اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم دوبی نیازمند حل موانع بانکی است

اتاق ایران چهارشنبه 05/Aban/1400 13:49

در نشست مشترک شورای بازرگانی ایرانیان دوبی، اتاق اهواز و کمیته اکسپوی اتاق ایران به ظرفیت اقتصادی ایرانیان مقیم دوبی اشاره شد؛ برای سرمایه‌گذاری مشترک، باید موانع بانکی حل شود.
 به گزارش روابط عمومی اتاق بازگرانی اهواز ، در حاشیه برگزاری اکسپو دوبی ۲۰۲۰، اعضای کمیته اکسپو اتاق ایران نشست مشترکی با اعضای شورای بازرگانی ایرانیان دوبی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز برگزار کردند.

در این نشست فرشید فرزانگان، رئیس کمیته اکسپو اتاق ایران، عبدالقادر فقیهی، رئیس شورای بازرگانان ایرانیان دوبی و شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز از فرصت‌ها و ظرفیت‌های همکاری اقتصادی ایران و امارات گفتند.

در ابتدای نشست فرشید فرزانگان گفت: اکسپوی دوبی یکی از بزرگ‌ترین آوردگاه‌های فرهنگی دنیاست؛ این رویداد سومین رویداد پرمخاطب جهان است. دولت ایران و بخش خصوصی سعی می‌کند از این رویداد بهترین بهره‌برداری لازم را داشته باشد. برای همین کمیته اکسپوی اتاق ایران به دستور غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در اتاق ایران تشکیل شده است. البته برخی نسبت به پاویون ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ نقدهایی مطرح می‌کنند که به‌نظر می‌رسد دور از انصاف است.

فرزانگان گفت: ما سعی کرده‌ایم در این رویداد مجموعه خدماتی که در ۱۰ سال گذشته در دنیا شناخته‌شده را برای تجار ایرانی و صاحبان صنایع، فراهم کنیم. تلاش شده همه نشست‌ها به صورت هدفمند برگزار شود.

او ادامه داد: در اکسپو دوبی ۱۹۱ کشور پاویون دارند؛ ما هماهنگی لازم برای بازدید فعالان اقتصادی از پاویون کشورهایی متعدد را انجام داده‌ایم تا جلسات B۲B برای تجار و صاحبان صنایع هدفمند برگزار شود.

او ادامه تصریح کرد: همه اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی می‌توانند از این رویداد بهره بگیرند؛ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با تیم خوبی به دوبی سفر کرده و توانستند در این فرصت از برنامه‌های کمیته ایرانی اکسپو در شناخت ظرفیت اقتصاد امارات استفاده کنند.

 ادامه می‌دهد: از هر پاویون قسمتی به‌عنوان B۲B در نظر گرفته‌شده است تا کشورها بتوانند براساس برنامه‌ریزی‌ها، صنعت‌گران و تجار باهم دیدار کنند و صنعت خود را گسترش دهند. این محدود به هیچ صنعت خاصی نیست بلکه کشورهای مختلف براساس ظرفیت خود بر روی صنایع خاصی تمرکز دارند.

بعد از آن شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز درباره اهمیت توسعه همکاری اقتصادی با تجار ایرانی مقیم امارات و با تجار اماراتی گفت. امیدواریم در آینده بتوانیم همکاری بهتر و هدفمندتری داشته باشیم.

او معتقد است: اکسپو ۲۰۲۰ والاترین موقعیت را برای ایران داشته است؛ ما به‌عنوان یک کشور مهم در خاورمیانه یکی از پایه‌گذاران مبانی فرهنگی در منطقه هستیم. از طرفی سهولت رفت‌وآمد به دوبی و اشتراکات زبانی و اینکه دوبی هاب تجاری منطقه است، به ما کمک می‌کند با حضور و توان حداکثری، فرصت‌های تجاری خود را به جامعه جهانی معرفی کنیم و تجارت خود را گسترش دهیم.

در این نشست فعالان اقتصادی هم درباره سرمایه‌گذاری مشترک ایرانیان مقیم امارات در ایران گفتند. آن‌ها مهم‌ترین مشکل در این مسیر را مراودات بانکی عنوان کردند. برای همین پیوستن ایران به FATF و توافق برجام از مواردی بود که مورد توجه قرار گرفت.