اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

شرایط عرضه ارز خشکبار برای واردات موبایل اعلام شد

اقتصادی شنبه 27/Farvardin/1401 09:58

به‌دنبال آغاز تهاتر ارز موبایل و خشکبار، شرایط عرضه ارز از سوی صادرکنندگان خشکبار به واردکنندگان موبایل مشخص شده که در آن عدم اطلاع رسانی در مورد نرخ ارز قابل توجه است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از ایسنا ، بررسی‌ها نشان می‌دهد طبق  توافق صورت گرفته بین سازمان توسعه تجارت و اتحادیه صادرکنندگان خشکبار، مقرر شده ضمن محاسبه و تدوین میزان عرضه و تقاضا، حداقل توان تأمین چهار گروه خشکبار، آبزیان، گیاهان دارویی و زعفران و همچنین موبایل مشخص شده و در صورت لزوم بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت ایران تعداد عرضه کنندگان را افزایش دهند.

اتحادیه خشکبار تعهد داد

همچنین مقرر شده است اتحادیه خشکبار به نمایندگی و با هماهنگی اتحادیه های آبزیان، گیاهان دارویی و زعفران نرخ بازگشایی ارز را به صورت روزانه حداکثر تا ساعت ۱۱:۳۰ و با کسر دو درصد مبلغ توافق شده به صرافی اعلام کنند تا صرافی نرخ فروش روز را به خریداران اعلام کند. 

علاوه بر موارد یاد شده، اتحادیه خشکبار به نمایندگی از سایر اتحادیه‌های یاد شده باید ظرف ۲۴ ساعت ظرفیت توانمندی خود را جهت ارائه ارز مطابق با میزان تقاضای انباشته شده در تالار دوم تا تاریخ ٢٣ فروردین ١٤٠١ اعلام کرده باشند.

آغاز معاملات با ۲۰ میلیون درهم 

همچنین برای انجام فرآیند آزمایشی، انجمن خشکبار متعهد شده میزان ۲۰ میلیون درهم را در روز گذشته یعنی را ٢٥ فروردین ١٤٠١ جهت انجام معامله عرضه کنند و در صورت وجود تقاضا معامله انجام شود. 

توافق برای سکوت در مورد آمار ارز

البته طرفین متعهد شدند آمار مربوط به تالار دوم نیما و نرخ‌های آن را در هیچ یک از رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر نکنند.

گفتنی است اخیرا با مصوبه کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری مقرر شد تهاتر ارز صادرات خشکبار با واردات موبایل بالای ٣٠٠ دلار صورت گیرد. نرخ این ارز بالاتر از نرخ ارز نیما است و این تصمیم انتقادهایی به دنبال داشت.

پیش‌تر دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از آغاز تهاتر ارز خشکبار و موبایل از روز چهارشنبه هفته گذشته خبر داد و گفته بود که فعلا باید فرصت داد، چرا که در حال حاضر عرضه ارز کم است و فعالان حوزه خشکبار در حال تلاش برای آگاه سازی صادرکنندگان خشکبار هستند که عرضه خود را در تالار دوم نیما افزایش دهند.