اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

در دوازدهمین کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان تاکید شد/ بسترسازی برای ورود به نسل چهارم اتاق‌های بازرگانی

اقتصادی سه شنبه 09/Azar/1400 11:17

ورود به نسل چهارم اتاق‌های بازرگانی به کمک ایجاد شبکه گسترده‌ای از اتاق‌های سراسر دنیا و ارائه خدمات به جوامع مدنی، هدفی بود که در دوازدهمین کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان تاکید شد.

دوازدهمین کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان(WCC) با شعار« نسل چهارم اتاق‌های بازرگانی » از سه‌شنبه ۲ آذرماه تا پنجشنبه ۴ آذرماه برگزار شد. در این کنگره روسای اتاق‌های بازرگانی ملی و محلی و پیشکسوتان سیاسی و اقتصادی جهان از سوی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان( WCF) به میزبانی اتاق بازرگانی دبی حضور داشتند.

نگاه ویژه به جامعه و مسائل اجتماعی، ماموریت نسل سوم اتاق‌های بازرگانی است و در راستای همین ماموریت اتاق‌ها به مباحث مربوط به توسعه پایدار ورود کرده‌ و به همین مناسبت کارکرد آنها با فعالیت‌ اتاق‌ها در گذشته متفاوت است.

اتاق‌های بازرگانی در سطح جهان باشگاهی از نمایندگان کسب‌وکارهای مختلف یا گستره‌ای از شرکت‌های کوچک و متوسط هستند؛ شبکه‌ای که ظرفیت‌های بسیار خاص و ویژه‌ای دارد. در واقع اتاق‌ها، مجموعه‌ای از مهارت‌ها و خلاقیت‌های اعضا هستند که گرد هم آمده‌ و پتانسیل بسیار بزرگی را شکل داده‌اند.

با این وجود برای ارائه خدمات لازم است ارتباط سه‌گانه‌ای بین اتاق‌ها، دولت و جامعه مدنی شکل بگیرد؛ ارتباطی که به صورت طبیعی شرکت‌ها به تنهایی نمی‌توانند برقرار کنند و به همین دلیل اتاق‌های بازرگانی در سراسر جهان شکل می‌گیرند تا به‌عنوان نمایندگان بخش خصوصی، پیشران و هماهنگ‌کننده باشند و در راستای ایجاد ارتباطی پایدار فعالیت ‌کنند. تعامل و استفاده از ظرفیت‌ اتاق‌های متعدد در استان‌های یک کشور، یک منطقه جغرافیایی، یک قاره و در نهایت کل دنیا، حلقه یا شبکه گسترده‌ای را به‌وجود می‌آورد که می‌تواند در توسعه پایدار جهانی و ارائه خدمات مربوطه نقشی بی‌بدیل را بازی کند و خدماتی را در سطح جهان به جوامع مدنی مختلف به شکل واحد ارائه دهد. این همان نسل چهارم اتاق‌هاست که در سراسر جهان در حال شکل گیری است.

برندگان رقابت جهانی اتاق‌های بازرگانی ۲۰۲۱ اعلام شدند

اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC)، اسامی چهار اتاق بازرگانی را به عنوان برندگان رقابت جهانی اتاق‌های بازرگانی اعلام کرد؛ رویدادی که اهدای جوایز آن بر اساس پروژه‌های خلاقانه انجام شده توسط اتاق‌های بازرگانی سرتاسر جهان، صورت می‌پذیرد.

در رقابت امسال، ۷۸ طرح از ۳۳ کشور دریافت شد که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۹، روند افزایشی را نشان می‌دهد و بیانگر تلاش بی‌وقفه اتاق‌ها در رویارویی با مسائل کنونی جهانی است.

در رویداد امسال، هیات داوری بین‎المللی (ژوری) متشکل از مجموعه مدیریتی فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی (ICCWCF) به همراه نمایندگانی از اتاق‌های چندملیتی، ملی و بومی- محلی، مسئول انتخاب فینالیست‎های رقابت بودند. در این بین پدرام سلطانی، نماینده اتاق ایران و عضو شورای عمومی WCF نیز به عنوان داور بخش تغییرات اقلیمی در این رویداد بین‌المللی حضور داشت و درباره نسل چهارم اتاق‌های بازرگانی و روند تحقق این هدف سخنرانی کرد.

دراین رقابت ۱۶ اتاق برتر طرح‌های خود را ارائه کردند و به این ترتیت اتاق بازرگانی لیما از پرو در زمینه بهترین پروژه دیجیتال انتخاب شد.

ابتکار این اتاق با عنوان «اتاق‌های دیجیتال: عصر جدید»، پروژه‎ای خلاقانه ‎است که از ۱۰۰ درصد فن‎آوری دیجیتال درراستای تبدیل تمامی خدمات کسب‌وکار اتاق‎های بازرگانی از حضوری به دیجیتال یا مجازی، استفاده می‌کند.

در زمینه بهترین پروژه پایداری و تاب‌آوری، اتاق بازرگانی لوکزامبورگ انتخاب شد.

خانه کارآفرینی لوکزامبورگ در نظر دارد تا از کارآفرینان در زمینه تجارب کارآفرینی از ایجاد کسب‌وکار تا توسعه آنها حمایت کند. هدف از این پروژه، تنها حمایت از کارآفرینان در رویه‌های اداری نیست، بلکه پروژه‌های آنها را آنالیز کرده و بهترین و متناسب‌ترین برنامه‌ها و شرکای مقتضی را شناسایی می‌کند و برای ایجاد دورنمای کارآفرینی پایدار به ارائه برنامه‌های حمایتی می‌پردازد.

اتاق بازرگانی لانکاشر شرقی از بریتانیا نیز در زمینه بهترین پروژه اقدامات مرتبط با تغییرات اقلیمی انتخاب شد.

هدف از پروژه «کاهش کربن» اتاق بازرگانی لانکاشر شرقی، تبدیل منطقه لانکاشر در بریتانیا به اقتصادی سودآور و بر پایه منابع انرژی کم، از طریق حمایت نامحدود از کسب‌وکار برای ایجاد، بررسی‌، پیاده‌سازی و اجرای طرح‎های مبتنی بر منابع انرژی کم کربن آنها است.

اتاق بازرگانی پوتسدام آلمان نیز در زمینه بهترین پروژه نامتعارف انتخاب شد.

این اتاق از طریق اپلیکیشنی برای کارآفرینان نوجوان به ارائه آموزش برای دانش‎آموزان می‌پردازد. این آموزش‎ها تنها شامل عناصر بنیادی و کلیدی کارآفرینی موفق نیست، بلکه روش ایجاد و راه‌اندازی یک شرکت را نیز آموزش می‌دهد و می‌توان از آن به عنوان یک سیستم برنامه‌ریزی با قابلیت استفاده آسان، بهره‎مند شد.

ایران نیز در زمنیه دیجیتال‌سازی و تاب‌آوری با محوریت‌ اتاق‌های اصفهان، بوشهر، تهران، ساری، یاسوج، کرمان و اتاق مشترک ایران و امارات در رقابت‌های این کنگره مشارکت فعال داشت.

در این نشست نماینده اتاق ایران، مسئولان اتاق‌های تهران و اتاق مشترک ایران و امارات به صورت حضوری و نمایندگان بین‌الملل برخی از اتاق‌های سراسر کشور نیز به صورت مجازی در این کنگره مشارکت داشتند.