اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

در وزارت صمت؛ سامانه هوشمند رسیدگی به شکایت از کسب و کارهای اینترنتی رونمایی شد

اقتصادی شنبه 21/Esfand/1400 13:03


وزیر صمت گفت: سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی بیشتر به جای اینکه شکایات را تسهیل کند به دنبال پیشگیری از شکایات است. 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از خبرگزاری  مهر، سید رضا فاطمی امین امروز در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی و داوری جمعی بر خط (CODR)، با بیان اینکه این سامانه یک کار مشترک بین معاونت حقوق ریاست جمهوری، وزارت صمت، اتاق بازرگانی و قوه قضائیه بوده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه حجم تجارت الکترونیک به شدت در حال گسترش است راه‌اندازی این سامانه اگرچه خیلی به طول انجامید اما ضرورتی بود که باید اتفاق می‌افتاد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سادگی سامانه یکی از مشخصات آن است زیرا فرد شاکی از همان سایتی که خرید خود را انجام می‌دهد می‌تواند نسبت به ثبت شکایت خود اقدام کند.

وی با اشاره به موضوع جمع‌سپاری به عنوان یکی از موارد بسیار مهم افزود: با انجام سریع و با کمترین هزینه اعمال رأی داوران به تخلفات فروشگاه‌های اینترنتی انجام پذیر است. این شکایات الزام به وجود می‌آورد و وقتی داوران تشخیص دادند که فروشگاه اینترنتی تخلفی مرتکب شده است این موضوع پس از هفت روز اعمال می‌شود.

وزیر صمت در رابطه با رتبه‌بندی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی در سال آینده بیان کرد: در رتبه‌بندی، معیارها، اهداف و شاخص‌هایی برای فروشگاه‌های اینترنتی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعیین می‌شود و بر اساس رتبه‌ای که آن فروشگاه کسب می‌کند ارزیابی شده و بازار آن شکل می‌گیرد.

فاطمی امین بیان کرد: این سامانه با ایجاد بازدارندگی باعث می‌شود تا کسب و کار با شیوه‌ای بهتر با مصرف‌کننده تعامل برقرار کند. همچنین این سامانه بیشتر به جای اینکه شکایات را تسهیل کند به دنبال پیشگیری از شکایات است.

جزئیات نحوه شکایات از کسب و کارهای اینترنتی

در ادامه این مراسم علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک اظهار کرد: سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی برای رسیدگی به شکایات در این حوزه و همچنین افزایش اعتماد مصرف کننده به فضای تجارت الکترونیک ایجاد شده است.

وی افزود: این پروژه به دغدغه‌های پس از خرید، خریداران می‌پردازد. رسیدگی به شکایات در دستگاه‌های مربوطه از جمله تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت و سایر دستگاه‌ها به دلیل ظرفیت محدود دستگاه‌ها و تعدد شکایات بسیار به کندی انجام می‌شود، اما با رونمایی از این سامانه انتظار می‌رود مدت زمان رسیدگی به شکایات کاهش یابد و ورود شکایات به دستگاه‌های قضائی کاهش یابد.

رهبری درباره تعرفه داوری‌ها گفت: تعرفه داوری بین ۲ تا ۲۰ درصد مبلغ خرید است که در ابتدا این مبلغ از فرد شاکی دریافت می‌شود اما پس از اینکه تشخیص داده شد کسب و کار مقصر بوده این مبلغ از دارنده کسب و کار دریافت می‌شود. اتلاف هزینه و زمان‌بر شدن فرآیند شکایت، اجحاف به مصرف‌کنندگان از مشکلات موجود بود که انتظار می‌رود با رونمایی از سامانه به حداقل برسد.