اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

دستاوردهای برجسته شورای گفت‌وگو در استان خوزستان تشریح شد

شورای گفتگو چهارشنبه 16/Tir/1400 10:10

 دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان  دستاوردهای این شورا در سه ماهه نخست امسال را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز شهلا عموری در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای سه ماهه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در خوزستان اظهار کرد: یکی از مواردی که امسال در این شورا مطرح شد، بحث مشکلات مربوط به احداث راه دسترسی معادن جوبجی در رامهرمز بود که از سوی وزارت صمت پیگیری شد.

 وی افزود: بر اساس پیگیری‌های انجام‌شده از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان، مجوز اعمال ماده ۹ قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک به منظور احداث جاده دسترسی به معادن منطقه جوبجی شهرستان رامهرمز و خریداری زمین‌های کشاورزی با مالکیت بخش خصوصی در قالب طرح‌های عمومی و عمرانی صادر شده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان بیان کرد: همچنین با تفاهم‌نامه‌ای که میان انجمن سنگ‌شکن‌داران و سازمان صمت انجام شده، هزینه خریداری زمین‌های مورد نیاز از کشاورزان و هزینه احداث جاده، بر عهده بخش خصوصی است.

عموری با اشاره به بررسی اعتراض انجمن صنفی رانندگان ناوگان جاده‌ای کالای خوزستان در ارتباط با اعمال ماده ۳۸ تأمین اجتماعی مبنی بر اخذ ضرایب بیمه‌ای از قراردادهای حمل مواد نفتی، گفت: این دسته از رانندگان به واسطه الزام به اخذ کارت هوشمند، هم‌اکنون در حال پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی به صورت خویش‌فرما هستند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، سازمان تامین اجتماعی برابر با ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی اقدام به اعمال ضرایب بیمه‌ای می‌کند، در نتیجه رانندگان فعال در بخش حمل فرآورده‌های نفتی به اجبار باید دو بار حق بیمه پرداخت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: این شرایط باعث اعتراض فعالان این دسته از رانندگان شده است که برای شفافیت در پرداخت هزینه‌ حق بیمه، وزرای کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای پیگیری‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی درباره آن تصمیم‌گیری و تعیین تکلیف خواهند کرد.

وی افزود: در همین راستا نیز از اداره‌کل تامین اجتماعی خوزستان خواسته شده که تا تعیین تکلیف در این رابطه برای این دسته از فعالان حوزه حمل و نقل، بدهی بیمه تامین اجتماعی محاسبه نشود و نسبت به ارائه مفاصاحساب تامین اجتماعی ویژه قراردادهای حمل سوخت اقدام کند.

عموری با اشاره به بررسی نظرات انجمن خوراک دام و طیور خوزستان و اتحادیه مرغداران درباره مشکلات توزیع نهاده و خوراک دام و طیور در خوزستان گفت: برخی از کارخانجات تولید خوراک دام با وجود طی کردن فرآیند خرید مواد اولیه در سامانه بازارگاه و پرداخت هزینه‌های لازم، حواله مربوطه را دریافت کرده‌اند اما کالای مورد نیاز به تولیدکنندگان اختصاص داده نشده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان بیان کرد: بر اساس پیگیری‌های انجام‌شده، اداره‌کل پشتیبانی امور دام باید ضمن انجام نظارت لازم بر فرآیند درخواست تا تخصیص نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان، اقدامات جبرانی لازم را از طریق اختصاص سهمیه ویژه انجام دهد.

عموری افزود: خوشبختانه در راستای این اقدامات جبرانی، از محل کالای موجود در انبارها، سهمیه لازم به تولیدکنندگان تخصیص داده شد. برای آن دسته از تولیدکنندگانی که علی‌رغم پیگیری معاونت پشتیبانی امور دام امکان صدور مجوز برای آن‌ها ایجاد نشد نیز درخواست استرداد وجه حاصل از ابطال مانده حواله ارائه شد تا وجه واریزی به حساب آن‌ها بازگشت داده شود.

وی افزود: فعالان بخش خصوصی به ویژه تولیدکنندگان مرغ، خوراک دام، طیور و آبزیان به نحوه سیستم توزیع این خوراک اعتراضات زیادی داشتند زیرا خوراک مورد نیاز پس از ورود به بندر امام خمینی به انبار شوش منتقل می‌شد و همه تولیدکنندگان باید کالای مورد نیاز خود را از آنجا تهیه می‌کردند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت: این مساله باعث افزایش هزینه تأمین خوراک، افزایش هزینه حمل به ازای هر کیلوگرم برای تولیدکنندگان و به وجود آمدن ایرادات بهداشتی به دلیل انتقال خوراک مورد نیاز توسط وسایط نقلیه می‌شد. در این زمینه با پیگیری‌های انجام‌شده از این پس به تولیدکنندگان استانی در خوزستان برای دریافت سهمیه خوراک به صورت مستقیم از بندر امام(ره) حواله داده می‌شود تا چنین مسائلی به وجود نیاید.