اثبات ناقل بودن چوب خوارها در ایجاد خشکیدگی برگ درخت خرما


رییس بخش فناوری و مدیریت تولید پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری خوزستان گفت: رابطه آفت چوب خوار جدا از خساراتی که وارد می‌کند در خشکیدگی برگ درختان نخل نیز به اثبات رسیده است که این موضوع بیش از پیش نشان دهنده اهمیت مقابله با آن در استان خوزستان است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز سارا ضرغامی در نشست کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان از وجود سه گونه آفت چوب‌خوار به‌عنوان آفات خسارت‌زا در خوزستان خبر داد و افزود: مشاهدات میدانی از وضعیت نخلستان‌های آبادان، خرمشهر، شادگان و ماهشهر حاکی از شرایط نگران کننده و نامساعد نخیلات مبتلا به این آفت در خوزستان است. وی با بیان اینکه خوزستان در مقایسه با اقدام پیشگیرانه و مبارزه با آفت چوب خوار نسبت به استان بوشهر فاصله زیادی دارد اضافه کرد: لازم است در خوزستان اقدام فوری و علاج بخش انجام شود تا از گسترش آلودگی این آفت جلوگیری شود.

رییس بخش فناوری و مدیریت تولید پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری در خوزستان با بیان اینکه با کمک مدیریت حفظ نباتات استان برخی فعالیت‌های پژوهشی در این حوزه آغاز شده افزود: توسعه این فعالیت‌ها نیازمند اختصاص بودجه پژوهشی لازم است تا با جدیت بیشتری ابعاد خسارت بار این آفت در خوزستان مورد بررسی قرار گیرد.وی  با بیان اینکه تغییرات اقلیمی شرایط و رفتار تازه‌تری از عملکرد آفت چوب خوار در خوزستان را نشان می‌دهد ادامه داد: بررسی‌ اولیه نشان می‌دهد که افزایش جمعیت این آفت در نخلستان‌ها از بهمن آغاز می‌شود و اوج این تجمع در ماه‌های تیر و مرداد خواهد بود.

ضرغامی افزود: بر این اساس تعیین زمان مناسب و کاربردی برای مقابله با آفت چوب خوار باید بر اساس تحقیقات علمی مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا این مبارزه با اثربخشی لازم در نخلستان‌های خوزستان انجام شود.

کارگروههای تخصصی 15:03:49 _ 99/11/28 22:30