اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

زیرساخت‌های صادراتی خرما در خوزستان فراهم نیست

شورای گفتگو دوشنبه 11/Esfand/1399 12:45

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه روند تولید خرما در استان روبه کاهش است اظهارداشت: این درحالی است که خوزستان بیشترین سطح زیرکشت نخلیلات کشور را دارد و همواره تولید خرما با مشکلات متعددی روبه‌رو است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز شهلا عموری در کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان تقویت صنعت خرما را در گرو حمایت از صادرکنندگان این محصول عنوان‌کرد و گفت: با وجود سه بندر مجهز در خوزستان، امکان بهره‌مندی از این ظرفیت وجود ندارد .

وی بیان داشت: به دلیل رسوب ایجاد شده در اسکله بنادر آبادان و خرمشهر امکان پهلوگیری کشتی‌هایی که توان حمل خرمای صادراتی استان به کشورهای هدف را داشته باشند وجود ندارد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ادامه‌داد: آن بخش از کشتی‌هایی که امکان بارگیری خرمای استان را دارند امکان دریانوردی در آب های آزاد را ندارند و همزمان کرایه‌ای که تعیین شده برای تجار بسیار زیاد است.

عموری تصریح‌کرد: در حال حاضر خرمای صادراتی استان از طریق بندر عباس حمل می‌شود و این موضوع باعث شده تا خام‌فروشی این محصول بیش از پیش انجام گردد.

وی با تاکید بر اینکه مشوق های مورد نیاز صادراتی از طریق بنادر استان در حال بررسی است بیان‌داشت: تلاش می‌شود با پیشنهاداتی که ارائه می‌شود امکان حمایت از صادرکنندگان خرما برای فعالیت در بنادر استان فراهم شود.

 دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستانخاطرنشان کرد: استان خوزستان با ۴۲ هزار هکتار نخلستان بیشترین سطح زیر کشت درخت خرما را دارد و دومین تولیدکننده این محصول در کشور است با این وجود آمارها نشان می‌دهد که این استان سهم ناچیزی از صادرات این محصول دارد زیرا به دلیل خام‌فروشی، فرآوری این محصول در دیگر استانهای کشور انجام می‌شود.
عموری تاکید کرد: خوزستان نقش تعیین کننده‌ای در حجم صادرات خرمای کشور دارد اما به‌دلیل کاربردی نبودن مبادی تجاری استان برای صادرات این محصول، خرمای تولیدی خورستان از بندر عباس و یا دیگر استان‌های شمالی به کشورهای ترکیه، روسیه و افغانستان صادر می‌شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان تصریح کرد: پیش از این مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان از وجود زیرساخت های لازم در بنادر استان برای انجام صادرات این محصول استراتژی خبر داده بود اما همواره تجار و صادرکنندگان به دلیل قیمت بالای حمل و نقل دریایی، بندرعباس و یا بنادر شمالی کشور را به عنوان مبادی صادراتی خود انتخاب می‌کنند.