در کارگروه تخصصی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح شد؛ سنگینی سایه خاکستری رکود بر صنایع استان ناشی از چالش های حوزه انرژی در ابعاد مختلف


در کارگروه تخصصی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان مطرح شد:  هرساله با بروز پدیده سرما و لزوم گازرسانی به مصارف خانگی در مناطق سردسیر، استان خوزستان در تامین گاز صنایع خود دچار مشکل میشود، بنابراین کارخانجات برای تولید مستمر نیازمند سوخت دوم (مازوت) هستند، اما در سنوات گذشته شرکت های سیمانی مستقر در استان خوزستان به جهت تأمین، شیوه توزیع و قیمت این سوخت دچار مشکلاتی شدند.
از این رو دبیرخانه شورای استان خوزستان برآن شد، اقدامات لازم را در راستای هماهنگی شیوه تأمین، توزیع و ... را با دستگاه های ذیربط ،پیش تر از زمان مورد نیاز کارخانجات به سوخت دوم آغاز نماید.
از سوی دیگر بنا به اظهارات شرکت های سیمانی، در تابستان سال جاری تامین برق صنایع به دلیل مصرف بالای سرانه خانگی در استان، دچار محدودیت شد؛ درحالی که صنایع مشابه در سایر استانها دچار خاموشی نشدند.
استدلال شرکت توزیع این بودکه در برخی از استان ها مصارف خانگی برق به نسبت صنایع صنعتی پایینتر می باشد و  احتمالاًبه همین دلیل از سهم مصارف خانگی به صنایع تولیدی اختصاص داده شده است.
 اما نکته قابل تأمل اینجاست که بر اساس گزارش اعلام شده از مجاری ذیربط، مصرف خانگی استان خوزستان در فصول سرد  تقریبا کمتر از دو درصد است؛ از این رو فعال اقتصادی خواستار اختصاص بخشی از سرانه خانگی گاز به مصارف بخش صنعت استان، به جهت جلوگیری از هرگونه توقف در تولید،تحمیل هزینه و خسارت به تجهیزات کارخانجات به جهت جایگزینی سوخت دوم شدند؛ که این مسائل نیازمند پیگیریهای لازم در سطح استان و ملی می باشد.
 بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ تعرفه مصرف گاز برای صنایع و مصارف تولیدی مشخص شده است؛ بدین صورت که برای محصولات فولادی، پتروشیمی، تولیدات فلزی ۳۰ درصد و برای سیمان و سایر صنایع ۱۰ درصد افزایش قیمت لحاظ شد؛اما عملاً این افزایش ۱۰ درصدی رخ نداده، به طوری که تعرفه گاز مصرفی صنایع سیمان در فروردین ماه ۲۱۰ تومان و در شهریور ماه به ۳۷۰ تومان تغییر کرده است، و این موضوع خبر از افزایش ۴۰ درصدی دارد.
 تعرفه گاز مصرفی هر ماه تغییر میکند که این روند محاسبه (افزایش تغییر بهای تعرفه گاز) باعث می شود هزینه تولید دستخوش تغییرات شود و مصرف کننده باید طی هر ماه انتظار افزایش قیمت محصولات را داشته باشد؛ این چالش برخی صنایع استان از جمله کارخانجات آجر را دچار مشکل نموده است.

مشروح مذاکرات پیرامون هماهنگی بمنظور تأمین سوخت مازوت مورد نیاز کارخانجات سیمان مستقر در خوزستان


