اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

امکان صادرات خرما از بنادر خوزستان، خام فروشی را کاهش می‌دهد

شورای گفتگو دوشنبه 11/Esfand/1399 12:41

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار خوزستان با بیان اینکه صادرات حلقه نهایی در حوزه خرما است و همواره باید به فرآیند تولید و فرآوری این محصول توجه شود گفت: این صنعت در اشتغال و تجارت خارجی می‌تواند رقابت یکسانی با صادرات محصولات نفتی داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز یعقوب خضری در کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان ادامه داد: در صورتی که خطوط کشتیرانی در بنادر استان با قیمت‌های متناسب ویژه صادرات خرما (دارای کانتینر) فعال شوند، قطعا تجار تمایل دارند که محصولات خود را از طریق مبادی صادراتی خوزستان به سمت کشورهای مقصد بارگیری و حمل کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته فرآوری خرمای دیگر استانهای کشور در خوزستان انجام می‌شد افزود: این امکان دیگر در خوزستان وجود ندارد و این به دلیل ضعف برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های اعمالی در حوزه صادرات در استان است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار خوزستان تصریح‌ کرد: در حال حاضر صادرات خرما از طریق مبادی استان حجم ناچیزی را به خود اختصاص داده است که این موضوع جای تاسف و نگرانی دارد؛ در این شرایط خام فروشی خرمای تولیدی خوزستان افزایش یافته است.

خضری یادآورشد: بسته‌بندی محصول خرما همواره مشکل اساسی در زمینه صادرات است اما در صورتی که شرایط صادرات از طریق بنادر استان فراهم گردد، سرمایه گذاری‌ها برای ساماندهی بخش بسته‌بندی این محصول از شرایط بهتری برخوردار خواهد شد.