اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رکوردشکنی صادرات پس از 27ماه

اقتصادی شنبه 15/Aban/1400 10:24


آمارهای گمرک ایران از شکسته شدن رکورد 27ماهه صادرات غیرنفتی حکایت دارد. اتفاقی که به‌واسطه رشد قیمت‌های جهانی محقق شده و هنوز نمی‌تواند نشانه خروج اقتصاد ایران از سایه شوک‌های منفی کرونا و تحریم باشد؛ اما با مثبت کردن تراز تجاری کشور، نوید مثبتی برای کل اقتصاد محسوب می‌شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از  همشهری، براساس آمارهای ارائه شده از سوی سخنگوی گمرک ایران، در مهر امسال ۱۹ میلیون و ۵۵۴ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان مبادله شد. در این میان 15میلیون و 187هزار تن کالا به ارزش5 میلیارد و 268میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته است. بررسی‌ها حاکی از این است که این میزان صادرات 8درصد بیشتر از مهرماه سال گذشته است و از رکورد ارزش صادرات در 27‌ماه گذشته عبور کرده است.

کارنامه صادرات
در هفتمین‌ماه از سال 1400  مجموع ارزش صادرات و واردات ایران 19میلیون و 554هزار تن به ارزش 9میلیارد و 886میلیون دلار بوده که از این مقدار 15میلیون و 187هزار تن به ارزش 5‌میلیارد و 268میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته است. ارزش صادرات در این‌ماه نسبت به‌ماه قبل 5درصد و نسبت به مهرماه سال قبل8درصد افزایش پیدا کرده و بالاترین رقم در 27‌ماه اخیر محسوب می‌شود.
بررسی کارنامه تجارت خارجی ایران در مهر 1400حاکی از این است که عراق با خرید 5میلیون و 852هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 643میلیون دلار در رتبه نخست مقاصد صادراتی ایران قرار دارد و بعدازآن چین با 2 میلیون و 56هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 120میلیون دلار در رتبه دوم قرار گرفته است.

همچنین ترکیه که در شهریورماه رتبه نخست مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی را به‌خود اختصاص داده بود، در مهرماه با خرید3 میلیون و 782هزار تن کالا از ایران به ارزش یک میلیارد و 88میلیون دلار در رتبه سوم مقاصد صادراتی قرار دارد. رتبه چهارم نیز به امارات متحده عربی اختصاص پیدا کرده که 788هزار تن کالا به ارزش 347میلیون دلار از ایران خریداری کرده و در نهایت افغانستان باوجود افت شدید  واردات از ایران، با خرید 274هزار تن کالا به ارزش 127میلیون دلار به‌عنوان پنجمین مقصد صادرات کالای ایرانی ثبت شده است.

نقشه واردات ایران
سخنگوی گمرک درخصوص میزان واردات در مهر 1400می‌گوید: در این‌ماه 4 میلیون و 367هزار تن کالا به ارزش4 میلیارد و 618میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص قطعی شده که نسبت به واردات در مهر سال قبل ازلحاظ وزن 64درصد و ازلحاظ ارزش 48درصد رشد داشته است. در مقایسه با شهریور امسال که جهش دو برابری در ترخیص کالا نسبت به معدل 5‌ماه گذشته را شاهد بودیم، میزان واردات 18درصد در وزن و 29درصد  در ارزش کاهش پیدا کرده است. البته در این‌ماه نیز میزان ترخیص کالا بسیار بالاتر از معدل ماهانه ترخیص در گذشته بوده است.
براساس آمارها در مهر امسال امارات با فروش 949هزار تن کالا به ایران به ارزش یک میلیارد و 291میلیون دلار در صدر فهرست مبادی عمده وارداتی ایران قرار گرفته و بعدازآن چین با فروش 373هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 65میلیون دلار در رتبه دوم و ترکیه با 382هزار تن کالا به ارزش 426میلیون دلار در رتبه سوم قرار دارد. همچنین سوئیس با فروش 177هزار تن کالا به ارزش 135میلیون دلار و آلمان با 37هزار تن کالا به ارزش 134میلیون دلار چهارمین و پنجمین مبادی وارداتی ایران در مهر 1400بوده‌اند. حذف هند از فهرست مبادی عمده وارداتی ایران و ورود 2کشور اروپایی به این فهرست، از اتفاقات قابل‌توجه مهرماه است. انتظار می‌رود با آزاد شدن واردات برنج از آذرماه، بازگشت هند به این فهرست دستخوش تغییر شود.


عوامل تراز ارزی مثبت
جهش صادرات غیرنفتی ایران در‌ماه مهر که در مبادلات تجاری سال قبل نیز تجربه شده بود، توانسته است، تراز تجاری ایران را از محدوده منفی به رقم مثبت ۶۵۰ میلیون دلار برساند. این رخداد در شرایطی که اقتصاد ایران پشت دیوار تحریم و کرونا با مشکلات ارزش مواجه شده، اتفاق مثبتی است که اثرات تداوم آن در ماه‌های آینده مشهود خواهد بود؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد رکوردشکنی ارزش صادرات در مهرماه، جدای از اینکه مانند مهر سال قبل می‌تواند یک پدیده فصلی و موقت باشد، احتمالاً ناشی از گشایش‌هایی در صادرات میعانات گازی و همزمان، رشد قیمت جهانی محصولات پتروشیمی و میعانات گازی باشد که به رشد درآمد ارزی ایران و مثبت شدن تراز تجاری کشور منجر شده است.