جناب آقای دستاران– مدیر فروش شرکت سیمان بهبهان:
ایشان عنوان کرد: طی سنوات گذشته با قطع گاز مشکلاتی برای کارخانجات به وجود آمد، و شرکت های حمل و نقل برای انتقال سوخت محدودیت داشتند، به همین دلیل در توزیع مازوت از انبارها زمان زیادی سپری شد.
وی با استناد به آمار موجود اعلام کرد: شرکت سیمان خوزستان طبق آمارهای؛ ۷ میلیون لیتر مصرف ماهانه دارد، و در حال حاضر تقریباً ۲ میلیون لیتر مازوت در مخازن پلمپ شده موجود دارد که مابقی آن را به شرکت پخش فرآورده ها درخواست داده است، تا در زمان محدودیت یا قطع گاز به مشکل بر نخورد.
وی افزود: در بُعد نرخگذاری در سال قبل مشکلاتی وجود داشت که در بحث ضمانت نامه اتفاق افتاد، (ضمانت نامه بانکی باید ارائه میشد) اما با همکاری های صورت گرفته موجب شد با رعایت اصول مصرف، تعهد محضری جایگزین ضمانت نامه شود، و شرکت پخش با نظارت خود اقدام به پلمپ (ورودی و خروجی هر شرکت مشخص می باشد) مخازن کند.
ایشان ادامه داد: همه شرکتها امکان ارائه ضمانت نامه بانکی را ندارند، اما نامهای که برای توزیع سوخت در سال جاری ابلاغ شد، به ضمانت نامه بانکی اشاره نموده است، بنابراین خواهشمند است که پیگیریهای لازم صورت گیرد و طبق روال گذشته همکاری لازم رخ دهد؛ همچنین در بُعد قیمت گذاری، نرخ بهای مازوت همانند قیمت گاز اعلام گردد.
وی با یادآوری بهای قیمت سوخت های مصرفی عنوان کرد: در سال قبل اعلام شد که نرخ بهای مازوت هم ردیف تعرفه گاز قرار میگیرد، اما هزینه های اعلامی بیشتر شد که انتظار میرود مابه تفاوتها جبران شود، یا در خریدهای جدید لحاظ گردد، و یا استرداد شود و همچنین در صورت امکان در سال جاری نرخ قیمت مازوت هم راستا با قیمت گاز باشد.
ایشان اظهار کرد: اختلاف آماری در صورت جلسات میباشد؛ به طور مثال: در صورتجلسه ای میزان مصرف ۲ میلیون و ۸۸ هزار لیتر ثبت شده و طی دو روز بعد از سوی پخش ناحیه به میزان دو میلیون و ۲۰۴ هزار لیتر اشاره شده که این اختلاف به وجود آمده در صورتجلسات باعث مشکلاتی در آمارهای موجود شده است.

