دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان: خرید تضمینی خرمای استعمران خوزستان پشتوانه ای برای صادرات است


دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به تلاش صورت گرفته برای تحقق خرید تضمینی خرمای استعمران استان گفت: به منظور اجرایی شدن مصوبه این شورا، بیش از ۱۸ هزار تن از این محصول به صورت تضمینی خریداری شد که پشتوانه خوبی برای صادرات غیرنفتی استان محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگلانی اهواز شهلا عموری با اشاره بخشی از دستاوردهای فصل پاییز شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان اظهارداشت: پس از ۱۷ سال به‌منظور حمایت از نخلداران و تقویت بخش صادرات برابر با پیشنهاد این شورا و موافقت وزیر جهادکشاورزی، امسال خرید تضمینی خرمای استعمران خوزستان انجام شد.

وی افزود: به‌منظور خرید تضمینی ۱۸ هزار تن خرمای استعمران استان خوزستان، ۲۵ انبار تعاون روستایی برای نگهداری از این محصول تجهیز شد و فرآیند خرید تضمینی آن از ۲۳ شهریور آغاز و تا دهم آبان ماه امسال ادامه داشت.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان‌کرد: طی سال‌های گذشته، خرید خرما از نخلستان‌های خوزستان، توسط واحدهای فرآوری و بسته‌بندی استان صورت می‌گرفت.

عموری با اشاره به مشکلات اقتصادی و کاهش توان واحدهای بسته بندی خرما برای تامین منابع مالی مورد نیاز ویژه خرید توافقی این محصول استان ادامه‌داد: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان به‌منظور پیشگیری از  خسارت‌ احتمالی و همچنین تضعیف فعالیت صادراتی استان، تشکیل نشست‌های کارشناسی متعددی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط، نخلداران و انجمن صادرکنندگان خشکبار استان را در دستور کار خود قرار داد تا از طریق با ارائه پیشنهادات کاربردی از بروز خسارت احتمالی پیشگیری شود.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز، استعمران را یکی از محوری ترین محصولات خرمای تولیدی استان در زمینه صادرات عنوان‌کرد و گفت: ایجاد هرگونه اخلال در برداشت این محصول، تجارت خارجی خرمای استان را با چالش‌ جدی روبرو می‌کرد.

وی ادامه داد: این‌نشست ها در راستای ورود دولت برای خرید حمایتی و تضمینی خرما در استان برگزار شد و بر اساس مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، به واسطه مشوق هایی که پیش‌بینی شد؛ خرید ۷۸ درصد از محصول استعمران سال ۱۴۰۰ نخلستان‌های خوزستان توسط کارگاه‌های بخش  خصوصی انجام گردید.

عموری افزود: همچنین با توجه به مشکلات کارگاه‌داران و پیش بینی تولید بالای خرمای استعمران در استان، خرید تضمینی  این محصول در دستور کار قرار گرفت که منجر به خرید تضمینی ۲۲ درصد خرمای استعمران استان از سوی سازمان تعاون روستایی شد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان خاطرنشان‌کرد: بخش خصوصی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۱ هزار تن خرمای استعمران استان را به واسطه اجرایی شدن مصوبات این شورا به منظور بهره‌مندی کارگاه‌های فرآوری و بسته بندی خریداری کرده‌اند.

تعاون روستایی خرمای خریداری شده را به مزایده می‌گذارد

وی افزود: همچنین بیش از ۱۸ هزار تن خرمای استعمران تولیدی از نخلستان‌های استان در سال ۱۴۰۰ توسط مراکز خرید سازمان تعاون روستایی خوزستان بصورت کاملا تضمینی خریداری شده است.

عموری با بیان اینکه یکی از بزرگترین فعالیت‌های تعاون روستایی در سال جاری ورود به موضوع خرید تضمینی خرمای استعمران از کشاورزان شهرستان‌های خرماخیز خوزستان بوده است گفت: این اقدام در نوع خود بی‌سابقه بوده است و باتوجه به اتمام مرحله خرید و ضدعفونی خرمای خریداری شده، سازمان تعاون روستایی استان در تلاش است تا محصول خریداری شده را از طریق مزایده به متقاضیان واگذار کند.

پیش بینی شده در مجموع حدود ۸۵هزار تن خرمای استعمران که بیشتر جنبه مصارف صنعتی دارد به ارزش ۱۰۰میلیون دلار صادر شود.

نخلداران شهرهای آبادان و شادگان مهرماه گذشته در جریان بازدید اسماعیل قادری فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از مراکز خرید خرمای استعمران ، گلایه خود را از نحوه درجه بندی محصول خود ابراز کردند.

بر اساس معیار درجه بندی خرما که به تصویب شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی کشور رسیده، هر کیلوگرم خرمای استعمران ۱۵۰ دانه درجه یک، ۱۸۰ دانه درجه ۲ و بالاتر از ۱۸۰ دانه درجه سه محسوب شده و بر این اساس قیمت گذاری می‌شود.

شادگان، بهبهان، آبادان، دشت آزادگان، خرمشهر، هویزه، حمیدیه، اهواز، کارون، ماهشهر و هندیجان از کانون‌های اصلی تولید خرما هستند.

خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است ولی ارزش افزوده آن نصیب کشاورزان و بهره برداران استان نمی‌شود.

امسال نیز بخش مهمی از نخیلات مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان با تنش آبی و شوری آب رو به رو بودند که این وضعیت بر کیفیت و کمیت محصول اثر منفی گذاشت.

دستاورد 08:00:24 _ 00/09/21 22:30