اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رئیس اتاق بازرگانی شیراز : وزارت جهادکشاورزی، اصلاح و احیاء نخلستانهای کشور را با جدیت پیگیری کند

اتاق اهواز شنبه 08/Aban/1400 09:06

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در آیین افتتاحیه چهارمین نمایشگاه تخصصی خرما، فرآوری و صنایع وابسته با تاکید بر ضرورت پیگیری جدی وزارت جهادکشاورزی برای اصلاح و احیاء نخلستان های کشور گفت: سنتی بودن ساختار تولید، مدیریت نامطلوب در برداشت و بسته بندی خرما از عوامل مهمی پایین بودن عملکرد تولید این محصول بحساب می آید.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز جمال رازقی جهرمی در آیین افتتاحیه چهارمین نمایشگاه تخصصی خرما، فرآوری و صنایع وابسته در شیراز ضمن خوش‌آمدگویی به فعالان اقتصادی و اعضای اتاق های بازرگانی سراسر کشور برای حضور در این نمایشگاه اظهارداشت: ایران پس از الجزایر و عربستان با دارا بودن ۲۲۴ هزار هکتار در زمینه برخورداری از اراضی زیر کشت خرمای بارو، مقام سوم جهان را دارد.
وی ادامه داد: سالانه حدود یک میلیون ۲۲۳ هزار تن انواع ارقام خرما در ایران تولید می شود که بعد از مصر، مقام دوم تولید این محصول در جهان را به خود اختصاص داده است.
رزاقی جهرمی با بیان اینکه سرانه مصرف خرما در داخل کشور سالانه هشت کیلوگرم است گفت: این درحالی است که ۳۰ درصد محصول خرمای کشور بصورت رطب برداشت می شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز اضافه کرد: ۱۵ درصد از محصول برداشت شده خرما در کشور به حوزه فرآوری محصول و صنایع تبدیلی اختصاص دارد که بخشی محصولات آن به واسطه برخورداری از خصوصیات محصول در بازارهای صادراتی عرضه می شود.
وی ارزش غذایی محصول خرما را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: این محصول در حوزه فرآوری بعنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار می گیرد که در تکمیل زنجیره تولید می تواند همواره نقش تاثیرگذاری داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز تولید سالانه خرما در استان فارس را بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار تن بیان کرد و گفت: علاوه بر این نیز ۸۰ رقم خرما در ۱۳ شهرستان استان فارس تولید می شود. 
رزاقی جهرمی با بیان اینکه این محصول به عنوان یک محصول صادرات محور در استان های خرماخیز با محدودیت ها و چالش های متعددی روبرو است افزود: علیرغم ظرفیت های موجود در این استانها اما متاسفانه کشت محصل و نخیلات موجود با مشکلات جدی مواجه هستند.
وی با تاکید بر اینکه احیا نخیلات و اصلاح ارقام خرما در ایران یک امر ضروری است ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی می بایست این ضرورت (احیا نخیلات و اصلاح ارقام خرما) را با جدیت پیگیری و محقق نماید.