جناب آقای حاج نائب – مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان:
ایشان عنوان کرد: همه ساله صنعت سیمان بخصوص سیمان خوزستان مشکل تامین مازوت و گاز داشته که در سال گذشته با پیگیریهای اتاق و سرکار خانم عموری مشکلات بسیار کمتر شد.
وی افزود: یکی از مشکلات این شرکت، اجرای مصوبه حمل بار بوده که طبق این مصوبه، هزینه حمل سیمان به خارج از استان برعهده خریدار گذاشته شده است؛ اجرای این مصوبه شکایاتی را به همرا داشت که در حال حاضر با همکاری های صورت گرفته رفع گردید.
ایشان در خصوص شرایط و اعمال محدودیت های گاز مصرفی افزود: در صورتی که گاز مصرفی کاملاً قطع شود و مازوت مصرف گردد، تقریباً چیزی حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار لیتر مازوت در روز مورد استفاده قرار می گیرد؛ بنابراین با توجه به اینکه در آینده باید بخشی از تامین سوخت از درون استان باشد، در همین راستا پروژه افزایش مخازن را در دستور کار قرار دادیم، اما در حال حاضر این سوخت خارج از استان تامین میشود که تهیه و  حمل و نقل این حجم از مازوت بسیار دشوار است.
وی در ادامه فرآیند تامین سوخت اذعان داشت: اگر حجم مذکور درون استان تهیه شود، ۲۰ تانکر طی ۲ سرویس در روز (مجموعاً ۴۰ سرویس در روز) می تواند حجم  مورد نیاز را تامین نماید، اما اگر حجم مصرفی خارج از استان تهیه شود، ناوگان مورد نیاز برای تامین سوخت به ۸۰ الی۹۰ تانکر در روز (هر تانکر یک سرویس) میرسد، تا بتوانند این حجم از سوخت را تحویل شرکتهای سیمانی دهند.
مدیرعامل سیمان خوزستان گفت: درخواست میگردد که شرکت گاز همانند سال قبل همکاری لازم را انجام دهد و گاز به صورت صد درصد قطع نشود، بلکه محدودیت مصرف اعمال شود؛ در صورت قطع کامل، تامین این مقدار مازوت بسیار دشوار است و  این موضوع از لحاظ فنی قابلیت اجرایی ندارد؛ به همین دلیل در صورت امکان هر چه سریعتر مجوز ذخیره سازی مازوت اعلام گردد تا در صورت قطع گاز، امکان استفاده از سوخت دوم فراهم شود.
وی با اشاره به جلسه برگزار شده با شرگت گاز اظهار کرد: با پیگیری صورت گرفته، مقرر گردید که شرکت گاز اصلاحیه تعرفه و میزان مصرف را مجدد اعلام نماید.
وی در خصوص پلمپ مخازن سوخت گفت: پلمپ مخازن کاملاً در اختیار شرکت پخش و پالایش می باشد و شرکت سیمان هیچگونه دخل و تصرفی در آن ندارد؛ به همین دلیل از زمان اعلام محدودیت گازی، جهت تولید مستمر از سوخت مازوت استفاده می نماید.
ایشان در خصوص نوع مصرف افزود: هنگامی که نیاز است کوره بصورت گرم نگهداری شود، گاز را کم میکنند، (حتی در حالتی که مصرف انرژی با گاز باشد به دلیل اینکه هر لحظه امکان اعلام قطع گاز است) بنابراین باید بصورت جزئی مازوت مصرف گردد، تا در صورت قطع گاز بتوان از مازوت استفاده نمود.
مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان در ادامه افزود: موادی که در تولید مورد مصرف قرار میگیرند، با توجه به نوع سوخت و ترکیبات آن متفاوت خواهد شد، به همین دلیل برای پخت این محصول که ۵۰ درصد آن صادراتی است، باید به گونهای عمل شود که بینابین باشد، لذا به اجبار مقداری مازوت مصرف میشود تا کیفیت محصول کاهش نیابد.
وی عنوان کرد: در صورت مشخص بودن نوع سوخت مصرفی، (گاز یا مازوت) می توان تنظیمات مناسبتری اعمال نمود، بنابراین میزان مازوت مصرفی محل اختلاف می باشد که اداره گاز با بررسیهای خود در حال اصلاح کردن میزان مصرف شرکتهای سیمانی می باشد.
ایشان عنوان کرد: هنگامی که تغییر در ورودی انرژی رخ میدهد، برای اینکه ترکیبات تغییر نکند، کارخانجات تمایل به تغییر سوخت ندارد، به طوری که در صورت اعمال این رویه، بعد از اتمام این دوره اکثر کارخانجات در تعمیرات قرار میگیرد، لذا به دلیل عدم اتفاق این مشکل در بازه زمانی مذکور با توجه به گران تر بودن مازاد نسبت به گاز، شرکت ها تمایل دارند از سوخت مازوت استفاده نمایند، تا حتی الامکان نوسان به وجود نیاید.

