اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

در هشت ماهه گذشته محقق شد؛ افزایش بیش از 59 درصدی تسهیلات پرداختی بانک ها به بخش های اقتصادی

اقتصادی یکشنبه 05/Dey/1400 11:23


تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی هشت ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۱۷ هزار و ۲۷۴ هزار میلیارد ریال (۱۷.۲۷۴.۳ هزار میلیارد ریال) است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۶ هزار و ۴۲۶ هزار میلیارد ریال (۶.۴۲۶.۶ هزار ميليارد ريال) معادل ۵۹.۲ درصد افزايش داشته است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی  بانک مرکزی، جدول (۱) که از سامانه سمات بر اساس اطلاعات ارسالی بانک‌ها استخراج شده و بر گرفته از طبقه بندی ISIC می باشد، بیانگر هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی هشت ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمامی بخش‌های اقتصادی طی هشت ماهه ابتدای سال جاري مبلغ ۱۱ هزار و ۴۸۱ هزار میلیارد ریال (۱۱.۴۸۱.۴ هزار میلیارد ریال) معادل ۶۶.۵ درصد کل تسهیلات پرداختی است.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در هشت ماهه ابتدای سال جاري معادل ۴ هزار و ۶۹ هزار میلیارد ریال( ۴.۰۶۹.۳ هزار میلیارد ریال) بوده است که حاکی از تخصیص ۳۵.۴ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش  تمام بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۱۱.۴۸۱.۴هزار میلیارد ریال) است.

   ملاحظه مي‌شود از ۵ هزار و ۱۵۷ هزار میلیارد ریال (۵.۱۵۷.۴ هزارميليارد ريال) تسهيلات پرداختي در بخش صنعت و معدن معادل ۷۸.۹ درصد آن (مبلغ ۴.۰۶۹.۳ هزار ميليارد ريال) در تأمين سرمايه در گردش پرداخت شده است که بيانگر توجه و اولويت‌دهي به تأمين منابع براي اين بخش توسط بانک‌ها در سال جاري است.

 

شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسير جاري، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نيز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسيل تورمي ناشي از فشار تقاضاي کل در اقتصاد نيز بود. بر اين اساس ضروري است به افزايش توان مالي بانک‌ها از طريق افزايش سرمايه و بهبود کفايت سرمايه بانک‌ها، کاهش تسهيلات غيرجاري و بازگرداندن آنها به مسير صحيح اعتباردهي بانک‌ها، افزايش بهره‌وري بانک‌ها در تامين سرمايه در گردش توليدي، پرهيز از فشارهاي مضاعف بر دارايي بانک‌ها و ترغيب بنگاه‌هاي توليدي به سمت بازار سرمايه به عنوان يک ابزار مهم درتامين مالي طرح‌های اقتصادي (ايجادي)توجه ويژه‌اي کرد.

جدول تسهیلات پرداختی به تفکیک بخش های اقتصادی و هدف از دریافت طی ۸ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ ۱۵ KB -