اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

سرمایه‌گذاری در عمان راهبرد برد - برد اقتصادی است

اتاق مشترک یکشنبه 15/Esfand/1400 10:42

در نشست هیات تجاری عمان در اتاق ایران به فرصت‌های همکاری با استان باطنه جنوبی تاکید شد؛ استان باطنه جنوبی و شهر اقتصادی خزائن به لحاظ اقتصادی جایگاه بکری است که می‌تواند مسیر صادرات مجدد کالای ایرانی را فراهم کند.

حمود السعدی، رئیس اتاق باطنه جنوبی عمان به همراه هیات تجاری این کشور در جمع فعالان اقتصادی ایران حاضر شد. در ابتدای این نشست، محسن ضرابی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان گفت: حجم واردات به عمان بالغ‌بر ۲۴ میلیارد دلار است که سهم ایران از این واردات حدود ۱, ۸ درصد (۴۳۸ میلیون دلار در سال گذشته) بوده است. از طرفی سهم واردات به ایران حدود دو میلیارد دلار بوده که این حجم از کالا به‌صورت مستقیم یا از طریق کشورهای همسایه به ایران وارده شده است. سهم عمان از این واردات ۱.۲ درصد (۴۳۴ میلیون دلار) بوده است. اما در هفت‌ماهه سال جاری میزان صادرات ایران به عمان حدود ۷۵ درصد نسبت به هفت ماه سال قبل رشد کرده؛ واردات از عمان هم ۲۴ درصد رشد کرده و کل حجم مبادلات ایران و عمان حدود ۴۵ درصد رشد کرده است. این روند نوید می‌دهد که حجم مبادلات ایران و عمان به بالای یک میلیارد دلار برسد.

او ادامه داد: امیدواریم دولتمردان کشور عمان شرایطی فراهم کنند تا سهم ایران در حجم تجارت عمان افزایش یابد؛ باید بنادر اصلی عمان یعنی بنادر صحار و سلاله به ایران خط کشتیرانی داشته باشد؛ البته این موضوع را در کمیسیون مشترک اقتصادی پیگیری می‌کنیم.

ضرابی گفت: بااینکه ایران و عمان روابط خوبی باهم دارند ولی سهم کالاهای ایران باوجود توان رقابتی بالا، در بازارهای کشور عمان اندک است. البته به غیر از مسائل مربوط به تحریم که روی بالا بودن هزینه حمل‌ونقل و مبادلات بانکی اثر گذاشته، عوامل دیگری هم روی حجم تجارت اثرگذار بوده است.

ضرابی ادامه داد: فعالان اقتصادی دو کشور با توانمندی و ظرفیت‌های هم آشنا نیستند. این وظیفه اتاق‌های بازرگانی عمان و اتاق بازرگانی ایران و عمان است که زمینه آشنایی تجار دو کشور را باهم و با فرصت‌های اقتصادی فراهم کند. در چند ماه گذشته نشست‌هایی با رضا جمعه، رئیس اتاق بازرگانی عمان برگزار کرده‌ایم که نتیجه این نشست‌ها امضا تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق بازرگانی عمان و اتاق مشترک ایران و عمان است؛ مفاد این تفاهم‌نامه توسط وزرای صنعت، معدن و تجارت دو کشور تأیید شد و در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عمان هم به امضای وزرا دو کشور رسید.

او ادامه داد: یکی از مفاد این تفاهم‌نامه ساماندهی و اعزام هیات‌های تجاری است. سالیان گذشته این کار را اتاق مشترک انجام می‌داد؛ قبل از اعزام هیات تجاری، همایش‌هایی برگزار می‌شد تا فعالان اقتصادی با توانمندی کشور عمان آشنا شوند تا با برنامه و هدفمند سفر کنند. این موضوع بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان ادامه داد: دی‌ماه هیاتی تجاری به ریاست ظاهر الکعبی، از استان البریمی به ایران سفر کرده بود و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این استان به فعالان اقتصادی کشور معرفی شد. در سال آینده هیات‌هایی از تشکل‌های تخصصی و استان‌های مختلف به ایران و عمان خواهیم داشت.

او به بند دوم تفاهم‌نامه اشاره کرد که به موضوع برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی تاکید دارد: باید فعالان اقتصادی دو کشور در نمایشگاه‌های مختلف حضور داشته باشند و تخفیف‌های ویژه‌ای برای فعالان اقتصادی دو کشور در نظر گرفته‌شده است.

ضرابی از بند سوم تفاهم‌نامه که به موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره دارد، گفت: ایران توانمندی بالایی در حوزه استارت‌آپ‌ها، نانو، های‌تک و شرکت‌های دانش‌بنیان دارد؛ قرار است زیرساخت‌هایی برای این شرکت‌های فراهم شود که بتوانند در عمان حضور داشته باشند و از طریق عمان خدمات خود را به سایر کشورها صادر کنند.

بعد از آن حمود السعدی، رئیس اتاق بازرگانی باطنه جنوبی درباره حجم مبادلات تجاری ایران و عمان گفت: مبادله تجاری بین دو کشور در ۶ ماه گذشته حدود ۳۶۰ میلیون دلار بود که امیدواریم از رهگذر این تبادل هیات‌ها حجم مبادله تجاری افزایش معناداری داشته باشد.