جناب آقای خرمی- معاون بازرگانی پخش و فرآورده های نفتی:
خرمی با اشاره به صدور مجوز خرید سوخت گفت: در خصوص خرید سوخت مجوز ها اعلام شده است و شرکت ها میتوانند در حد نیاز خود اقدام به خرید سوخت کنند، ضمن اینکه باید متعهد شوند که استفاده از مازوت فقط در صورت قطعی گاز می باشد.
وی با اشاره به آمار اعلامی از سوی شرکت گاز اعلام کرد: سیمان بهبهان ۹۶ هزار لیتر خارج از عرف، ۳ میلیون و ۵۸۰ هزار لیتر به عنوان سوخت جایگزین و ۱۰۰ هزار لیتر به عنوان راه اندازی و بهره برداری مصرف نموده که با نرخ ۱۱۹ تومان محاسبه میشود و مابقی به صورت سوخت آزاد است.
خرمی پیرامون موضوع گفت: سیمان رامهرمز ۵/۲ میلیون لیتر به اضافه ۱۰۰ هزار لیتر به عنوان سوخت جایگزین و ۵ میلیون لیتر خارج از عرف مصرف نموده است و همچنین سیمان کارون مسجدسلیمان ۴۰۷ هزار لیتر به اضافه ۱۰۰هزار لیتر بعنوان سوخت جایگزین و  حدود ۳۴۲ هزار لیتر خارج از آمار شرکت گاز مصرف کرده است.
ایشان عنوان کرد: برای سوخت همزمان (مصرف ترکیبی گاز و مازوت) جلساتی برگزار شده است که شرکت سیمان خوزستان بنابر شرایط موجود، (وجود گوگرد) برای تولید از کوره استفاده میکند که این امر باعث بالا رفتن میزان مصرف سوخت آنان شده، بنابراین تامین این مقدار سوخت از عهده شرکت گاز خارج می باشد.
ایشان در خصوص اختلاف آماری گفت:ضروری است با انجام بررسی مجدد، موارد مورد اختلاف مشخص گردد.

جناب آقای حاجت پور – مدیر کارخانه سیمان خوزستان:
ایشان با اشاره به وجود سولفات در ترکیب مازوت عنوان کرد: هنگامی که از سوخت گاز استفاده می شود، به مواد اولیه سولفاته (گچ) اضافه می گردد، اما هنگام استفاده از مازوت نیاز به افزودن سولفاته نمی باشد؛ بنابراین اگر سوخت مصرفی گاز باشد و سولفات به آن اضافه نشود، مواد اولیه تولید سیمان (کلینکر) شکل نمیگیرد.
وی در همین خصوص افزود: مشکل فوق، فقط در زمان اعمال محدودیت استفاده از سوخت گاز می باشد که اگر محدودیت استفاده از گاز وجود نداشته باشد میتوان با افزودن گچ سولفاته را ایجاد نمود و سوخت دوم مورد استفاده قرار نگیرد.
ایشان در خصوص حمل و نقل و استفاده از سوخت مازوت عنوان کرد: هنگام بارگیری، مازوت باید گرم شود تا ویسکوزیته (میزان سیالیت مایع) آن کاهش یابد، بنابراین همین روند در تخلیه تکرار میگردد؛ به همین جهت بویلرهای (بصورت گاز سوز هستند) موجود در تانکرها باید روشن باشند؛ بنابراین انجام این پروسه، ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد، تا سوخت مازوت به کوره برسد، و در صورتی که شرکت گاز، ۳۶ ساعت قبل از قطع گاز (تحت هر شرایط) اطلاع رسانی نماید، سوخت دوم مورد استفاده قرار نمیگیرد، بنابراین شرکت های تولید سیمان به اجبار باید مازوتی را که گرم کرده و به سکو کوره رسانده، مقداری از آن را مصرف نماید (به دلیل اینکه زمان قطع گاز مشخص نمی باشد) تا در صورت قطع گاز بتواند برای جبران کمبود گاز از مازوت استفاده کند.
وی در ادامه افزود: به دلایل فوق در زمان بین پلمپ و فک پلمپ به اجبار از مازوت استفاده میشود.
ایشان همچنین افزود: دلیل اختلاف نظر در میزان مصرف جزیی مازوت، به علت اعمال محدودیت و قطع گاز است که به صورت یک روز در میان گاز محدود می باشد، به همین جهت شرکت ها نمی توانند در روزی که گاز محدود نیست استفاده از مازوت را کنار بگذارند.
وی در خصوص میزان مصارف سوخت کارخانجات افزود: تمامی کارخانجات میزان مصرف مشخص دارند که میتوان به آن استناد نمود، به همین دلیل در صورت افت فشار گاز بلافاصله مازوت جایگزین آن میشود، چون پروسه مصرف و گرم کردن مازوت ۳۶ ساعت به طول میانجامد، از این رو در بازه زمانی ۴۰ تا ۴۵ روزه محدودیت گاز، به میزان کم شدن گاز، مازوت مصرف میشود و از فاصله پلمپ تا فک پلمپ مازوت قطع نمیشود.
جناب آقای حمیدیان مقدم – رئیس روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
ایشان با اشاره به مصوبات ستاد تسهیل گفت: ستاد تسهیل استان مصوب نموده که شرکت های خدمات رسان انرژی حق قطع انرژی واحدهای صنعتی را ندارند، (موجب ضرر شرکتها می شود) به همین دلیل باید قبل از قطع گاز به شرکت ها اعلام نمایند، تا شرکتها بتوانند تدابیر لازم را در نظر گیرد.
وی عنوان کرد: طبق سنوات گذشته هر ساله در بازه زمانی که فشار گاز افت بسیاری دارد، گاز در برخی موارد قطع میشود، بنابراین باید پیشبینی لازم از سوی واحدها صورت گیرد تا کمترین لطمه به صنایع وارد شود.

