دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان: خطر غیراقتصادی شدن صید و صیادی خوزستان را تهدید می‌کند


دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با ابزار نگرانی از شرایط خشکسالی و محدود شدن منابع آب شیرین در این استان ویژه کسب و کارهای مرتبط با صید و صیادی گفت: عوامل مختلفی دست به‌دست داده تا این کسب و کار در معرض غیراقتصادی شدن قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز  شهلا عموری در کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با موضوع  بررسی راهکارهای افزایش تنوع گونه‌ای و استفاده از ارقام پرمحصول در ماهیان پرورشی خوزستان که در محل اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد اظهار داشت: برنامه ششم توسعه همچنین تاکید مقام معظم رهبری در زمینه رونق تولید و بهبود محیط کسب و کار، افزایش تولید آبزیان پرورشی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش تولید محصولات آبزی پروری باعث ایجاد امنیت هرچه بیشتر غذایی در کشور می‌شود گفت: یکی از الزام‌ها در افزایش تولید این نوع محصولات، تنوع گونه‌ای و استفاده از ارقام پرمحصول است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز اضافه‌ کرد: گونه‌های موجود که در حال پرورش هستند دیگر از بازار پسندی مطلوبی برخوردار نیستند و علاوه بر این نیز با ذائقه مردم استان خوزستان سازگاری چندانی ندارند.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان تصریح‌ کرد: بخش زیادی از گونه‌های فعلی کمترین شرایط برای عمل‌آوری و فرآوری را دارند؛ بنابراین لازم است گونه‌های جدیدی به چرخه پرورش ماهی در خوزستان اضافه شود.

عموری خشکسالی و محدود شدن منابع آب شیرین و کاهش ذخایر طبیعی آبزی را از مهمترین عوامل تهدید کننده کسب و کار صید و صیادی در استان خوزستان دانست و گفت: برای پیشگیری از  از بروز شرایط سخت‌تر ویژه این حوزه از فعالیت اقتصادی، بکارگیری روش‌های نوین آبزی پروری همچنین استفاده از گونه های جدید پرورشی مانند کپور هندی و تیلاپیا ضروری است.

وی افزود: پیشنهاد می شود با محور پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور پژوهش های کاربردی برای استفاده از گونه‌های جدید که با شرایط موجود استان سازگار هستند نیز مورد استفاده قرار گیرند.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان از ماهی تیلاپیا برای پرورش در مزارع استان به عنوان یکی از گزینه های کاربردی نام برد و گفت: این گونه هم‌اکنون به شکل گسترده در منابع آبی استان حضور دارد و در صورت صدور مجوز برای پرورش این ماهی در مزارع باید از ابزارهای علمی به منظور جلوگیری از نفوذ هرچه بیشتر آن به رودخانه‌ها استفاده کرد.

وی اضافه کرد: پرورش تیلاپیا و کپور هندی، از مطالبات بخش خصوصی استان خوزستان محسوب می‌شود و انتظار می‌رود که سازمان حفاظت محیط زیست کشور با صدور مجوزهای لازم با پرورش این گونه‌ها در مزارع آبزی موافقت کند.

کارگروههای تخصصی 11:19:52 _ 00/12/08 22:30