعهدات سال ۱۳۹۹، نسبت به ایفای تعهدات کامل ارزی خود اقدام کنند. 

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده ۴۰ صادرکننده در طول یک سال گذشته به صورت میانگین بیش از ۹۵ درصد از تعهدات ارزی صادراتی خود را ایفا کرده که گروه خشکبار با ۵ صادرکننده در این گروه یکی از بخش‌های موفق در ایفای تعهدات ارزی به شمار می‌رود. 

قمری گفت: یکی از برنامه‌های کمیته اقدام ارزی دعوت از اتحادیه‌ها و تشکل‌های صادراتی فعال با هدف بیان مشکلات و دغدغه‌ها در حوزه ایفای تعهدات ارزی و آسیب‌شناسی دستورالعمل‌های مرتبط در راستای پیگیری و رفع مشکلات پیش رو و همچنین اصلاح اشکالات احتمالی در دستورالعمل‌های موجود است. 

دبیر کمیته اقدام ارزی افزود: بر این اساس تنی چند از اعضای هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان خشکبار، ضمن حضور در جلسه کمیته اقدام ارزی و بیان دیدگاه‌های کارشناسی خود در خصوص بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلات صادرکنندگان خشکبار در خصوص ایفای تعهدات ارزی را مطرح کردند. 

قمری اظهار داشت: مشکلات مطرح شده از سوی هیات رییسه اتحادیه خشکبار به نمایندگی از اعضای اتحادیه شامل سه بخش روش‌های ایفای تعهدات ارزی، قیمت‌گذاری کالاهای صادراتی و مهلت ایفای تعهدات ارزی بوده که ضمن بحث و بررسی در خصوص موارد فوق، راهکارهای پیشنهادی ار سوی اعضای اتحادیه اعلام شد. 

وی گفت: مشکلات مربوط به ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان خشکبار در خصوص فروش ارز در سامانه نیما و همچنین واگذاری ارز حاصل از صادرات به غیر از جمله مواردی بود که در جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و راهکارهای اجرایی مطرح شد. 

دبیر کمیته اقدام ارزی  افزود: با توجه به افزایش اولویت‌های واردات از ۱۰۰۰ ردیف تعرفه به ۳۵۰۰ کد تعرفه، بخش اعظم مشکلات صادرکنندگان در خصوص واگذاری کوتاژهای صادراتی رفع شده و فرایند ایفای تعهدات ارزی با استفاده از رویه فوق‌الذکر، سرعت بیشتری به خود گرفته است. 

قمری یادآور شد: درخواست اتحادیه خشکبار در خصوص افزایش مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان خشکبار مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد اتحادیه مذکور با همکاری دفتر تخصصی مربوطه در سازمان توسعه تجارت ایران نسبت به پیشنهاد کد تعرفه‌های مشمول، دلایل توجیهی و همچنین مهلت  پیشنهادی به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی اقدام کرده تا در جلسه بعدی کمیته اقدام ارزی در این خصوص تصمیم‌گیری شود.