اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

اعتباری برای مقابله با چوب‌خوارها وجود ندارد

شورای گفتگو سه شنبه 28/Bahman/1399 14:15

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خوزستان اعتقاد دارد که آفت چوب‌خوار به واسطه شرایط اقلیمی و تضعیف نخلستان‌ها بروز پیدا کرده و مشمول ماده ۲۰ قانون حفاظت نباتات کشور نیست. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز محسن حسنی در نشست کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان با بیان اینکه برابر با همین قانون، آفات شامل سه دسته حشرات، بیماری و علف‌های هرز هستند گفت: باتوجه به اینکه مبارزه با آفات عمومی و قرنطینه‌ای  بر عهده دولت است، این نوع آفات هم‌اکنون شامل موش‌ها و ملخ‌ها هستند که فهرست مربوط به آنها (آفات عمومی و قرنطینه‌ای) هر سال از سوی شورای سازمان حفظ نباتات تهیه و برای اختصاص منابع مالی لازم به مجلس شورای اسلامی ارایه می‌شود.

محسن حسنی افزود: آفات قرنطینه‌ای در بین نخلستان‌ها شامل "سوسک حنایی خرما" است که استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس را دربرگرفته است و از این گونه آفت در خوزستان موردی گزارش نشده است. وی مبارزه با آفت چوب‌خوار در خوزستان را بر عهده کشاورزان و نخلداران دانست و گفت: در سال‌های اخیر به واسطه خشکسالی، گرد و غبار و شوری حقابه نخیلات، جمعیت این آفت و خسارات مربوط به آن در نخلستان‌های خوزستان رو به رشد گزارش شده و در طبقه بندی صورت گرفته در پارسال از آفت درجه ۲ دربین آفات اختصاصی به آفت درجه یک تبدیل شده است. حسنی، سطح زیر کشت نخیلات در خوزستان را ۴۶ هزار هکتار بیان کرد و افزود: بر اساس برآورد اولیه میزان ابتلای نخلستان‌های موجود خوزستان به آفت چوب‌دار به هفت هزار هکتار رسیده است و علاوه بر این بین طغیان این آفت با ایجاد عارضه خشکیدگی برگ درختان نخل ارتباط مستقیمی وجود دارد. وی مبارزه با آفت چوب‌خوار را هزینه بر دانست و گفت: در این رابطه منابع مالی محدودی وجود دارد که بخشی از آن صرف هزینه تحقیقاتی اولیه شده و برای مبارزه جدی با آن منابع مالی ویژه ای نیاز است. نبود برنامه کنترلی ، تداوم شرایط نامطلوب اقلیمی و رویکرد فاصله زیاد در آبیاری نخلستان‌های خوزستان، موجب خواهد شد تا آلودگی ناشی از آفت چوب خوار در استان خسارات بیشتری را در پی داشته باشد بنابراین باید از طریق پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی ضمن برآورد خسارت و حجم آلودگی، راهکارهای تعیین شده برابر با ضوابط ستاد مدیریت بحران در مقابله با این آفت بررسی شود.

برابر مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۶۴ طبق ماده ۱۶ قانون حفاظت نباتات، آفات عمومی به پنج دسته و آفات قرنطینه‌ای به هفت دسته تقسیم می‌شوند که شیوع آفات در نخلستان‌ها شامل آفات عمومی، همگانی و اختصاصی هستند.متولیان حوزه کشاورزی خوزستان از آفت کرم چوب‌خوار به عنوان آفت اختصاصی یاد می‌کنند که وظیفه مقابله با آن را بر عهده کشاورزان می‌دانند این درحالی است که در استان بوشهر به عنوان جبهه اول مبارزه با آن، ستاد مدیریت بحران آن استان وارد عمل شده و در قالب آفات همگانی با چوب‌خوارها در حال مبارزه است. در این بین ماده ۲۰ قانون حفاظت نباتات صراحت دارد که "در صورت حمله آفات و بیماری‌های پیش‌بینی نشده که هزینه آن در بودجه منظور نگردیده نیز وزارت کشاورزی مکلف به مبارزه فوری ‌است و دولت اعتبارات لازم را تامین خواهد کرد".