او به کاهش محدودیت‌های کرونایی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی اشاره کرد که می‌تواند تأثیر خوبی در این مشیر داشته باشد.

السعدی گفت: بازرگانان ایران می‌توانند با هر حجم از سرمایه و بدون شریک بومی در عمان و در شهر خزائن سرمایه‌گذاری کنند. سلطنت عمان زیرساخت‌های شاخصی برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. این کشور چند بندر اصلی و چند بندر کوچک دارد که همه این بنادر به فرودگاه و مناطق آزاد و ویژه دسترسی دارند. همچنین هر کدام از این بنادر شبکه راه‌های ممتازی دارد که با تعدادی کشورهای جهان و حوزه خلیج‌فارس در ارتباط است. جابه‌جایی کالا در برخی از این بنادر به دو الی چهار ساعت زمان نیاز دارد و برای ترانزیت مجدد فرصت خوبی برای ایران است.

در ادامه این نشست ظرفیت‌های استان باطنه جنوبی و شهر اقتصادی خزائن معرفی شد. مهم‌ترین صادرات ایران به عمان نفت، گاز، پتروشیمی، فلزات، فولاد، کانی‌های فلزی، تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و مواد معدنی است و ایران از عمان تجهیزات الکترونیکی و قطعات یدکی وارد می‌کند.

همچنین عنوان شد که عمان مشوق‌های مالکیت صد در صد، نقل‌وانتقال راحت پول و سرمایه راحت، بخشش‌های مالیاتی را برای سرمایه‌گذاران حوزه صنعتی در نظر گرفته است. چند محور اصلی در برنامه توسعه عمان مورد توجه قرار گرفته که عبارت‌اند از صنعت، شیلات، حمل‌ونقل و لجستیک و گردشگری که در جذب سرمایه‌گذاری مشمول مشوق‌ها خواهد بود.

در ادامه این نشست حسن الرشدی، درباره شهرک صنعتی منطقه خزائن گفت: این منطقه دارای بندر خشکی و مناطق آزاد است که برای صادرات مجدد کالاهای ایرانی به سایر نقاط می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این شهر دو ساعت با مسقط فاصله دارد. این منطقه ویژه اقتصادی ۷۰ درصد واحد صنعتی، لجستیک و بخش احداث را در بر خواهد گرفت.

الرشدی ادامه داد: قرارداد اجازه زمین ۴۴ ساله و قابل تمدید است؛ در مناطق آزاد ۲۵ ساله و قابل تمدید است. اینجا خوشه‌های صنعتی بخش‌بندی شده است. متراژ حداقل زمین ۲۵۰۰ متر خواهد بود که در سال اول رایگان و سال دوم یک ریال در سال و بعداً دو ریال عمان در سال اجاره‌بهای زمین‌هاست. در این منطقه سرمایه‌گذاران از معافیت عوارض گمرکی، عوارض حمل‌ونقل، مالیات و مالیات بر ارزش‌افزوده برخوردار هستند.

در ادامه این نشست محسن ضرابی گفت: کشور عمان پایگاه خوبی برای صادرات مجدد کالاهای ایرانی است. این کشور زیرساخت‌های خیلی خوبی دارد؛ عمان قرارداد تجارت آزاد با آمریکا، کشورهای آفریقایی و چند کشور اروپایی دارد؛ به همین جهت سرمایه‌گذاری در عمان راهبرد برد-برد اقتصادی است. نقشه راه ما واردات از عمان و صادرات به عمان است که هزینه‌های ما را کاهش می‌دهد.

او ادامه داد: توسعه کشور عمان چند محور دارد که ما می‌توانیم در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و این سرمایه‌گذاری برای این هم راهبردی برد-برد خواهد بود. امنیت غذایی در این کشور اهمیت بالایی دارد؛ صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور بسیار مهم است. البته به دلیل کاهش قیمت نفت، راهبرد عمان در این حوزه تغییر کرده است و ما شانس برد در مناقصه‌ها را نداریم. ما می‌توانیم از فرصت صندوق‌های ضمانت در مناقصه‌ها شرکت کنیم.

او ادامه داد: باید از ظرفیت‌های باطنه جنوبی و شهر اقتصادی خزائن استفاده کنیم. این ظرفیت در حوزه‌های متعدد است؛ شهروندان ایران الآن فرصت‌های خوبی در حوزه ویژه، سرمایه‌گذاری و غیره دارند و باید به این امکانات توجه شود. البته ایران هم به ویزای عمانی‌ها امتیازاتی داده است. قبل از کرونا طرح پرواز مستقیم به‌عنوان داشتیم و امیدواریم بعد از کرونا بار دیگر این امکانات برگزار شود.

او به بندر صحار اشاره کرد که ایران در دوران تحریم از این مسیر استفاده کرد و امیدواریم همچنان از این ظرفیت‌ها بهره گیریم. اتاق مشترک ایران و عمان هم تمام تلاش خود را به آشنایی تجار با ظرفیت عمان به کار می‌گیرد.