اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان کاهش خسارات جانی حوادث غیرمترقبه را درپی دارد

اتاق اهواز سه شنبه 12/Bahman/1400 08:47

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به وقوع حوادث غیرمترقبه متعدد از جمله زلزله در ایران بیان داشت: به واسطه نظارت اعضای این سازمان ۲۲ مبحث مقررات ملی ساختمان اجرایی شده و طی سال‌های اخیر، خسارات جانی ناشی از حوادث غیرمترقبه در کشور کاهش یافته است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز کوروش خواجوی  در نشست مشترک هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و اتاق بازرگانی اهواز در محل پارلمان بخش خصوصی اظهارداشت: سازمان نظام مهندسی استان خوزستان ۲۰ هزار عضو مهندس دارد که از فارغ التحصیلات رشته‌های هفت گانه مرتبط با صنعت ساختمان هستند.
وی با تاکید بر اینکه هر فارغ التحصیل مقطع کارشناسی مرتبط با صنعت ساختمان می تواند نسبت به عضویت در این سازمان اقدام کند افزود: اعضا بعد از سه ساله می‌توانند برای دریافت پروانه اشتغال در آزمون‌های تخصصی و مرتبط شرکت کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ادامه‌داد: برگزار کننده این آزمون‌ها، وزارت راه و شهرسازی است و پروانه‌هایی که ارائه می‌شوند؛ دربرگیرنده گرایش‌های طراحی، نظارت و یا اجرای ساختمان خواهد بود.
خواجوی تعداد مهندسان دارای پروانه اشتغال (از بین ۲۰ هزار عضو) را ۱۲ هزار نفر عنوان‌کرد و گفت: این سازمان تابع قانون نظام مهندسی ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی است که آیین‌نامه اجرایی آن در سال ۱۳۷۵ توسط هیات وزیران تصویب و ابلاغ شده است.
وی با تاکید بر اینکه آیین‌نامه اجرایی این قانون در سال‌های گذشته مورد بازنگری قرار گرفته است گفت: این آیین‌نامه شامل مقررات ملی ساختمان می‌شود که اختیارات تصویب این مقررات به وزارت راه و شهرسازی (وزارت مسکن سابق) واگذار شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان افزود: در حال حاضر، مقررات ملی ساختمان شامل ۲۲ محبث است که طراحی، نظارت و اجرای ساختمان را شامل می‌شود.
خواجوی با بیان اینکه هرگونه سازه ساختمانی که متولی و سازنده آن دولت نباشد باید به تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان برسد گفت: بنابراین، سازمان نظام مهندسی ساختمان بر طراحی و اجرای این سازه‌ها نظارت دارد.
وی یادآورشد: مالکان ساختمان‌ها مختار هستند که طراحی سازه‌های خود را به یکی از دفاتر مهندسی واگذار کنند اما تعیین ناظر ساختمان‌ها بر عهده سازمان نظام مهندسی است.