 جناب آقای نکونام – مدیر بهره برداری شرکت گاز خوزستان:
ایشان با اشاره به مسائل اعلام شده در جلسه گفت: بیشترین چالش ها مورد توجه شرکت پخش و فرآورده های نفتی است، هرچند که افزایش نرخ گاز مصوب مجلس است، اما کارخانجات سیمان و صنایع مشابه آن ۳۰ درصد قیمت خوراک پتروشیمیها را باید به عنوان هر متر مکعب گاز مصرفی در نظر بگیرند.
وی در خصوص محدودیت استفاده از گاز افزود: یکی از مشکلات پیش رو اعمال محدودیت به صورت غیر متناوب می باشد، بنابراین اگر بصورت مستمر محدودیت اعمال شود امکان حل شدن آن وجود دارد.
نکونام ادامه داد: هنگامی که محدودیت مصرف اعلام میشود، برای تمام کارخانجات میباشد، به همین جهت نوع کارخانجات به ستاد مستقر در کشور اعلام می شود؛ لذا تخصیص و توزیع انرژی به صورت کشوری رخ می دهد.
ایشان پیرامون محدویت های اعمالی گفت: هنگامی که تاریخ و ساعت محدودیت مشخص میگردد، بلافاصله شرکت گاز این موضوع را به کارخانجات اعلام مینماید، اما کارخانجات همکاری لازم را در خصوص اعمال محدودیت انجام نمیدهند، در حالی که بعد از گذشت چند روز کارخانجات اقدامات لازم را اعمال می نمایند. (با تعامل لازم از سوی اداره گاز، به شرکت ها و کارخانجات فرصت لازم داده میشود)
وی افزود: در سال گذشته میزان مصرف گاز بسیار بالا رفت، بطوری که امکان دسترسی و همکاری از دسترس شرکت ملی گاز خارج شد و این موضوع در دستو کار شورای عالی امنیت ملی قرار گرفت؛ به همین دلیل از سوی مدیران مافوق اعلام گردید که چرا با وجود اعمال محدودیت، میزان مصرف (مانیتورینگ کشوری) کارخانجات کاهش نیافت.
ایشان عنوان کرد: میزان اندازه گیری انرژی در کارخانجات توسط متول امر، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت انجام می شود، به همین دلیل شرکت گاز هیچ گونه دخالتی در این خصوص ندارد و طبق بررسیهای سازمان بهینهسازی میزان مصرف انرژی مورد نیاز شرکت ها اعلام میشود.
وی اذعان داشت: در گذشته یک شرکت آجر سازی به عنوان پایلوت انتخاب گردید که برای بهینه سازی آن دو سال کار فنی و علمی انجام شد، اما در انتهای عملیات شرکت آجر سازی اعلام نمود نمیتواند آمار فروش خود را در اختیار افراد ثالث قرار دهد، و دلیل آن را مشکلات دارایی و مالیاتی عنوان کرد.

