اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

صادرات خرما از بنادر خوزستان در گرو توافق با شرکت‌های کشتیرانی

شورای گفتگو دوشنبه 11/Esfand/1399 12:39

صادر کننده خرما در خوزستان با اشاره به اینکه طی ۲۵ سال گذشته تلاش های متعددی برای ساماندهی صادرات خرما از استان صورت گرفته است گفت: زیرساخت‌ها به اندازه کافی در بنادر استان وجود دارد اما استفاده از آنها مستلزم حضور شرکت‌های کشتیرانی است که داری ظرفیت‌های خالی کانتینری باشند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز امیر رضا منصوری در کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان ادامه‌داد: در چهار سال پیش امکان بهره‌مندی صادرکنندگان از این فرآیند و استفاده از ظرفیت‌های کانتینری خالی ایجاد شد؛ بطوری که بعد از انجام واردات کالا از طریق بندر خرمشهر، خطوط کشتیرانی کانتینرهای خالی شده را می‌توانستند به صادرات کالاهایی مانند خرما اختصاص دهند.
وی با بیان اینکه هزینه‌های اعمال شده از سوی این شرکت‌ها باعث شده که استفاده از ظرفیت‌های کانتینری خالی در بندر خرمشهر ویژه صادرات خرما متوقف گردد افزود: هزینه حمل از بندر خرمشهر ۵۰۰ دلار اعمال شد در صورتی که این هزینه در بندر عباس به مراتب کمتر است.
این صادر کننده خرمای خوزستان تصریح‌کرد: به دلیل شرایط تحریم، بخش قابل توجهی از محصولات در کشور امارات تخلیه و مجددا به کشورهای نهایی صادر می‌شود که این رویه می توانست ظرفیت‌های خالی کانتینری مناسبی را برای بنادر استان فراهم کند اما از این فرصت استفاده مناسبی نمی‌شود.
منصوری کیفیت بسته‌بندی خرمای صادرات در ایران را بسیار ضعیف عنوان‌کرد و گفت: برهمین اساس تمایل تجار و صادرکنندگان انجام فرآیندهای گمرکی در بنادر شمالی کشور و یا بندر عباس است تا محصولات آنها با کمترین میزان جابجایی و خسارات همراه شود.
وی روند صادران محصول خرما را حساس توصیف کرد و گفت: به واسطه شرایط تحریم، بازار خرما دچار تغییرات محسوس شده و تبعات آن توقف صادرات به کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزیلند بود و در این شرایط خوزستان به عنوان محلی برای بسته‌بندی خرمای صادراتی برای کشورهای همسایه شمالی تبدیل شده است.
این صادرکننده خوزستانی همچنین ریال فروشی خرما ( دریافت ریال در مقابل دلار) را به عنوان یک آسیب جدی در زمینه صادرات بیان‌کرد و افزود: در این شرایط می‌توان گفت که خرما مانند گذشته از سوی مسولان استانی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و توسعه صادرات دیگر محصولات (مانند فولاد) از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.
منصوری مقرون به صرفه بودن صادرات از بنادر استان را مستلزم وجود آمار و اطلاعات دقیق از قابلیت صادراتی بودن خرمای تولید شده در استان دانست و گفت: در این شرایط می‌توان از خطوط کشتیرانی خواست تا با چشم انداز روشنی برای حمل و جابجایی این محصول صادراتی مشارکت و سرمایه‌گذاری کنند.
وی با بیان اینکه خطوط کشتیرانی از بندرعباس حمل کالا را در قبال ۵۰۰ تا ۶۵۰ دلار (برابر با ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون ریال) انجام می‌دهند گفت: در صورتی که خطوط کشتیرانی با چنین هزینه‌ای آمادگی حمل خرمای استان را داشته باشند، قطعا تجار محصولات خود را از طریق بنادر خوزستان صادر خواهند کرد.
منصوری یادآورشد: بخش دیگری از این مشوق ها می تواند اختصاص امتیاز واردات توسط صادرکنندگان باشد که علاوه بر این ، امکان استفاده از ظرفیت‌های کانتینری خالی (بعد از انجام واردات) برای صادرات خرما و محصولات مشابه فراهم خواهد شد.