اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

پیشگیری از نابودی 100 هزار تن کلینکر صادراتی در بندر امام خمینی (ره)

اتاق اهواز دوشنبه 22/Azar/1400 10:57

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به دپوی 100 هزار تن کلینکر تولیدی کارخانجات سیمان در بندر امام خمینی (ره) و همزمانی آن با آغاز فصل بارندگی ها در استان گفت: با هماهنگی های صورت گرفته از سوی دبیرخانه این شورا، تجهیزات مورد نیاز برای بارگیری این میزان محموله صادراتی جهت ورود به کشتی‌های باری تامین و از نابودی این میزان کلینکر پیشگیری شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز، شهلا عموری در تشریح بخشی از دستاوردهای فصل پاییز دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان اظهارداشت: دپوی کلینکر فله‌ای کارخانجات سیمان از اواسط تابستان تا اواخر مهرماه ادامه داشت که بعد از فرآیندهای قانونی، اقدامات لازم برای صادرات این میزان محصول تولیدی از طریق لنگرگاه‌های بندر امام خمینی (ره) انجام شود.

وی  با اشاره به دلایل معطلی و دپوی این میزان کلینکر فله ای در بندر امام خمینی (ره) بیان کرد: اخیرا دشواری هایی زیادی برای تامین کشی های بزرگ مقیاس با هدف صادرات به وجود آمده است و بالاجبار باید از کشتی های کوچک مقیاس جهت حمل کالاهای صادراتی استفاده کرد که فرآیند بارگیری آنها با چالش هایی همراه بوده است.

 

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان بیان داشت: علاوه بر این باید توجه داشت که خدمات دهی اسکله های بندری استان به کشتی های کوچک مقیاس به اندازه کشتی های باری با تناژ بالا نیز زمان بر است.

 

رئیس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: در نهایت با هماهنگی های صورت گرفته بین دبیرخانه شورا، کارخانجات سیمان و اداره کل بنادر و دریانوردی استان، تجهیزات مورد نیاز به میزان کافی برای جابجایی کلینکر دپو شده در بندر امام خمینی (ره) تامین و فرآیند بارگیری این محموله ها به کشتی های باری انجام شد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست سال 1399 یک میلیون 216 هزار و 890 تن کلینکر از بندر امام خمینی (ره) به وسیله 29 کشتی و 3 بارج صادر شد گفت: در مدت مشابه امسال، صادرات این محصول از طریق بندر امام خمینی (ره) به 767 هزار تن کاهش یافته که از 23 کشتی بزرگ و 15 کشتی کوچک مقیاس استفاده شده است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان کرد: علیرغم کاهش بکارگیری از کشتی های بزرگ مقیاس، خدمات دهی اسکله های بندر امام خمینی (ره) به کشتی های کوچک مقیاس نسبت به گذشته پنج برابر افزایش یافته است.