اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

حقابه پایین دست رودخانه‌های خوزستان را نمی توان آب تنظیم شده دانست

اتاق اهواز شنبه 30/Bahman/1400 09:17

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به اینکه مزارع پرورش ماهی در حوضه‌های پایین دست رودخانه‌های استان را نمی‌توان برخوردار از آب تنظیم شده دانست، گفت: برغم این شرایط، پرورش دهندگان ماهی، آب بهاء خود را به نرخ آب تنظیم شده پرداخت می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز فتح‌اله ابوعلی در نشست کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان که در محل اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد، اظهارکرد: ساختار دریافت آب بهاء از مزارع پرورش ماهیان گرمابی نیاز به اصلاح دارد.

وی با اشاره به ماده ۳۳ قانون توزیع عادلانه آب مبنی بر اینکه وزارت نیرو موظف است نرخ آب را برای مصارف شهری، کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف با توجه به نحوه استحصال و مصرف برای هر یک از مصارف در تمام کشور را پس از تصویب در شورای اقتصاد وصول کند گفت: ایجاد سد بر روی رودخانه ها یکی از شاخص‌های آب تنظیم شده محسوب می‌شود که همین موضوع مبنای کار وزارت نیرو برای دریافت آب بهاء از مصرف کنندگان پایین دست رودخانه‌ها شده است.

ابوعلی به فاصله ۷۰۰ کیلومتری سد کارون سه با پایین دست این رودخانه که محل ایجاد اغلب مزارع پرورش ماهی استان است اشاره‌کرد و بیان‌داشت: مصرف کنندگان پایین دست رودخانه‌ها از جمله مزارع پرورش ماهی در ایام مختلف سال، امکان بهره‌مندی از آب کمی و کیفی را ندارد و همین موضوع اغلب به آنها خسارات متعددی وارد کرده است.

مدیرکل شیلات خوزستان با تاکید بر اینکه جلوگیری از سیلاب و یا کنترل خشکسالی نیز یکی از مولفه های "آب تنظیم شده" محسوب می‌شود، گفت: برخی از مولفه‌های مربوط به آب تنظیم شده در خصوص رودخانه‌های استان فاقد کاربرد لازم هستند و لذا باید با همکاری نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی، استفساریه‌ای در خصوص این بند از قانون توزیع عادلانه آب (ماده ۳۳) تهیه شود.

ابوغلی اذعان‌داشت: این استفساریه با همکاری دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهیه می‌شود تا باتوجه به شرایط پیش آمده از نظر کمیت و کیفیت آب در پایین دست رودخانه‌ها، نحوه وصول آب بهاء از مزارع پرورش ماهی اصلاح شود.

وی همچنین موضوع آب جاری به سمت دریا را نیز یکی دیگر از ابهامات مربوط به دریافت آب بهاء دانست و گفت: به نظر می‌رسد که آب جاری به سمت دریا نیز نباید مشمول دریافت آب بهاء از بهره‌برداران شود.

مدیرکل اداره شیلات خوزستان با اشاره به اینکه اغلب بهره برداران مزارع پرورش ماهی گرم آبی از آب‌های سطحی (آب های جاری به سمت دریا) در مسیر شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان و هندیجان هستند گفت: انتظار می‌رود که سازمان آب وبرق خوزستان به عنوان متولی بخش مدیریت منابع آبی استان در خصوص نحوه محاسبه آب بهاء این بخش از بهره‌برداران تجدید نظر کند.

ابوعلی همچنین در بخش دیگری از این نشست به موضوع تحویل آب حجمی در حوزه آبزی پروری تاکید کرد و گفت: در صورتی که این فرآیند اجرایی شود؛ قطعا در مصرف بخش حقابه شیلات، بهره‌وری چشم گیری صورت خواهد گرفت.

استان خوزستان با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی خود و وجود چشمه‌ها، سدها، آبگیرها و رودخانه‌های فراوان و متعدد از استان‌های مستعد، مطرح و با ظرفیت بالا در تولیدات آبزی‌پروری کشور است بطوری که در زمان حاضر حدود یک هزار مزارع پرورش ماهیان گرم آبی و بیش از ۱۶ مزرعه پرورش ماهیان سرد آبی در استان فعال هستند. تولیدات آبزی پروران خوزستانی حدود ۸۰هزار تن درسال است.

بر اساس سند جامع شیلات خوزستان در افق سال ۱۴۰۴ تولیدات شیلاتی(صید دریایی و آبزی پروری) از ۱۴۰هزار تن فعلی باید به نیم میلیون تن برسد.