استاندار :اولویت مصرف گندم مرغوب تولیدی خوزستان با کارخانجات آرد داخلی است


 استاندار خوزستان با اشاره به اینکه گندم تولیدی استان از جمله گندم‌های مرغوب کشور محسوب می‌شود گفت: اولویت مصرف این نوع گندم‌ها با کارخانجات تولید آرد داخل استان است و انتظار شرکت بازرگانی دولتی ایران برای خروج این محصول از خوزستان باید در حد معقول باشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز قاسم سلیمانی دشتکی  در پنجاه و هشتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در استانداری خوزستان اظهارداشت: در راستای تولید آرد با کیفیت لازم است کارخانجات در فصل خرید گندم تضمینی نیز مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: از اداره کل غلیه و خدمات بازرگانی استان خوزستان خواسته می‌شود که شرایطی را فراهم کند تا کارخانجات آرد استان بتوانند با مخلوط کردن گندم مرغوب و متوسط نسبت به تولید آرد با کیفیت خوب در استان اقدام کنند.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان تصریح‌کرد: از مسئولان شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران خواسته می‌شود که ابتدا نیاز استان به چنین گندم‌هایی را مورد توجه قرار دهند.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه از مواضع اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با محوریت اختصاص سهمیه گندم با کیفیت به کارخانجات تولید آرد استان توسط مجموعه مدیریت ارشد خوزستان با جدیت حمایت می‌شود افزود: انتقال گندم با کیفیت خوزستان به دیگر استان‌های کشور نباید باعث بروز مشکل و چالش در روند تولید آرد و عرضه نان با کیفیت در خوزستان گردد.

در ماه هایی از سال امکان تولید آرد با کیفیت وجود ندارد

رئیس هیات مدیره انجمن کارخانجات آرد خوزستان با تاکید بر اینکه گندم تولیدی مناطق شمالی استان از مرغوب‌ترین گندم تولیدی استان و کشور است بیان‌داشت: مدیران شرکت خدمات بازرگانی دولتی ایران به کیفیت بالای این نوع از گندم‌های تولید شده استان خوزستان اشراف دارند و همین امر باعث انتقال بخش عمده‌ای از این محصول به دیگر استان‌های کشور می‌شود.

حسین شمال‌زاده تصریح‌کرد: در همین راستا، کارخانجات تولید آرد در مقاطعی از طول سال (اواخر و اوایل هر سال) به‌دلیل در دسترس نبودن چنین گندم‌هایی امکان تولید آرد با کیفیت را ندارند.

وی اضافه‌کرد: در ایامی که گندم با کیفیت در دسترس کارخانجات نباشد، محصولات تولیدی شهرستان‌های خرمشهر، هویزه و دشت آزادگان (مناطق جنوبی خوزستان) به کارخانجات اختصاص می‌یابد که تولید آرد با کیفیت را محقق نمی‌کند.

رئیس هیات مدیره انجمن کارخانجات آرد خوزستان خواستار اختصاص گندم با کیفیت تولیدی استان به کارخانجات استان شد و گفت: در صورت اختصاص گندم با کیفیت، امکان مخلوط کردن این محصول با گندم‌های با کیفیت متوسط فراهم می‌شود.

کارخانجات تولید آرد در فصل خرید گندم مشارکت کنند

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان در این خصوص اظهارداشت: کارخانجات آرد استان می‌توانند به‌منظور تامین گندم با کیفیت در فصل خرید تضمینی گندم، مشارکت کنند.

امیدجهان نژادیان افزود: در صورت مشارکت این کارخانجات در امر خرید تضمینی گندم، امکان ذخیره سازی محصول مرغوب جهت تولید آرد با کیفیت (از محل گندم در اختیار) نیز فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه در استان خوزستان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم تولید می شود تصریح کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، نیاز استان به این محصول در طول سال ۶۵۰ هزار تن است و مابقی گندم تولید شده به استانهای دیگر منتقل می شود.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی خوزستان اضافه‌کرد: نوع و میزان انتقال گندم تولیدی استان از سوی شرکت مادر تخصصی خدمات بازرگانی ایران تعیین می‌شود با این وجود همواره تلاش شده تا بخش عمده‌ای از گندم با کیفیت خوزستان در داخل استان مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی سالانه ۴۵۰ هزار تن گندم در شهرهای شمالی خوزستان (گندم با کیفیت) برداشت می‌شود که از این میزان ۳۰۰ هزار تن به کارخانجات آرد اختصاص می‌یابد.

بر اساس این گزارش، استان خوزستان بعنوان بزرگترین تولید کننده گندم در کشور هیچ‌گاه برای تامین آرد دچار کمبود نشده است با این وجود همواره طی سال‌های گذشته نسبت به عرضه نان بی کیفیت (به دلیل استفاده از آرد با کیفیت پایین) از سوی شهروندان خوزستانی گلایه هایی وجود داشته است.

صحن شورا 12:03:00 _ 00/04/16 22:30