اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

عامل خنثی‌کننده افت دلار

اقتصادی یکشنبه 09/Aban/1400 10:02

در نخستین روز هفته، افزایشی‌های بازار دلار قدرت بیشتری داشتند. روز شنبه، اسکناس آمریکایی با رشد خریدها توانست از سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ بلند شود و به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومانی نفوذ کند.ساعت ۳ بعدازظهر دیروز دلار در محدوده ۲۷ هزار و ۶۴۰ تومان مورد معامله قرار گرفت که ۱۰۰ تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود.
صعود دلار در شرایطی رخ داد که در انتهای هفته گذشته، کاهشی‌ها در بازار دست بالاتر را داشتند و این ارز را از نزدیک محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان به زیر کشیده بودند.در آن مقطع زمانی تعداد فروشنده‌ها در بازار به این دلیل زیاد شده بود که ایران خبر از شروع مذاکرات هسته‌ای طی یک ماه آینده داده بود.چهارشنبه عصر، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران بعد از ملاقات با انریکه مورا در بروکسل در حساب توییتری خود نوشت، توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم و تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.این صحبت‌ها به‌شدت در بازار مورد توجه قرار گرفت و اعلام زمان تقریبی شروع مذاکرات هسته‌ای، ‌انتظارات کاهشی را برجسته کرد.

با این حال، روز جمعه عنوان شد که آمریکا تحریم‌های جدید را علیه ایران اعمال کرده است.وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد نام ۲ شرکت و ۴ شخص حقیقی ایرانی به فهرست اشخاص تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری به شمار می‌رود، اضافه شده است.

معامله گران با جوسازی پیرامون این خبر، میزان خریدها در بازار ارز را بالا بردند.با این حال، ممکن است جو یاد شده زودگذر باشد و با شروع مذاکرات بار دیگر قدرت به دست کاهشی‌های بازار بیفتد.در واقع ممکن است تحولات افزایشی روز شنبه موقت باشد و معامله گران برای خالی کردن دلارهای خود پیرامون تحریم‌های جدید آمریکا جوسازی کرده باشند.

به گفته تحلیل‌گران فنی در صورتی که طی روزهای آینده اسکناس آمریکایی بتواند به بالای خط ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان صعود کند، خریداران بیشتری وارد بازار خواهند شد.اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، احتمال برگشت دلار به سوی مرز ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان بالا خواهد بود.دلار در صورت از دست دادن حمایت ۲۷هزار و ۵۰۰ تومانی دو حمایت ۲۷ هزار و ۱۰۰ و ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان را پیش‌رو خواهد داشت.

روز شنبه با افزایش قیمت دلار، سکه بازان نیز در موقعیت خرید قرار گرفتند و توانستند قیمت فلز گران‌بهای داخلی را بالاتر بیاورند.ساعت ۳ بعدازظهر روز شنبه فلز گران‌بهای داخلی در محدوده ۱۱ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که ۱۰ هزار تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود.

به گفته فعالان، اگر افت بهای اونس طلا در روز جمعه نبود، سکه امامی حتی می‌توانست به بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قدم بگذارد.با این حال، روز جمعه فروشندگان زیادی در بازار جهانی طلا پیدا شدند و این موضوع موجب شد که فلز زرد تا محدوده هزار و ۷۸۰ دلار عقب‌نشینی کند.

در صورتی که روز دوشنبه طلا به مسیر صعودی بازگردد، سکه شانس بیشتری برای شکست محدوده ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد داشت.با این حال سکه حتی در صورت شکست محدوده ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی، کار دشواری برای شکستن مقاومت بزرگ ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد داشت.فلز گران‌بهای داخلی در سال ۱۴۰۰ به ندرت موفق به شکست محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شده است. یکی از عواملی که می‌تواند زمینه‌ساز مقاومت بزرگ سکه شود، حضور دلار بالای خط ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومانی خواهد بود.