اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رئیس سازمان برنامه و بودجه: بودجه سال آینده ساده و قابل اندازه گیری است

اقتصادی جمعه 07/Aban/1400 10:41

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:​ تلاش می‌کنیم تا در سال آینده بودجه را طوری تعریف کنیم که ساده، قابل اندازه گیری و پاسخگو باشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از خبرگزاری مهر، سید مسعود میرکاظمی در حاشیه اولین جلسه شورای عالی اشتغال کشور افزود: در حال حاضر در بحث بودجه و رشد اقتصادی کسی پاسخگو نیست که به عنوان مثال چرا رشد اقتصادی که قرار بوده ۸ درصد باشد در حال حاضر ۴ درصد است.

وی گفت: در جلسه شورای عالی اشتغال برنامه‌ریزی شد برای وظایف دستگاه‌ها، برای ایجاد اشتغال و کار اصلی ما برای اشتغال در سال ۱۴۰۱ شروع خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: مقدمات اشتغال پایدار در کشور از امسال شروع خواهد شد و باید برسیم به شرایطی با ثبات برای سرمایه گذاری و امروز سرمایه گذار نگران است از شرایط اقتصادی که دارای نوسانات است و این نوسانات اگر مستمر باشد سرمایه گذار علاقمند به سرمایه گذاری نمی‌شود.

میرکاظمی گفت: در تلاش هستیم تا به یک ثبات اقتصادی برسیم تا نوسانات کمتری در کشور داشته باشیم.

وی افزود: باید زمینه را برای سرمایه گذاری فعالین اقتصادی و بخش‌های خصوصی ایجاد کنیم و دولت خودش اشتغال ایجاد نمی‌کند دولت باید کمک کند تا تجار بتوانند در بخش‌های مختلف فعالیت کنند از جمله صنعت، معدن و تجارت، ساختمان و حوزه‌های خدمات که بعد از کرونا در حوزه خدمات می‌توان خیلی اشتغال ایجاد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: کار اصلی ما از ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد و رشد اقتصادی را محاسبه خواهیم کرد و تمام استان‌ها و شهرستان‌ها را در نظر خواهیم گرفت.

میرکاظمی افزود: در دو ماهی که کار شروع شده علی رغم هزینه‌هایی که داریم و بدهی‌هایی که از گذشته منتقل شده و هر ماه پرداخت می‌شود در تلاش هستیم که ثبات اقتصادی خوبی را در کشور ایجاد کنیم.

وی گفت: مدیریت بر تورم و اینکه خلق پول انجام نشود از برنامه‌های جدی ماست چرا که خلق پول منجر به نقدینگی و تورم و بهم ریختگی بازار ارز و بی ثباتی در بازار اقتصاد خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در کلان اقتصاد از جهت مدیریت بهره‌وری و اشتغال به شکل دقیق برنامه‌ریزی می‌شود و در سطح استان‌ها و شهرها اجرایی خواهد شد و نظارت این اجرا با سازمان برنامه و بودجه خواهد بود.

میرکاظمی گفت: مرکز آمار هم به این موضوع ورود کرده و در تمام شهرستان‌ها توسعه پیدا خواهد کرد و به طور جدی کار را دنبال خواهیم کرد تا جایی که سطح رفاه و سطح درآمد خانوار افزایش پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر بودجه‌های ما سنتی و قابل حساب و اندازه‌گیری نیست.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در گذشته آخر سال متوجه می‌شدیم که تورم دو رقمی است و سرمایه گذاری جدی صورت گرفت و سطح درآمد خانوار پایین آمده است.

میرکاظمی افزود: در ساختار برنامه و بودجه به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که از ماه‌های اول همه چیز را با شاخص‌های کلان مدیریت می‌کنیم و این وظیفه سازمان برنامه و بودجه است که البته مجلس هم به ما کمک خواهد کرد.

وی گفت: در تامین بودجه و خرج آن به استانداران اختیارات داده خواهد شد و آن‌ها هم باید پاسخگو باشند و اگر در استانی فرار مالیاتی صورت گیرد این فرمانداران و استانداران هستند که اشراف کامل دارند و می‌توانند جلوی آن را بگیرند.