جناب آقای باغبانی – رئیس گروه صنایع و بازرگانی استانداری:
ایشان اظهار نمود: طبق پیگیریهای اتاق اهواز بسیاری از مشکلات مرتفع شد و این انتظار وجود دارد که با همکاری و تعامل لازم در سال جاری، همانند سال گذشته برای دریافت مجوز سوخت اقدامات لازم انجام شود.
وی در خصوص آمار و اطلاعات اداره گاز افزود: آمار و اطلاعات جمع آوری شده باید به نحوی باشد که بدین شکل مورد سوءظن قرار نگیرد.
ایشان از شرکتهای سیمانی درخواست نمود که مصرف خود را فقط در مواردی که گاز افت دارد یا به صورت کامل قطع شده، مورد استفاده قرار دهند.
وی معتقد است که درخصوص افزایش بهای قیمت گاز میتوان از طریق نمایندگان مجلس اهواز پیگیریهای لازم صورت گیرد تا مشخص شود افزایش ۴ الی ۵ برابری چگونه اتفاق افتاده است.

جناب آقای خدایی رحم – کارشناس و مسئول سرمایه گذاری سازمان صمت:
خدایی افزود: اگر کارخانجات بتوانند تولید مستمر داشته باشند و خدمات رسانی انجام شود، باید کارشناسان توزیع انرژی با بررسی هر کارخانه به صورت جداگانه کالیبراسیون را انجام دهند؛ به طور مثال: هنگامی که نوع مصرف سوخت مازوت می باشد، میزان بازدهی و پرتی کار مشخص می گردد، به همین دلیل باید تلاش شود تا تولید با بالاترین راندمان و کمترین مصرف انرژی اتفاق افتد، این در حالی است که باید تکنولوژی و خط تولید شرکت اجازه اعمال برخی مسائل را داشته باشد تا بهینه سازی صورت گیرد.

مشروح مذاکرات پیرامون  افزایش بهاء نرخ گاز بر اساس قانون بودجه 1400

جناب آقای اسکندری-ریاست انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات آجر سفال استان خوزستان:
اسکندری با اشاره به اینکه بالغ بر ۳۰ درصد از هزینه کوره‌های آجر پزی‌ها را قیمت گاز تشکیل می‌دهد، افزود: مصرف گاز هر کارخانه  برای تولید در حد ظرفیت، بالغ بر ۲۰۰۰ متر مکعب در ساعت وماهانه بالغ بر ۱۴۴۰۰۰۰ متر مکعب است؛ که در صورت ادامه افزایش قیمت آن، فعالیت این کوره‌ها به شدت تهدید می‌شود.
وی با اشاره به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که مبنای افزایش قیمت گاز برای صنایع بالا دستی و میان دستی به خصوص پتروشیمی‌ها بر اساس فوب خلیج فاس بوده است، گفت: در بودجه این راهکار پیش بینی شد تا هزینه واقعی گاز از این دست صنایع دریافت شود و جلوی سود‌های کلان و نجومی این واحد‌ها گرفته شود.
اسکندری با اظهار این موضوع که واحد‌ها کوچک و کوره‌های آجر پزی که مشمول این قانون شده اند و با افزایش ۱۵۰ درصدی متضرر شدند، افزود: بنظر می رسد هدف این قانون واحد‌های کوچک تولیدی نبوده و این موضوع می بایست در مجلس پیگیری شود تا تا واحد‌های کوچک و کوره‌های آجر پزی مستثنی شوند.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات آجر سفال استان خوزستان بیان داشت، طبق قانون مذکور نرخ گاز شناور می باشد و روند آن طی ماه های اخیر افزایشی بوده است که این امر به ناچار قیمت فروش آجر را نیز شناور وافزایشی می کند.
همچنین پیشنهاد داشت با توجه به نوع فروش و تولید، هزینه گاز محاسبه شود و یا افزایش نرخ تعرفه بدون وابستگی به شرکت های دیگر اعمال شود.

