اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

مقیاس کالا عامل استقبال شرکت‌های کشتیرانی برای مشارکت در حمل خرمای صادراتی

شورای گفتگو دوشنبه 11/Esfand/1399 12:26

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بندر خرمشهر با بیان اینکه دستگاه‌ها و عوامل مختلفی در بخش صادرات دخیل هستند گفت: از جمله این عوامل تاثیرگذار در این حوزه موسسات حمل و نقل دریایی هستند؛ در سال ۹۸ حجم صادرات از بندر خرمشهر متناسب با نیاز روز ۱۹۸ هزار تیو کانتینر (TEU) بود و این میزان در ۹ ماهه ابتدای امسال به ۸۱ هزار تیو کانتینر رسید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز پیمان ابراهیمی در کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان عامل "اقتصاد مقیاس" را موضوعی تاثیرگذار در میزان حجم مبادلات تجاری از طریق دریا دانست و گفت: در این بخش هرچه مقیاس بار در حمل و نقل دریایی بیشتر باشد، استفاده از ظرفیت شرکت‌های کشتیرانی مقرون به‌ صرفه‌تر خواهد بود.

وی افزود: هزینه حمل هر تن کالا توسط کشتی‌های ۴۰ تا ۴۵ هزار تن،  ۵۰ دلار است در صورتی که هزینه هر تن حمل بار از سوی کشتی‌های ۸۰ هزار به ۳۵ دلار کاهش می‌باید.

ابراهیمی رویکرد پهلوگیری در بنادر امام خمینی(ره)، خرمشهر و آبادان را به دلیل عمق اسکله‌ها در پذیرش کشتی‌های حمل بار متفاوت عنوان کرد و گفت: عمق اسکله بندر امام خمینی (ره) از شرایط خوبی برای پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما برخوردار است اما در بنادر آبادان و خرمشهر محدودیت‌هایی وجود دارد و کشتی‌های با سایز کمتری پهلوگیری می‌کنند.

وی یادآورشد: پیش از جنگ تحمیلی امکان پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت ۲۵ تا ۳۰ هزار تن در بندر خرمشهر وجود داشت و امکان دسترسی کشتی‌ها به بنادر دوردست فراهم بود اما در حال حاضر این شرایط وجود ندارد و کشتی‌های که به بنادر آبادان و خرمشهر می‌آیند امکان دریانوردی درآب‌های آزاد را ندارند.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بندر خرمشهر به وجود مشوق‌های ابلاغی سازمان بنادر و کشتیرانی کشور به منظور بهره‌مندی تجار اشاره کرد و گفت: از جمله این مشوق ها تخفیف‌های اعمالی در حمل کالا و همچنین جلوگیری از افزیش تعرفه حمل بار از سوی شرکت‌های کشتیرانی است.

ابراهیمی به تخفیف ۲۵درصدی حمل کالا از طریق کشتی های کانتینردار یخچالی اشاره کرد و گفت: همزمان با شیوع کرونا این تخفیف ها ابلاغ شد در صورتی که درخواست اداره کل بنادر و کشتیرانی خرمشهر تخفیف ۵۰ درصدی بود.

وی با تاکید بر اینکه بنادر استان از زیرساخت‌های لازم برای همکاری با صادرکنندگان محصولات خرما برخوردار است افزود: بر همین اساس مجموعه‌های بندری در استان با هیچ کمبودی برای مشارکت با تجار فعال در زمینه خرما روبه رو نیست اما همواره موضوع حجم و میزان بار کالای صادراتی مسئله‌ای که می تواند در کاهش هزینه حمل تاثیرگذار باشد.