استاندار خوزستان: قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی ویژه صنایع بازنگری شود


 استاندار خوزستان با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی ویژه صنایع با چالش‌هایی برای واحدهای تولیدی همراه شده است گفت: این نحوه از قیمت‌گذاری به ویژه در زمینه افزایش بهای نرخ گاز، نیازمند بازنگری است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز صادق خلیلیان روز یکشنبه در شصت و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان در محل استانداری خوزستان بیان کرد: برابر قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مبنای افزایش قیمت گاز برای صنایع بالا دستی و میان دستی به ویژه پتروشیمی‌ها، بر اساس فوب خلیج فارس است.

وی ادامه داد: بر این اساس، نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحدهای تولید فلزات و کانی‌های فلزی برابر ۳۰ درصد، واحدهای سیمانی ۱۰ درصد و سایر صنایع (به‌غیر از نیروگاه‌) ۱۰ درصد نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به ‌شرکت‌های پتروشیمی، تعیین شده است.

خلیلیان با اشاره به اینکه محاسبه گاز مصرفی صنایع بر اساس نرخ شناور، باعث شده تا بیشتر صنایع پایین دست دچار چالش جدی شوند بیان کرد: نبود ثبات در نرخ گاز و غیرقابل پیش بینی بودن هزینه‌ها، امکان محاسبه هزینه‌های تولید به صورت شفاف و دقیق از شرکت‌ها گرفته شده و تصمیمات مدیریتی و حسابرسی شرکت‌های نیز با مشکلات متعددی همراه شده است.

 

وی گفت: به منظور برنامه‌ریزی برای قیمت تمام شده محصولات تولیدی، مطابق با خواسته فعالان بخش خصوصی، موضوع تثبیت قیمت گاز ویژه صنایع از طریق مراجع مربوطه در سطح ملی مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد.

 

استاندار خوزستان اضافه‌کرد: با توجه به اینکه بر اساس قانون بودجه امسال، تعرفه گاز ویژه صنایع، به صورت ماهیانه قیمت گذاری می‌شود، ضروری است نرخ این حامل‌های انرژی به موقع اعلام شود تا شرکت‌های تولیدی با مشکلی در برنامه‌ریزی برای تولید و صادرات محصولات خود نداشته باشند.

خلیلیان همچنین به احتمال اعمال محدودیت‌ ناشی از مصرف گاز در خوزستان و کشور اشاره‌کرد و گفت: با توجه به اینکه فصل سرما آغاز شده است و طبق سیاست‌های ملی، احتمال اعمال محدودیت مصرف گاز در صنایع وجود دارد، واحدهای تولیدی خرید سوخت جایگزین مانند مازوت را در دستور کار قرار دهند.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از این نشست به موضوع مشکلات ناشی از قطع برق در ایام پیک برق ویژه واحدهای تولیدی اشاره کرد و افزود: برابر با قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و به منظور پیگیری تامین منابع مورد نیاز برای پرداخت خسارات صنایعی که در جریان قطع برق و یا گاز دچار خسارت احتمالی شده‌اند باید یک کارگروه با حضور دستگاه‌های متولی تشکیل شود.

 

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اهمیت ایجاد نیروگاه‌های برق ویژه صنایع و واحدهای تولیدی در مجاورت شهرک‌های صنعتی، از سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی برای مشارکت در این زمینه دعوت شود.

خلیلیان افزود: برای انجام این سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان در راستای تسهیل شرایط تامین برق مورد نیاز استان ویژه صنایع، فرآیند صدور مجوزهای مورد نیاز را در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: همچنین به منظور برنامه‌ریزی توسعه‌ای استان با محوریت تامین انرژی پایدار ویژه واحدهای تولیدی استان، ساز و کار آغاز به کار کارگروه انرژی خوزستان در دستور کار معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، صنایع حوزه پتروشیمی، فولاد و نوردی، صنایع غذایی، کانی های غیرفلزی و واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی به ترتیب بیشترین سهم در مصرف برق خوزستان را به خود اختصاص داده‌اند.

صحن شورا 14:27:09 _ 00/09/15 22:30