جناب آقای مطیعی-مدیرعامل شرکت سیمان بهبهان:
ایشان بیان داشت حدود 20درصد از نرخ تمام شده سیمان تولیدی کارخانجات ناشی از هزینه های گاز مصرفی می باشد که رقم قابل توجهی درکنار هزینه های عمده دیگر مانند برق، نیروی انسانی و قطعات یدکی مصرفی و حمل ونقل می باشند.
عدم افزایش نرخ فروش سیمان در سالهای اخیر متناسب با تورم و نگرش تعزیراتی نسبت به قیمت سیمان علیرغم سهم کمتر از 2درصد در هزینه های ساخت مسکن باعث کاهش بیش از پیش حاشیه سود کارخانجات و غیر اقتصادی شدن تولید سیمان گردیده است.
وی تصریح نمود از ابتدای سال جاری همزمان با تداوم روند افزایشی هزینه های نیروی انسانی، قطعات یدکی،  حمل و نقل و سایر هزینه های سربار تولید دو مولفه اصلی دیگر با افزایش قیمتهای جهشی مواجه گردید است؛ بطوری که برق مصرفی با 150درصد و گاز مصرفی با 300درصد رشد مواجه گردیده است.
مطیعی افزود افزایش هزینه ها با توجه به دیدگاه تثبیت و حتی کاهش قیمت سیمان در مسئولین دولتی در صورت عدم رسیدگی بموقع و متناسب سازی قیمت سیمان یا قیمت واقعی آن در بازار، نهایتاً منجر به زیانده شدن کارخانجات می گردد.
مدیر شرکت سیمان بهبهان اظهار داشت سهام بخش عمده کارخانجات سیمان در تملک سازمان تأمین اجتماعی می باشد که خود به نوعی سرمایه قشر عظیم افراد سالمند و بازنشسته کشور محسوب شده و سازمان مذکور متولی پرداخت حقوق بازنشستگی و هزینه های درمانی و رفاهی این طبقه از مردم می باشد.
مطیعی گفت شایان ذکر است بدلیل عدم ثبات در نرخ گاز و غیر قابل پیش بینی بودن هزینه حتی امکان محاسبه هزینه های تولید بصورت شفاف و دقیق از شرکتها گرفته شده و تصمیمات مدیریتی و حسابرسی های شرکتهای نیز دچار مشکل می گردند.

جناب آقای حاج نائب-مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان:
ایشان در خصوص شناور شدن قیمت گاز مصرفی؛ در سال 1400 بیان داشت از طرف شرکت ملی گاز ایران، قیمت هر متر مکعب گاز مصرفی کارخانجات سیمان را 10 درصد میانگین قیمت گاز خوراک پتروشیمی ها و بصورت شناور در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت نوسانات قیمت از سال 1399 (1090 ریال به ازای هر متر مکعب) در فروردین 1400 به 2108 ریال (111% افزایش) و در شهریور ماه به 4074 ریال (274% افزایش نسبت به سال 1399) رشد بسیار تصاعدی داشته است.
مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان در خصوص عوامل تاثیر گذار و مشهود بر فرآیند تولید اظهار نمود در آغاز دوره مالی(تدوین بودجه تولید و فروش) هزینه ها همانند حقوق و دستمزد، نرخ بیمه و ... ، با در نظر گرفتن نوسانات بین 5 الی 10 درصد در نظر گرفته میشوند.
وی افزود لیکن شناور شدن قیمت انرژی مصرفی (گاز) و در مقابل عدم امکان تغییر نرخ فروش براساس داده های متغیر (قیمت دستوری)، صنعت پرهزینه تولید سیمان را با چالش های فراوانی روبرو نموده است.
وی تصریح در برنامه ریزی های عملیاتی شرکت های تولیدی و صنعتی، نقش بودجه و محاسبه قیمت تمام شده محصول تولیدی و قیمت های فروش رقابتی جزء ارکان تصمیم گیری ها می باشد.
حاج نائب اضافه نمود ثبات در چرخه فرآیندی یک محصول مصرفی از زمان تامین مواد اولیه تا مصرف کننده نهایی، بسیار پر اهمیت است. البته نقش افزایش بی رویه کرایه حمل در سال های اخیر (1397 الی 1400 به میزان بیش از 500 درصد) نیز در افزایش هزینه های مصرف کنندگان بی تاثیر نبوده است.

