اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

پیش بینی برداشت43  هزار تن بادام زمینی از مزارع استان اردبیل

اقتصادی یکشنبه 25/Mehr/1400 13:24

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از برداشت بیش از 43 هزار تن بادام زمینی در این استان خبر داد .   

خلیل نیک شاد با اشاره به کشت بادام زمینی در اراضی منطقه مغان در سه شهرستان بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز و نیز کشت این محصول در شهرستان خلخال گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۵ هزار تن محصول بادام زمینی از مزارع این استان برداشت شود.

وی با اشاره به دو برابر شدن سطح زیر کشت این محصول در سطح استان اردبیل در سه سال گذشته افزود: با این میزان سطح زیر کشت و پیش‌بینی تولید، استان اردبیل امسال به قطب نخست محصول بادام زمینی کشور تبدیل می‌شود.

نیک شاد با اشاره به ادامه برداشت محصول تا یک ماه آینده در مزارع این استان گفت: فسادپذیری کمتر و ارزش افزوده بالای محصول بادام زمینی موجب شده است که میزان ضایعات این محصول کمتر بوده و کشت آن برای کشاورزان مقرون به صرفه باشد.

به گفته وی  استان اردبیل آمادگی  همکاری با اتحادیه ها، تجار، فعالان اقتصادی ، صنایع غذایی ، صادرکنندگان و درخواست کنندگان  این محصول را اعلام می نماید .

بنا به این گزارش  محصول برداشت شده پس از پوست‌گیری، در واحدهای خشک کنی فرآوری شده و به بازارهای مصرف ارسال می‌شود. دانه بادام زمینی دارای ۳۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ درصد پروتئین بوده و بوته آن نیز موجب تثبیت ازت هوا در خاک می‌شود و به همین علت کشت این محصول به حاصل‌خیزی خاک کمک کرده و درآمد خوبی نیز برای کشاورزان دارد.