اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

استراتژی احتیاطی در بازار ارز

اقتصادی شنبه 20/Azar/1400 09:49

 معامله‌گران ارزی در زمان مذاکرات هسته‌ای، با احتیاط بیشتری رفتار می‌کنند و تمایل زیادی برای خریدوفروش‌های سنگین ندارند. روز پنج‌شنبه با وجود انتشار اخبار منفی متعدد، دلار تنها ۱۰۰ تومان رشد قیمت را ثبت کرد و در محدوده ۳۰ هزار و ۷۵۰ تومان قرار گرفت. در معاملات پشت خطی روز جمعه نیز اسکناس آمریکایی نوسان خاصی نداشت، امری که نشان می‌دهد ممکن است دلار در نخستین روز هفته تغییرات محدودی را به ثبت برساند. تعادل دلار در ابتدای هفته تنها در صورتی برهم خواهد خورد که خبر موثقی از مذاکرات هسته‌ای منتشر شود. تا زمانی که چنین اتفاقی رخ ندهد، به نظر می‌رسد بازیگران ارزی ترجیح می‌دهند دست به عصا حرکت کنند و حرکت شتاب‌زده‌ای را صورت ندهند.

  واکنش طبیعی به اخبار هسته‌ای
بیشتر فعالان ارزی باور دارند با توجه به اهمیت مذاکرات هسته‌ای و امکان لغو یا ادامه تحریم‌ها، طبیعی است که بازار واکنش هیجانی موقت به اخبار مذاکرات داشته باشد. در واقع از نگاه این گروه، افزایش دلار در هفته گذشته که پس از مذاکرات هسته‌ای هفته دوم آذرماه رخ داد، طبیعی بود.  دلار به دنبال توقف موقت مذاکرات وین در انتهای دو هفته قبل، در روزهای ابتدایی هفته گذشته در مسیر افزایشی تندی قرار گرفت و با شکست مرز 30 هزارتومانی تا نزدیک کانال 31 هزار تومانی پیشروی کرد. با این حال، زمانی که بازار به دور جدید مذاکرات نزدیک شد، سطح احتیاط‌ها در بازار بالا رفت و دیگر خبری از خریدهای سنگین نبود. در فاصله روزهای دوشنبه تا پنج‌شنبه، دلار در بازه محدود 30 هزار و 650 تا 30 هزار و 800 تومان تغییرات خود را به ثبت رساند. این در حالی بود که پنج‌شنبه دو هفته قبل دلار در محدوده 29 هزار و 300 تومانی قرار داشت و به یکباره روز شنبه تا نزدیکی محدوده 30 هزار و 200 تومان پیشروی کرد. دلار در هفته گذشته با تکیه بر همان رشد روزهای شنبه و یکشنبه، توانست بازدهی هفتگی 8/ 4 درصدی را تجربه کند.

اسکناس آمریکایی دو هفته قبل نیز 2/ 1 درصد رشد قیمت را به ثبت رسانده بود. در هفته‌ای که دلار روند افزایشی داشت، سکه امامی نیز توانست در جاده صعودی حرکت کند. سکه در ابتدای هفته توانست از مرز 13 میلیون تومانی عبور کند و در ادامه هفته حتی تا نزدیکی محدوده 13 میلیون و 300هزار تومان جهش کرد. از روز سه‌شنبه فضای بازار آرام‌تر شد و سکه تا محدوده 13 میلیون و 100 هزارتومانی نیز عقب‌نشینی کرد. در نهایت روز پنج‌شنبه افزایشی‌ها با مشاهده رفتار صعودی دلار، به بازار سکه بازگشتند و توانستند 100 هزار تومان به ارزش بازاری فلز گران‌بهای داخلی اضافه کنند. سکه که چهارشنبه 13 میلیون و 100 هزار تومان قیمت خورده بود، روز پنج‌شنبه در محدوده 13 میلیون و 200 هزار تومان قرار گرفت. به گفته تحلیل‌گران فنی محدوده 13 میلیون و 200 هزار تومانی در بازار سکه اهمیت زیادی دارد و در صورتی که فلز گران‌بهای داخلی بتواند بالای این محدوده تثبیت شود، خریداران بیشتری وارد بازار خواهند شد. به گفته فعالان، روند آتی سکه بیشتر از هر متغیری به رفتار دلار بستگی دارد. در صورتی که دلار به بالای کانال 31 هزار تومانی برود، سکه می‌تواند در هفته جاری رشد معناداری را تجربه کند.