اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

کهگیلویه‌وبویراحمد و سیستان‌وبلوچستان، رکورددار بیشترین و کمترین تورم در مهرماه

اقتصادی یکشنبه 09/Aban/1400 10:08

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در مهرماه امسال مربوط به کهگیلویه و بویراحمد  با ٤٨.٥ درصد و کمترین آن مربوط به سیستان و بلوچستان  با ٣١.٩ درصد است.

مرکز آمار ایران شاخص تورم مصرف‌کننده در مهرماه به تفکیک هر استان را اعلام کرد. بر مبنای این گزارش در مهر ماه ١٤٠٠ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور به ٣٦٤.١ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٧ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌های گیلان و کرمان با ٥.٨ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان­­­ سیستان و بلوچستان با ٢.٢ درصد افزایش است.

همچنین تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کشور ٣٩.٢ درصد بوده که بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد  با ٤٨.٥ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان  با ٣١.٩ درصد است.

مرکز آمار عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری را در مهرماه، ٣٦٠.٢ اعلام کرد که نسبت به ماه قبل ٣.٦ درصد افزایش داشته است.

بیشترین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری مربوط به استان ایلام  با ٥٣.٣ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم  با ٤٠.٩ درصد بوده است.

همچنین در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان کرمان با ٦.٧ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌‌­ سیستان و بلوچستان با ١.٩ درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل یا همان تورم نقطه به نقطه هم برای خانوارهای شهری کشور ٣٨.٤ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان زنجان با ٤٧.٣ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٣٠.٩ درصد است.

عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی هم در مهر امسال به ٣٨٦ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.١ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم سالانه مربوط به استان­ ایلام با ٥٦.٩ درصد و کمترین آن مربوط به استان­‌های تهران و قم  با ٤٣.٣ درصد است.

همچنین بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان گیلان با ٦.٨ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان­ خراسان شمالی با ٢.٥ درصد افزایش است.

افزون بر این نرخ تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای روستایی ٤٣.٩ درصد بوده که بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان­ کهگیلویه و بویراحمد با ٥٤.٣ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٣٤.١ درصد است.