جناب آقای اکبری -شرکت سیمان کارون:
ایشان اظهار داشت از آنجایی که قیمت سوخت نقش اساسی در قیمت تمام شده محصول دارد، نوسان و افزایش قیمت آن در شرایطی که قیمت فروش محصول ثابت و حاشیه سود بسیار کم است، اغلب قیمت فروش با قیمت تمام شده برابری میکند؛ لذا مشکلات عدیده ای از نقطه نظر اقتصادی برای این شرکت ها ایجاد کرده که با ادامه این روند قطعاً توقف خط تولید را درپی خواهد داشت.
وی گفت با توجه به اینکه چالش افزایش بهای گار بعنوان تهدید توقف واحد تولیدی و صنعتی می باشد شود؛ پیشنهاد می شود که پرداخت یارانه انرژی اجرایی و اعمال گردد.
جناب آقای نکونام- مدیر بهره برداری شرکت گاز خوزستان
اظهار داشت، افزایش تعرفه ها برا اساس بند ط تبصره 1 قانون بودجه سال 1400 می باشد، این ارقام از سوی شرکت ملی گاز ایران به استان ها ابلاغ میگردد؛ همچنین نرخ خوراک پتروشیمی ها برای اساس نرخ فوف خلیخ فارس تعیین می شود؛ لذا تصمیم گیری پیرامون آن در صلاحیت و اختیارات استان ها نمی باشد.

سرکار خانم عموری - ریاست اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اهواز:
ایشان در خصوص مسائل ذکر شده در جلسه گفت: در کشور همه به دنبال این هستند که کالای تولید شده ارزان به دست مصرف کننده برسد، اما مشکلات واحدهای تولیدی (افزایش قیمت) باعث شده که هزینه تولید بالا رود.
وی افزود: امیدوارم به همانند سال گذشته همکاری لازم با دستگاه های مربوطه صورت گیرد و علاوه بر آن شرکتها برنامههای مصرف و میزان سوخت مازاد خود را اعلام نمایند که همانند سال گذشته پلمپ مخازن مازوت صورت گیرد، و قیمت خرید مازوت مانند سال قبل برای آنها لحاظ شود.
ایشان در پایان گفت: با توجه به زمان طولانی که در تغییر سوخت و گرم کردن کوره اتفاق میافتد، در صورت امکان شرکت گاز تعامل بیشتری داشته باشد و قبل از قطع گاز به شرکتها اعلام نماید، تاکارخانجات سیمان آمادگی لازم را داشته باشند.
شرکت ملی پخش  وفرآورده های منطقه اهواز هماهنگی لازم را بمنظور تحویل سوخت مازوت به کارخانجات سیمان استان خوزستان در محل انبارهای منطقه نظامیه معمول نماید.
همچنین انتظار بر این است که اقدامات لازم را بمنظور محاسبه قیمت مازوت مصرفی کارخانجات سیمان بر مبنای قیمت سال گذشته(۱۳۹۹) و هماهنگی های لازم را بمنظور جایگزینی تعهد نامه در ازای ضمانت نامه خرید مازوت از سوی متولیان امور صورت پذیرد.
دبیرشورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص مشکلات صنایع ناشی از تغییر تعرفه بهای گاز در قانون بودجه ۱۴۰۰ را نیازمند پیگیری از طریق شورای کشور بیان نمود.

 

کارگروههای تخصصی 10:58:34 _ 00/08/19 22:30