اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

وزیر صمت: صادرات لوازم خانگی چهارسال دیگر ۲ برابر واردات می‌شود

اقتصادی شنبه 17/Mehr/1400 14:17


وزیر صمت گفت: باید تا سال آینده در حوزه لوازم خانگی نسبت صادرات به واردات به ۵۰ درصد برسدو در سال ۱۴۰۲ به یک تراز متعادل برسیم و در سال ۱۴۰۴ حداقل ۲ برابر واردات شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از  مهر، سید رضا فاطمی‌امین امروز در نشست هم‌اندیشی با تولیدکنندگان لوازم خانگی و بررسی اهداف و برنامه‌های این صنعت که در حال برگزاری است، اظهار کرد: اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت وظیفه دولت است. ما اولویت‌هایی را تعیین می‌کنیم و انتظار داریم بنگاه‌های ذی نفع متناسب با این اولویت‌ها به ما برنامه دهند؛ یک برنامه تلفیقی بگذاریم تا در بخش کلان به اهداف برسیم.

وزیر صمت افزود: علی رغم رشد خوب تولید در لوازم خانگی، نسبت واردات به صادرات قابل دفاع نیست. البته اسفناک نیست ولی باید تا سال آینده نسبت صادرات به واردات به ۵۰ درصد برسد. معادل ۵۰ درصد واردات قطعات صادرات کند و در سال ۱۴۰۲ به یک تراز متعادل و در سال ۱۴۰۴ حداقل ۲ برابر شود.

فاطمی امین در ادامه با بیان اینکه فعال اقتصادی و صادرکننده نباید پشت در گمرک، مالیات، بیمه و … بماند و ما باید مشکلات این بخش‌ها را حل کنیم، گفت: در حال حاضر ۶ رایزن بازرگانی داریم که مقرر شده تا سال آینده ۶۰ رایزن و تا سال ۱۴۰۲، ۱۲۰ رایزن در کشورهای مختلف داشته باشیم.

وی در مورد قیمت تمام شده محصولات لوازم خانگی گفت: نحوه کاهش قیمت تمام شده موضوعی است که باید توسط فعالان حوزه لوازم خانگی جمع بندی شده و تا ۱۵ آبان ماه به وزارتخانه ارسال شود. تولیدکنندگان باید به ما بگویند که برای این موضوع به چه چیزهایی نیاز دارند همچنین باید به ما الزامات صادرات را بگویند تا ما آنها را پیگیری کنیم اما از آن طرف مباحث مربوط به قاچاق را ما راسا پیگیری می‌کنیم.

وزیر صمت افزود: از اوایل مهر ماه برنامه‌ای برای رصد جمعی کالاها آغاز کرده ایم که از طریق آن کالاها را در انبارها رصد می‌کنیم و همچنین ردیابی مالی را هم انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: طبق این برنامه که تا پایان آذر ماه تکمیل می‌شود با کالای قاچاق در نظام توزیع مقابله خواهد شد، همچنین سامانه جامع تجارت تا پایان سال تکمیل می‌شود.

فاطمی امین با بیان اینکه با تعرفه برای واردات موافق هستم، گفت: منتها تعرفه واردات باید مشروط باشد اینکه صرفاً تعرفه را تا ابد افزایش دهیم نمی‌تواند کمکی به صنعت کند بلکه باید تعهداتی بگیریم تا مطمئن شویم که می‌توان انتظار اتفاقات خوب را داشت. بنابراین بالا بردن تعرفه به تنهایی نتیجه‌ای ندارد.

وی ادامه داد: چندی پیش ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوبه‌ای درباره صادرات داشت که در این مصوبه تهاتر رسمیت داده شد و انتقال پول راحت تر انجام خواهد شد.

وی با اشاره به موانع بانکی نیز گفت: تأمین مالی زنجیره‌ای و اعتبار خریدار می‌تواند کمک زیادی به صنعت کند به خصوص وقتی که به لحاظ سقف تسهیلات محدود باشیم.

وزیر صمت در ادامه تصریح کرد: منظور ما از صادرات لوازم خانگی صادرات کل زنجیره یعنی قطعات نیز است.

وی به مواد اولیه تولید لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: در مورد بازار محصولات پایه به ویژه فولاد و پتروشیمی کارهای مهمی انجام شده که از این طریق سهمیه‌ها، رانت‌ها و امضاهای طلایی برداشته می‌شود در این راستا آئین نامه دقیقی تدوین شد که از امروز به مرحله اجرا رسید.