اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

ضرورت تغییر ترکیب تجارت خارجی کشورمان/ راهبرد های سه گانه وزارت صمت برای تحقق هدف گذاری صحیح صادراتی/ تهیه طرح جامع تجارت خارجی کشور

اقتصادی سه شنبه 23/Azar/1400 09:26

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیست و پنجمین همایش روز ملی صادرات تاکید کرد: تغییر ترکیب تجاری کشورمان به لحاظ مبدا و مقصد و گروه کالایی ضرورت دارد و هدف گذاری صادراتی باید صحیح و درست با نگاه به تراز های تجاری انجام شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی  سازمان توسعه تجارت ایران، سیدرضا فاطمی امین در بیست و پنجمین همایش روز ملی صادرات با بیان این مطلب، افزود: تراز مالی، اشتغال، فناوری، سرمایه گذاری و انرژی را از جمله مهمترین ترازهاست که باید در هدف گذاری صحیح و درست صادراتی مورد توجه قرار بگیرد.

راهبرد های سه گانه وزارت صمت برای تحقق هدف گذاری صحیح صادراتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود به معرفی اجمالی راهبردهای سه‌گانه وزارت صمت برای تحقق این اهداف صادراتی پرداخت و گفت: باید در جای مناسب در زنجیره های اقتصادی جهانی قرار بگیریم که این مهم راهبرد اول وزارت صمت برای تحثث اهداف صادراتی است.

برقراری ارتباط کسب و کارهای ایرانی با کسب و کارهای متناظر خود در دیگر کشورها

فاطمی امین همچنین ادامه داد: ارتباط کسب و کارهای ایرانی باید با کسب و کارهای متناظر خود در دیگر کشورها برقرار شود، این راهبرد به عنوان راهبرد دوم و مستحکم ترین نوع رابطه اقتصادی است که در مناقشات سیاسی نیز دچار و دستخوش تغییر نمی شود.

ایجاد سکوهای تولید کالاهای ایرانی در کشورهای هدف

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایجاد سکوهای تولید کالاهای ایرانی در کشورهای هدف را به عنوان راهکار سوم بیان کرد و اضافه کرد: باید به جای صادرات محصول نهایی پایگاه تولید در کشورهای هدف ایجاد کنیم تا قطعات و فناوری‌های کشورمان را به آنجا منتقل کنیم و صادر کننده ماشین آلات، قطعات و فناوری باشیم.

انعقاد پیمان نامه ها و موافقتنامه های مختلف تجاری و تسهیل امور صادرکنندگان

فاطمی امین به برخی الزامات برای تحقق این راهبردها نیز اشاره داشت و گفت: انعقاد پیمان نامه ها و موافقتنامه های مختلف تجاری و تسهیل امور صادرکنندگان از جمله الزامات است.

وی گفت: در حوزه تجارت خارجی امورات در سازمان توسعه تجارت ایران متمرکز شده است و تمام عملیات صادراتی به این سازمان منتقل شده است.

تمرکز و یکپارچگی وزارت صمت در حوزه تجارت خارجی شکل گرفته است

وزیر صمت همچنین به هم افزایی میان این وزارتخانه با دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و گمرک اشاره کرد و افزود: تمرکز و یک پارچگی وزارت صمت در حوزه تجارت خارجی شکل گرفته است و با این تمرکز موانع رفع خواهد شد.

طرح جامع برای تجارت خارجی آماده می‌شود

فاطمی امین همچنین ادامه داد: طرح جامع برای تجارت خارجی کشورمان را آماده می‌کنیم تا بسیاری از موارد مرتبط نیز مورد حل و فصل قرار گیرد.

گفتنی است بیست و پنجمین همایش روز ملی صادرات با حضور معاون اول رییس جمهور، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، معاون اقتصادی رییس جمهور، وزیر صمت و فعالان اقتصادی در سالن همایش های خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزارشد.