منابع طبیعی باید طی ۲ ماه به استعلام متقاضیان معدنی پاسخ دهد


سرپرست اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در خصوص نحوه پاسخ به استعلام فعالیت های معدنی از سوی این اداره اظهارداشت: برابر با قانون معادن، تفاهمنامه ای در سال ۱۳۹۴ بین معاونت معدنی وزارت صمت و رئیس سازمان جنگل ها منعقد شد که بر اساس آن فرآیند پاسخگویی به استعلام معادن تدوین و به استان‌های کشور ابلاغ شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز، پیام نتاج انصاری در کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان در خصوص فرآیند پاسخ به استعلام های ارجاع شده به اداره کل منابع طبیعی خوزستان گفت: درخواست متقاضیان برای انجام فعالیت های معدنی از سمت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان به این اداره کل ارسال می‌شود که مطابق با شرح وظایف تعیین شده و برابر مقررات باید طی ۲ ماه پاسخ موافق و یا مخالف به استعلام های دریافتی تعیین تکلیف شود.

وی بیان‌داشت: ارائه پاسخ به این استعلام‌ها مستلزم بررسی‌های لازم بر اساس اوراق و فرم های فنی و حقوقی عرصه در زمینه مالکیت زمین، مسائل مربوط به آبخیزداری، جنگلداری و حفاظت منابع طبیعی در ادارت شهرستانی است.

نتاج انصاری ، با بیان اینکه متولی نهایی پاسخ موافق یا مخالف با استعلام صورت گرفته (از سوی سازمان صمت) بر عهده کمیته ای تحت عنوان " نظارت بر فعالیت‌های عمومی، عمرانی و معادن" است افزود: اعضای این کمیته را معاونین اداره کل منابع طبیعی، رئیس اداره حقوقی، حراست، مدیریت ارزیابی عملکرد تشکیل می‌دهند.

سرپرست اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: کمیته مذکور، تقاضاهای ارائه شده در خصوص بهره‌برداری و اکتشاف معدنی را از نظر ممنوعیت و محدودیت‌های تعیین شده در دستورالعمل‌ها و وظایف ذاتی منابع طبیعی بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: در این بررسی‌ها باید توجه داشت که درخواست‌های مربوط به حوزه معدن نباید با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های حفاظت از منابع طبیعی تناقض داشته باشد.

نتاج انصاری اضافه‌کرد: بهره برداری‌ معدنی نباید در محدوده مناطق چهارگانه (پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش، مناطق حفاظت‌شده) باشند و از سوی دیگر، انجام اینگونه فعالیت‌ها نباید در مسیر طرح‌های جنگذارای، مرتع‌داری باشند.

وی در خصوص استعلام‌های انجام شده از اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان با موضوع انجام فعالیت‌های معدنی بیان داشت: در سال گذشته، تعداد ۱۶۶ تقاضا به این اداره کل ارجاع شد که به ۱۰۴ تقاضا پاسخ مثبت داده شد و در ۶ ماهه نخست امسال از ۱۰۰ فقره استعلام اخذ شده، به ۲۶ مورد آنها، پاسخ مثبت ارائه گردید.

سرپرست اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان همچنین فعالیت‌های معدنی در هر سطحی را همراه با تخریب بیشه و عرصه‌های طبیعی دانست و گفت: باید بپذیریم که این نوع فعالیت ذاتا یک عملیات تخریبی است که منابع طبیعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کارگروههای تخصصی 13:12:35 _ 00/08/17 22:30