اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

امتیاز عملکرد شوراهای گفت‌وگوی استانی ۱۳ درصد رشد کرده است

اتاق ایران یکشنبه 19/Dey/1400 09:42

مدیر اجرایی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی می‌گوید: میانگین امتیازات شوراهای گفت‌وگوی استانی در نیمه اول ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه در سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است.

پس از اعلام نتایج ارزیابی عملکرد شوراهای استانی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در نیمه اول ۱۴۰۰ توسط وزارت کشور، محسن عامری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اعلام کرد که میانگین امتیازات شوراهای استانی در این دوره نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است.

طبق اظهارات مدیر اجرایی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، نتایج ارزیابی عملکرد شوراهای گفت‌وگوی استانی که با همراهی و همکاری وزارت کشور از ابتدای سال ۹۶ آغاز و تا کنون ۱۵ دوره آن انجام شده است به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد استانداران از سوی وزارت کشور به رئیس جمهور گزارش می‌شود.

به اعتقاد عامری، ساز و کار ارزیابی شوراهای استانی به صورت جامع و حرفه‌ای طراحی شده و این شوراها می‌توانند بر اساس نتایج پایش، ضمن آسیب شناسی و بررسی نقاط قوت و ضعف خود و مقایسه وضعیت خود با دیگر شوراها، از فضای تعامل بین حاکمیت و بخش خصوصی در استان بهره مطلوب‌تری ببرند و مشکلات خود را با حضور دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان مجلس و دستگاه قضا با جدیت بیشتری دنبال کنند.

او ادامه داد: مقرر شده اتاق ایران با همکاری وزارت کشور در دولت سیزدهم، به زودی نشستی را با حضور استانداران جدید به عنوان رؤسای شوراهای گفت و گو در استان‌ها برگزار کند تا اهتمام ایشان نسبت به تقویت جایگاه شوراهای استانی و بهبود محیط کسب و کار در استان‌ها تقویت شود.

عامری تصریح کرد: در این دوره میانگین امتیازات شوراهای استانی برابر با ۷۱,۰۸ بوده که نسبت به امتیاز ۷۵.۲۸ در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ به میزان ۶% کاهش یافته، اما در مقایسه با مدت مشابه در نیمه اول سال ۱۳۹۹ با امتیاز ۶۳.۱۷ حدود ۱۳% رشد داشته است. ضمن آنکه معمولاً میانگین امتیازات در نیمه دوم هر سال نسبت به نیمه اول آن بالاتر است.

مدیر دبیرخانه شورای گفت وگو افزود: در نیمه اول سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۵۶ جلسه شورای استانی برگزار شده است که نسبت به شش‌ماهه دوم سال ۱۳۹۹ با ۱۶۹ جلسه، ۸ درصد کاهش داشته است.

به گفته عامری، عمده‌ترین دلیل این کاهش تغییر دولت و استانداران جدید بوده است که تشدید شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های سراسری در این دوره به ان دامن زده است. اما پیگیری مؤثر مصوبات توسط دبیرخانه شوراهای استانی باعث شد تا این وقفه نتواند خللی در استمرار فعالیت‌های شوراهای استانی وارد کند.

عامری با بیان این مطلب که در دستورالعمل ارزیابی بر تمرکز بیشتر شوراها در حل مسائل استانی تاکید شده است، اظهار داشت: خوشبختانه این موضوع در ارزیابی نیمه اول ۱۴۰۰ از سوی استان‌ها رعایت شده و بیش از ۸۰ درصد از موضوعات اقتصادی مطروحه در جلسات شورا معطوف به طرح موضوعات و مشکلات استانی بوده است. در خصوص موضوعات و پیشنهادات ملی و فراگیر ارسالی از سوی استان‌ها به اتاق ایران نیز خوشبختانه شاهد پختگی بیشتر این موضوعات و افزایش سطح کیفی گزارش‌های کارشناسی استان‌ها بودیم که منجر به پذیرش درصد بالاتری از این موضوعات توسط دبیرخانه شورای ملی شده است.

او در ادامه به تأثیر مثبت تدوین «راهنمای نحوه اعلام دستاوردهای شوراهای استانی «و» راهنمای اطلاع رسانی جلسات، مصوبات و دستاوردهای شوراهای استانی» اشاره کرده و گفت: در حال حاضر ارزیابی دستاوردهای استانی و پیگیری اجرای مصوبات آنها به نحو مطلوب‌تری صورت می‌گیرد که منجر به اقزایش امتیاز موفقیت شوراهای استانی در پیگیری و تحقق مصوباتشان شده است. ضمن آنکه هم اکنون ۱۵ استان دارای صفحه اختصاصی شورای گفت و گو در سایت اتاق بازرگانی مرکز استان بوده و ۱۰ استان نیز وب‌سایت مستقل شورای گفت و گو دارند. لذا با ایجاد هماهنگی و یکسان سازی اطلاعات در وب‌سایت‌های شورای گفت و گو در استان‌ها و همچنین ارتقاء نحوه اطلاع رسانی و ارتباطات آنها با رسانه‌های محلی، شاهد بهبود چشمگیر عملکرد شوراهای استانی در این زمینه بوده‌ایم.

عامری گفت: طبق نتایج ارزیابی عملکرد شش‌ماهه شوراهای استانی در نیمه اول سال ۱۴۰۰، حدود یک‌سوم استان‌ها امتیازی بیش از ۸۰ امتیاز را کسب کرده و در گروه‌بندی عملکرد شوراهای استانی در گروه «شایسته و در حد انتظار» قرار گرفتند. ضمن آنکه سه استان آذربایجان شرقی، اصفهان و خوزستان با کسب حداکثر امتیاز ارزیابی (۱۰۰ امتیاز)، رتبه یک را کسب نموده و سپس استان‌های مرکزی و کرمان به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

گزارش عملکرد شش‌ماهه اول شوراهای استانی هم اکنون در وب‌سایت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به آدرس www.ppdc.ir و در بخش شوراهای استانی قابل مشاهده است.