اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز: محصولات کشاورزی خوزستان به شرط داشتن گواهی سلامت به روسیه صادر می شود

اتاق اهواز شنبه 18/Dey/1400 10:27

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز از الزام اخذ گواهی سلامت ویژه صادرات محصولات کشاورزی به کشور روسیه خبر داد و گفت: تجار خوزستانی پیش از اظهار محصولات خود در گمرک باید علاوه بر گواهی بهداشتی نسبت به دریافت گواهی سلامت نیز اقدام کنند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز سیدسلطان حسینی امین  در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه عمده محصولات گلخانه‌ای در استان خوزستان به مقصد کشور روسیه صادر می‌شود گفت: برنامه‌ریزی‌ متعددی در سال‌های اخیر برای افزایش حجم مبادلات تجاری ایران با روسیه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار روسیه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در سال‌های اخیر به مقصد جدیدی برای محصولات صادراتی ایران تبدیل شده است گفت: در این بین محصولات گلخانه‌ای و سبزی شمال خوزستان در این مبادلات سهم قابل توجهی پیدا کرده است.

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی اهواز با تاکید بر اینکه محصولات کشاورزی تولید شده در استان خوزستان از استانداردهای لازم برای صادرات به کشورهای دیگر برخوردار است افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ممنوعیت واردات فلفل دلمه‌ای از سوی روسیه ناشی از اشکالات پیش آمده در انجام رویه‌های اداری بین وزارتخانه کشاورزی این کشور و وزارت جهادکشاورزی جمهوری اسلامی بود که با پیگیری‌ صورت گرفته این مشکل رفع شده است.

حسینی خاطرنشان‌کرد: سیب درختی، انواع سبزیجات برگی از جمله انواع کاهو، کلم، گوجه فرنگی و بادمجان از جمله محصولات کشاورزی صادر شده به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و به خصوص روسیه می باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز با تاکید بر اینکه اخذ گواهی سلامت از این پس به عنوان یک پیش نیاز برای صادرات محصولات کشاورزی محسوب می‌شود تصریح کرد: از ابتدای بهمن تا ابتدای اسفند امسال کارشناسان قرنطینه مستقر در گمرک های صادراتی بایدگواهی سلامت سازمان غذا و دارو را به عنوان پیش نیاز صدور گواهی بهداشت گیاهی از صادرکنندگان محموله‌های گیاهی به روسیه دریافت کنند.

وی ادامه‌داد: علاوه بر این نیز از ابتدای اسفند گمرک و سازمان غذا و دارو باید به نحوی عمل کنند تا صادرات محصولات کشاورزی به روسیه با ارائه گواهی سلامت به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز برای گمرک باشد و در سیستم epl گمرک ثبت شود.

خوزستان از پست قرنطینه محصولات کشاورزی ویژه صادرات برخوردار است

حسینی با اشاره به اینکه پیش از این قرنطینه و پلمب محموله‌های صادراتی در پایانه‌های (صادراتی) شمال کشور به ویژه پایانه "آستارا" انجام می‌شد گفت: با هدف کاهش هزینه تمام شده تولید و صادرات از آذرماه امسال، پست قرنطینه ویژه محصولات کشاورزی برای صادرات در شهرستان دزفول ایجاد شده که متولی آن شرکت توسعه کشت ذرت خوزستان است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان کرد: این پست قرنطینه مجهز به آزمایشگاه کلینیک گیاهپزشکی است تا محصولات صادراتی در زمینه آفات و بیماری ها مورد بررسی قرار گیرند.

به گفته وی حدود ۵۰ محموله در شبانه روز توسط کارشناسان این مجموعه، بازدید و نمونه برداری می‌شود.

وی تصریج کرد: این محموله‌ها درصورت تایید، پلمب و برای ارسال به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اوراسیا مجوز دریافت می کنند تا به سمت پایانه‌های صادراتی حرکت و سپس به کشورهای مقصد صادر شوند.

بر اساس این گزارش، صادرکنندگان محموله‌های گیاهی صادراتی به روسیه باید حداقل پنج روز قبل از حمل بار و هرگونه اظهار به سازمان غذا و دارو مراجعه کرده و گواهی سلامت دریافت کنند.