اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم بهمن‌ماه ۱۴۰۰

اتاق ایران شنبه 16/Bahman/1400 14:38

رکوردشکنی نرخ تورم در منطقه یورو و کشورهای OECD، آمار اشتغال در آمریکا و نرخ بیکاری در منطقه یورو و اتحادیه اروپا جزو مهم‌ترین آمارهای اقتصادی-تجاری منتشر شده طی این هفته بوده‌اند.
در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

از ۲۶۰ میلیون نفر تا ۵۶۰ میلیون نفر

سازمان بین‌المللی کار (ILO): در سال ۲۰۱۹ یعنی آخرین سال قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ حدود ۲۶۰ میلیون نفر از افراد شاغل در سراسر جهان، کارشان را از خانه انجام می‌دادند؛ برآورد می‌شود که این رقم اکنون به ۵۶۰ میلیون نفر رسیده باشد.

۴۱۵ میلیون نفر و ۷۲ درصد

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO): تعداد گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ به ۴۱۵ میلیون نفر رسید. این رقم اگرچه نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش نسبی (در حد ۴ درصد) نشان می‌دهد، اما ۷۲ درصد کمتر از تعداد گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ است.

۶,۶ درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): شاخص تورم در کشورهای عضو OECD طی ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۶,۶ درصد افزایش یافت.

۱,۳ تریلیون دلار

فوربس: پیامدهای ناشی از اعتیاد به مواد مخدر سالانه ۱,۳ تریلیون دلار (معادل ۵.۴ درصد تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری سال ۲۰۲۱) به اقتصاد آمریکا هزینه تحمیل می‌کند.

۹۱,۱ میلیارد دلار

فوربس: ثروت گوتام آدانی، مؤسس و رئیس هیئت مدیره گروه آدانی، در ادامه روند صعودی خود به ۹۱,۱ میلیارد دلار رسیده و این کارآفرین سرشناس هندی اکنون بالاتر از هم‌وطن خود موکش آمبانی، جایگاه ثروتمندترین میلیاردر آسیایی را به خود اختصاص داده است.

۳,۴۲۳ دلار

بلومبرگ: میانگین قیمت هر گالن (۳,۷۸ لیتر) بنزین در آمریکا به ۳.۴۲۳ لیتر رسیده است که این رقم بالاترین قیمت بنزین در آمریکا از سپتامبر ۲۰۱۴ تاکنون به شمار می‌رود.

۱۹۹,۳ تریلیون ین

بلومبرگ: روند صعودی ارزش دارایی‌های صندوق بازنشستگی ژاپن که بزرگترین صندوق بازنشستگی جهان به شمار می‌رود، در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ نیز برای هفتمین دوره سه‌ماهه متوالی ادامه یافت و به ۱۹۹,۳ تریلیون ین (۱.۷۳ تریلیون دلار) رسید.

۵۱,۶ میلیارد دلار

بلومبرگ: اتباع مکزیکی شاغل در سایر کشورها، در سال گذشته میلادی معادل ۵۱,۶ میلیارد دلار پول به کشورشان ارسال کرده‌اند که این رقم یک رکورد تاریخی برای مکزیک به شمار می‌رود.

۳۹,۵ تریلیون روپیه

دویچه وله: وزارت دارایی هند ۳۹,۵ تریلیون روپیه (۵۲۹ میلیارد دلار) بودجه برای سال مالی آتی دولت این کشور که از اول آوریل (کمتر از دو ماه بعد) آغاز می‌شود، پیشنهاد کرده است که بیش از نیمی از آن به توسعه شبکه راه‌های این کشور تخصیص خواهد یافت.

۴۶۷ هزار شغل و ۴ درصد

سی‌ان‌بی‌سی (CNBC): بر اساس گزارش اداره آمار وزارت کار آمریکا، در ماه ژانویه امسال ۴۶۷ هزار شغل جدید در آمریکا ایجاد شده است، اما با توجه به افزایش متقاضیان شغل، نرخ بیکاری با ۰,۱ واحد درصد افزایش به ۴ درصد رسیده است.

۱۳۷,۴ میلیارد دلار و ۹ درصد

سی‌ان‌بی‌سی (CNBC): شرکت آمازون در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ حدود ۱۳۷,۴ میلیارد دلار درآمد داشته است که این رقم نسبت به دوره سه‌ماهه قبلی ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

۱۷,۹ میلیارد دلار

مارکت واچ: شرکت خودروسازی فورد در سال مالی ۲۰۲۱ بیش از ۱۷,۹ میلیارد دلار سود خالص کسب کرده است.

۲ میلیارد دلار

وال استریت ژورنال: ریچارد لیو کیانگدون، مؤسس و مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک JD.com قصد دارد بیش از ۲ میلیارد دلار از سهام خود در این شرکت را به امور خیریه اختصاص دهد.

از ۰,۲۵ درصد به ۰.۵ درصد

فایننشال تایمز: کمیته سیاست‌گذاری پولی بانک آو انگلند (بانک مرکزی انگلیس) نرخ بهره پایه در این کشور را از ۰,۲۵ درصد به ۰.۵ درصد افزایش داد. این تصمیم در پی افزایش نرخ تورم در انگلیس و نگرانی از تداوم این روند اتخاذ شده است.

۴,۶ درصد

یورو استات: تولید ناخالص داخلی منطقه یورو طی سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن ۴,۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

۷ درصد و ۶,۴ درصد

یورو استات: نرخ بیکاری در منطقه یورو و اتحادیه اروپا طی ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۷,۰ و ۶.۴ درصد برآورد شده است.

۵,۱ درصد

یورو استات: بر اساس برآوردهای اولیه، شاخص تورم مصرف‌کننده در منطقه یورو طی ماه ژانویه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵,۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. این رقم بالاترین نرخ تورم سالانه در منطقه یورو از زمان تشکیل آن (سال ۱۹۹۹) به شمار می‌رود.