اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

اعمال محدودیت مصرف برق برای صنایع فولادی باعث گرانی مواد اولیه می‌شود

اتاق اهواز دوشنبه 29/Farvardin/1401 20:15

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولاد ایران با ابراز نگرانی از احتمال اعمال محدودیت مصرف برق ویژه صنایع در ماه‌های گرم در پیشرو گفت: اعمال چنین محدودیتی باعث کاهش و کمبود مواد اولیه تولیدی صنایع فولادی می‌شود و موج دوباره‌ای از افزایش قیمت‌ها را درپی دارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز، حامد ضیائی روز دوشنبه در حاشیه نشست بررسی تولید و صادرات سازه‌های فولادی کشور در محل اتاق بازرگانی اهواز اظهارداشت: واحدهای فعال در زمینه سازه‌های فولادی کشور با مشکلات متعددی روبرو هستند که باید از طریق بررسی‌های کارشناسی، برای این مشکلات چاره اندیشی کرد.

وی با اشاره به اینکه خوزستان از ظرفیت قابل توجهی در زمینه تولیدی محصولات فولادی و فلزی برخوردار است گفت: در همین راستا اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران به خوزستان سفر کردند تا از نزدیک با صنایع بالا دست و پایین دست مذاکراتی را داشته باشند.

ضیائی با اشاره به برگزاری نشست کارشناسی با مدیران شرکت فولاد اکسین خوزستان اشاره‌کرد و گفت: این شرکت به واسطه تولید محصولات ویژه و کاربردی در سطح کشور از برجستگی زیادی برخوردار است.

وی بیان‌داشت: همکاری این شرکت با تولیدکنندگان سازه‌های فولادی بسیار با اهمیت است و در همین راستا، به منظور مشارکت در تولید مواد اولیه واحدهای پایین دستی، توافقات اولیه صورت گرفته است.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه های فولادی ایران تصریح کرد: توافق با فولاد اکسین خوزستان برای مشارکت در تامین مواد اولیه اعضای این انجمن ، علاوه بر بهبود شرایط تامین مالی واحدهای تولیدی، باعث تسریع در تامین مواد اولیه مورد نیاز سازندگان خواهد شد.

ضیائی اضافه‌کرد: با همکاری اتاق بازرگانی اهواز قرار است، توافق‌های اولیه به یک تفاهمنامه تبدیل شود تا در آینده ای نزدیک به امضا برسد.

دولت برای تامین برق صنایع فولادی و فلزی چاره اندیشی کند

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران با تاکید بر اینکه قطع برق و محدودیت استفاده از این حامل انرژی در صنایع بالادست و پایین دست تبعات منفی برای بخش تولید درپی دارد گفت: دولت برای پیشگیری از بروز این تبعیات باید برنامه‌ریزی‌های کاربردی را در دستور کار قرار دهد.

ضیائی افزود: قطع برق باعث کاهش تولید و همچنین کمبود مواد اولیه صنایع می‌شود و در این شرایط، موج گرانی دوباره‌ای ناشی از محدودیت مصرف برق ویژه صنایع ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه تامین و افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه برای در زمینه تولید سازه‌های فولادی، چالش‌های زیادی ایجاد کرده است گفت: تحمیل شرایط ناشی از محدودیت مصرف برق در صنایع، اشتغال واحدهای تولیدی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

قانون جهش تولید مسکن نیاز به بازنگری دارد

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران در بخش دیگری به تعیین ۱۴ رکن در قانون جهش تولید مسکن اشاره‌کرد و گفت: در این قانون، بخش خصوصی مورد توجه قرار نگرفته است و از سوی دیگر، باید توجه داشت که اجرای این طرح نباید به سرنوشت مسکن مهر دچار شود.

ضیائی خاطرنشان‌کرد: دولت باید از ظرفیت بخش خصوصی و همچنین تشکل‌های مرتبط مانند انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران توجه کند تا اهداف تعیین شده برای تولید سالانه یک میلیون مسکن محقق شود.

وی یادآورشد: در صورت بازنگری در اجرای قانون جهش تولید، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران آمادگی دارد تا با دیگر انجمن‌های مربوط به بخش تولید مسکن، کارگروه‌های مشترکی را تشکیل دهد.

ضیائی تصریح‌ کرد: تشکیل این کارگروه‌ها به تسریع در انجام هماهنگی و همکاری‌های دولت و بخش خصوصی برای اجرای قانون جهش تولید مسکن منجر می‌شود.

رئیس هایت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صاردکنندگان سازه‌های فولادی خاطرنشان‌کرد: تاکنون در چند نوبت آمادگی این انجمن و فعالان اقتصادی در بخش تولید مسکن برای مشارکت در ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی به وزارتخانه‌های مختلف اعلام شد اما در حال حاضر، پاسخی از آنها دریافت نشده است.

بر اساس این گزارش، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران دارای ۶۰۰ عضو با اشتغالزایی ۵۰ هزار نفر است.