اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

اعلام میزان سرمایه‌گذاری خارجی در سال جاری/ رقم‌های پیشنهادی عموما ۲۰ تا ۵۰ میلیون دلار است

اقتصادی جمعه 19/Azar/1400 10:48

رییس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی اظهار داشت: سالانه 3 تا 4 میلیارد دلار درخواست مجوز داشتیم که حدود 50 درصد از آن عملی می‌شد اما امسال در 7 ماه ابتدایی سال به اندازه کل سال گذشته درخواست سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز حسین سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد آخرین وضعیت جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور اظهار کرد: امسال و تا اینجای کار جذب سرمایه گذاری‌های خارجی رونق زیادی داشته است. ما سالانه 3 تا 4 میلیارد دلار درخواست مجوز داشتیم که حدود 50 درصد از آن عملی می‌شد اما امسال در 7 ماه ابتدایی سال به اندازه کل سال گذشته درخواست سرمایه‌گذاری داشتیم.

وی در ادامه اضافه کرد: سال گذشته 2 تا 2.5 میلیارد دلار پروژه عملیاتی سرمایه‌گذاری مشترک داشتیم. تعداد مجوزهایی که صادر شده بود بیش از 4.5 میلیارد دلار بود اما میزان عملی شده آن همان بازه 2 تا 2.5 میلیارد دلار را شامل می‌شد. ولی امسال در 7 ماهه امسال میزان درخواست‌ها بیش از 4.5 میلیارد دلار بود. بنابراین احتمالا میزان عملیاتی شده آن هم از سال گذشته بیشتر خواهد بود.

رییس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی در پاسخ به سوالی در مورد علت افزایش میزان درخواست سرمایه‌گذاری در ایران بیان کرد: رقم‌های پیشنهادی عموما 20 تا 50 میلیون دلار است ولی امسال چند پروژه بزرگ پیشنهاد داده شده و درخواست انجام شده است. بیشتر این پروژه‌ها در حوزه صنعت است.

وی همچنین با اشاره به موضوع مذاکرات برجام گفت:‌ اگر مذاکرات برجام به نتیجه برسد تاثیر زیادی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی خواهد داشت. بخشی از محدودیت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی به علت مسئله تحریم‌ها، انتقال پول، سود و همچنین ماشین‌آلات است. سرمایه‌گذار جایی ورود می‌کند که سرمایه خود را آسان بیاورد و آسان ببرد.

 سلیمی خاطرنشان کرد: تحریم‌ از فاکتورهای مهم در این زمینه است، مسلما اگر تحریم‌ها رفع شود حجم سرمایه‌گذاری در ایران بیشتر از همسایگان ما برای مثال ترکیه که در سال 25 میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری دارد، خواهد بود.