اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

صادرات و واردات محصولات کشاورزی خوزستان در سه ماهه امسال

اقتصادی شنبه 26/Tir/1400 07:37

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بیشترین میزان واردات خوزستان در سه ماهه نخست سال جاری به کالای ذرت اختصاص داشته است که شامل یک میلیون و ۶۱۶ هزار و ۴۴۲ تن ذرت بوده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از ایسنا محسن حسنی در خصوص صادرات‏، واردات و ترانزیت محصولات کشاورزی در سه ماهه نخست سال جاری توسط سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: در این مدت صادرات محصولات کشاورزی خوزستان از طریق پست‌های قرنطینه استان به میزان ۹۸ هزار و ۹۸۳ تن، میزان واردات کالاهای کشاورزی ۳ میلیون و ۶۷۷ هزار تن و میزان ترانزیت خارجی از پست های قرنطینه در استان خوزستان یک هزار و ۱۶۸ تن بوده است.

وی افزود: محصولات صادراتی از پست های قرنطینه نباتی خوزستان شامل انواع میوه ها مانند آلبالو، آلو، انجیر، بادام، انگور، بادمجان، پرتقال، بامیه، پسته، آلوچه و سایر محصولات می شود که از شهرهای دارای پست قرنطینه مانند خرمشهر‏، دشت آزادگان، آبادان و اهواز صادر شده اند.

حسنی با اشاره به کشورهای مقصد صادرات محصولات کشاورزی ادامه داد: کالاهای کشاورزی صادراتی استان به کشورهای عراق و کویت صادر شده‌اند. بیشترین کالای صادراتی میوه هندوانه بوده است که به میزان ۳۷ هزار و ۸۷۷ تن از پست های قرنطینه ای دشت آزادگان و خرمشهر به کشورهای عراق و کویت صادر شده است.

وی با اشاره به کالاهای واردشده به استان عنوان کرد: محصولات وارد شده شامل کنجاله سویا، گندم، ذرت، دانه سویا، جو، برنج، بذر یونجه و ام دی اف بوده است که از طریق بندر امام خمینی به استان خوزستان وارد شدند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: کشورهای مبدا کالاهای وارداتی به استان خوزستان نیز شامل برزیل، روسیه، ترکیه، آرژانتین، اوکراین، رومانی، صربستان، کانادا، اندونزی، تایلند، هند و پاکستان بوده است.

حسنی با بیان اینکه کمترین میزان واردات مربوط به کالای بذر یونجه بوده است، گفت: بیشترین میزان واردات خوزستان در سه ماهه اول سال جاری به کالای ذرت اختصاص داشته است که شامل یک میلیون و ۶۱۶ هزار و ۴۴۲ تن ذرت از کشورهای برزیل، اوکراین، صربستان و رومانی بوده است.

وی با اشاره به ترانزیت خارجی خوزستان اظهار کرد: بیشترین میزان ترانزیت خارجی خوزستان مربوط به کالای نارنگی از کشور پاکستان به عراق بوده است.

حسنی افزود: در سه ماهه اول سال جاری از پست های قرنطینه استان خوزستان که به صورت شبانه‌روزی در گمرکات بنادر، بازارچه های مرزی و فرودگاه بین المللی اهواز فعال هستند، ۹۱۳ برگه گواهی بهداشت نباتی خارجی برای کشورهای مقصد صادرات، صادر شده است.