اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

‌رئیس کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق اهواز:  خوزستان ظرفیت های افزایش صادرات غیرنفتی به آلمان را دارد

اقتصادی شنبه 18/Dey/1400 10:06

رئیس کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرت اتاق اهواز گفت: استان خوزستان از ظرفیت های مستعد و بسیار بالایی برای افزایش صادرات غیرنفتی به کشورهای اروپایی از جمله کشور آلمان را دارد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز، محمد عبیاوی در نشست هم اندیشی کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق اهواز اظهارداشت: در راستای توسعه صادرات غیرنفتی محصولات تولیدی استان، از طریق واحدهای فرآوری خرما، محصولات مورد نیاز خریداران برای ارائه به آزمایشگاه های کشور آلمان ارسال شود.
وی ادامه داد: محصولات خرمای استان خوزستان از کیفیت مناسب و مطلوبی برخوردار است که قطعا با استقبال بیش از پیش خریداران همراه خواهد بود.


14 هزار تن خرمای استعمران آماده صادرات به کشور آلمان
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز همچنین در این نشست عنوان کرد: در حال حاضر 14 تن خرمای استعمران و 1 میلیون و 200 هزار تن سیب درختی زرد و قرمز آماده صادرات در استان موجود می باشد.
سید سلطان حسینی امین افزود: محصول دیگری که وجود دارد نهال خرما به روش کشت بافت است که در حال حاضر در آزمایشگاه تولید شده و قابلیت صادرات دارد و در پارت اول نیز 5 هزار  نهال به کشور قطر صادر شده است.  
وی همچنین از اختراع ژنراتوری خبر دادند  که 20 درصد برق شهر را دریافت و 80 درصد مابقی را تامین می نماید و اظهار داشتند در آینده ای نزدیک امکان انتقال این محصول و دانش فنی به کشورهای دیگر میسر خواهد شد.
میر سپاسی مدیرعامل شرکت ماشین های صنعتی ماتریکس در آلمان اظهار کرد: این شرکت در زمینه صادرات اقلام صنعتی، موادغذایی و مصالح ساختمانی فعالیت داشته و شرکای تجاری بسیاری در اروپا، امارات متحده عربی، عمان، قطر و ترکیه داشته و آماده همکاری برای انجام صادرات و واردات از ایران هستند.
در ادامه محسنی  مدیرعامل شرکت پدیده اعتماد صنعت برند مهراس اظهارداشتند مدت 10 سال در زمینه فرآوری و بسته بندی خرما فعالیت داشته و چند رقم خرمای با کیفیت از قبیل کبکاب و برهی در بسته بندی های 500، 1200،600 و 1800 گرمی و به بالا  تهیه و به بازار ارائه می دهند و میتوانیم  این بسته بندی ها را  بنا به سفارش مشتری جهت صادرات تغییر دهیم. خرمای نیمه خشک استعمران  نیز در بسته های 5 و 10 کیلویی بصورت خام یا هسته و کلاهک گرفته شده نیز به اروپا و آسیای میانه صادر می شود که مصارف صنعتی و خوراکی دارد. 
خانم شاه ولی مدیرعامل خرمای خورشاد نیز در این نشست عنوان کرد: در استان خوزستان تنها دارنده سیب سلامت جهت تولید شیره مخصوص بسته بندی خرمای نرم هستند که این شیره فاقد موادنگهدارنده است و طبق استاندارد بین المللی کدکس مجوز تولید گرفته است. بر این اساس آمادگی جهت صادرات شیره و یا خرمای بسته بندی شده با استفاده از همین شیره با بسته بندی مخصوص خورشاد را داریم.  ایشان همچنین از راه اندازی شعبه دوم کارخانه در استان بوشهر خبر دادند.
غریب زاده  مدیرعامل کنسرسیوم صادراتی آبزیان خوزستان اظهار داشت: مجموعه ما دارای 10 سهامدار حقوقی و ده ها ذینفع حقیقی است و با سازمان آب و دانشگاه ها به لحاظ دانش فنی خرید و فروش خدمات داریم. فعالیت ما در چند گروه شامل تولید، فرآوری و بسته بندی میگو، ماهی، خوراک آبزیان و پودر ماهی( مورد استفاده در خوراک آبزیان و خوراک حیوانی) تقسیم   می شود. همچنین در ارمنستان نیز شرکت، تجهیزات و امکانات داریم و جامعه هدف ما جهت صادرات تا کنون به عراق، مصر، روسیه، عمان و بصورت موردی به ترکیه بوده و آماده همکاری در زمینه صادرات به آلمان و سایر کشورها هستیم.
مقدم مدیر عامل شرکت فرآورده های خرمایی ایوان بیان داشت: مدت 10 سال در زمینه بسته بندی خرما و فرآوری و صنایع تبدیلی خرما مشغول به فعالیت هستیم. محصولات ما شامل انواع شكلات خرما،كرم خرمايي(كرم ديت،شوكو ديت،ارده خرما)،معسل خرما،قند مايع خرما،چيپس خرما،خمیر خرما و بسته بندي خرما مي باشد که تمامي محصولات از بهترين نوع خرما كه به روش دستچين تهيه و مراحل شست و شو ،ضد عفوني و كنترل كيفيت طي مراحل ازمايشگاهي انجام مي گردد. این محصولات در داخل کشور اکثرا در فروشگاه های زنجیره ای و هایپر استارها عرضه می شود . در خصوص بازار صادراتی در کشورهای عمان و قطر نماینده داریم و با کشورهای دیگر مانند  روسیه، ترکیه، مالزی و ... بصورت موردی با مشتری کار می کنیم. تا کنون دو مرتبه  صادرات به کشور آلمان داشتیم که از طریق مرز ترکیه بار ارسال شده است. مجوز سیب سلامت و حلال نیز موجود است. آماده هرگونه برنامه ای جهت صادرات بوده و تجربه ای که در صادرات به کل کشورها مخصوصا آلمان داشته ایم می توانیم ارائه دهیم و امید است که همکاری مشترک داشته باشیم. 
گفتنی است  حاضرین در جلسه پرسش و پاسخ هایی در خصوص موضوع صادرات به کشورهای اروپایی داشتند که با مشارکت نمایندگان اداره کل گمرک استان خوزستان راهنمایی های لازم انجام شد.