اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

توسعه روابط تجاری ایران و ارمنستان/ اتصال ایران از مسیر جاده تاتو به اروپا

اتاق اهواز دوشنبه 26/Mehr/1400 13:36

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معاون و کشاورزی اهواز گفت: به واسطه برنامه ریزی های کلان صورت گرفته در سطح مسؤولان ارشد ایران و ارمنستان، جاده «تاتو» در ارمنستان قرار است به عنوان مسیر جایگزین کامیون‌های ترانزیت ایرانی به شمار رفته و ایران را به روسیه و اروپا متصل کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز شهلا عموری، پیرامون سفر اخیر سفیر ارمنستان به خوزستان و لزوم گسترش همکاری دوجانبه با این کشور بیان داشت: گسترش همکاری‌های دوجانبه ارمنستان و ایران یک راهبرد اساسی در جهت حفظ فعالیت های تجاری به کشور های مختلف دنیا محسوب می شود؛ باید توجه داشت که ارتباطات ایران و ارمنستان در همه زمینه‌های در سطح مناسبی قرار دارد، اما ارتباطات فعلی پاسخگوی نیازهای دو کشور نیست و می‌توان ظرفیت های بلااستفاده را فعال و از آن‌ها استفاده کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به اتصال ایران از مسیر جاده تاتو به اروپا عنوان داشت: به واسطه برنامه ریزی های کلان صورت گرفته در سطح مسؤولان ارشد ایران و ارمنستان، جاده «تاتو» در ارمنستان قرار است به عنوان مسیر جایگزین کامیون‌های ترانزیت ایرانی به شمار رفته و ایران را به روسیه و اروپا متصل کند.

عموری تصریح کرد: ایران و ارمنستان دارای فرهنگ و تاریخ مشترک بوده و همسایه هستند؛ بنابراین می توانند همکاری خود را گسترش دهند.

وی افزود: ورود کالاهای ایرانی به ارمنستان جای رشد دارد و می‌تواند گسترش پیدا کند و زمینه همکاری ها در زمینه صنعت، کشاورزی و زیرساخت همچنان باید توسعه یابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز پیرامون جزئیات سفر اخیر سفیر ارمنستان به اهواز ادامه داد: به منظور شناسایی و توسعه این همکاری ها، هفته گذشته، سفیر ارمنستان در ایران به استان خوزستان سفر کرده و از واحدهای تولیدی و صنعتی مختلفی دیدن کرده است؛ در این سفر همچنین از ظرفیت های گردشگری استان نیز بازدید شد؛ همچنین نشست سازنده ای بین فعالان اقتصادی استان خوزستان و سفیر ارمنستان برگزار شد و راهکارهای توسعه همکاری ها بیش از پیش پیگیری شد.

عموری اظهار داشت: فعالان بخش خصوصی نیز برای تسهیل در امر تجارت با کشور ارمنستان سوالاتی را طرح کردند که سفیر این کشور به این سوالات پاسخ های کاربردی مناسبی ارائه کرد.

وی با اشاره به درخواست فعالان بخش خصوصی از سفیر ارمنستان ابراز داشت: یکی از خواسته های فعالان بخش خصوصی استان خوزستان، ایجاد مسیر هوایی با پایتخت کشور ارمنستان است؛ به واسطه پیگیری های سفیر ارمنستان، در صورت تحقق این خواسته فعالان اقتصادی استان خوزستان به یقین حجم مبادلات تجاری خوزستان با این کشور از افزایش بیشتری برخوردار خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در پایان صحبت های خود گفت: در این سفر، اتاق بازرگانی اهواز آمادگی خود برای میزبانی از هیات های تجاری اعزامی از کشور ارمنستان را اعلام کرد و در عین حال، سفیر ارمنستان از آمادگی کشورش برای پذیرش هیات های تجاری استان خوزستان خبر داد.