اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

شرط محل کسب کارت بازرگانی

اقتصادی سه شنبه 05/Esfand/1399 10:57

مدیر دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران شرایط محل کسب متقاضی کارت بازرگانی را ابلاغ نمود . 
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز در نامه این دفتر آمده : 

1-    با توجه به اینکه هریک از بازرگانان اعم از حقیقی یا حقوقی، دارای شخصیت مستقل هستند لازم است شرایط صدور و تمدید از جمله محل کسب ، پروانه بهره برداری ، حساب جاری ، پرونده مالیاتی و ... نیز به طور مستقل در مورد آن ها احراز گردد . از طرفی شرط موقعیت اداری برای محل کسب مندرج در جز 2-1-4 ماده 10  آئین نامه مقررات صادرات و واردات ، مستلزم امکان اداره امور بازرگانی در محل کسب است که با جزئی از یک واحد ساختمانی قابل تحقق نخواهد شد . لذا استفاده از یک کد پستی برای کارت های بازرگانی متعدد مجاز  نبوده و احتمال سو ء استفاده از طریق آنها به شدت بالاست . 
2-    با توجه به شرط کد رهگیری محل کسب که امکان رهگیری و استعلام سیستمی اطلاعات محل کسب را فراهم می آورد ، امکان دریافت کد رهگیری برای انواع قراردادها اعم از بیع ، اجاره ، صلح ، وقف ، هبه و ... در سامانه املاک و مستغلات پیش بینی شده و در صورت مراجعه متقاضی به همراه   موجر یا  نماینده قانونی وی به نزدیک ترین مشاور املاک ، امکان ثبت اطلاعات در سامانه و دریافت کد رهگیری میسر است . در صورت مواجهه با نوع جدیدی از قرارداد که در سامانه مذکور پیش بینی نشده است ، لطفا نسبت به اعلام مراتب به این دفتر جهت هماهنگی با اتاق اصناف ایران اقدام گردد . 
3-    با عنایت به نامه دفتر محترم حقوقی وزرات متبوع 157758/60 مورخ 30/6/1399 با اخذ تعهد نامه رسمی با اعطای مهلت یکساله جهت اعمال تغییرات در سندامکان تایید وجود دارد . طبیعی است پس از مدت یادشده صدور یا تمدید کارت بازرگانی صرفا بر اساس اطلاعات مندرج در سند تک برگ امکان پذیر خواهد بود . 
4-    باتوجه به استعلام کد پستی و کد رهگیری برای محل  کسب ، پذیرش مالکیت کمتر از شش دانگ مستلزم ارائه رضایت نامه محضری از دیگر مالکان است . 
5-    با توجه به فرض تمدید اجاره نامه توسط بازرگان قبل از موعد انقضای اجاره نامه و با عنایت به استعلام سیستمی کد رهگیری محل کسب و دریافت اطلاعات آن شامل تاریخ انقضای اجاره نامه ، امکان تایید در خواست کارت بازرگانی مستقل از زمان باقیمانده اجاره نامه وجود دارد . طبیعی است در صورت انقضای اجاره نامه و عدم تمدید آن توسط متقاضی ، در اجرای بند 6 ماده 10  آئین نامه کارت بازرگانی تعلیق خواهد شد . 
6-    منظور از دفتر روزنامه و مجله در بند قانونی اشاره شد ه فعالیت مطبوعاتی و انتشاراتی می باشد و نه فعالیت بازرگانی .