اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

جزئیات محاسبه قیمت مصرف کننده کالاهای تولید داخلی و وارداتی

اقتصادی یکشنبه 04/Ordibehesht/1401 10:16

با ورود «طرح خرید شفاف» به مرحله پنجم علاوه بر کالاهای تولید داخلی کالاهای وارداتی نیز مشمول درج قیمت شدند که سود عمده فروشی و خرده فروشی حداکثر 10 تا 14 درصد تعیین شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از  خبرگزاری فارس، طرح درج قیمت تولید کننده روی کالا با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور شفاف سازی قیمت انواع کالاها از 27 آذر سال گذشته اجرایی شد و از ابتدای اردیبهشت 1400 «طرح خرید شفاف» وارد فاز پنجم شد در این مرحله  علاوه بر تولیدکنندگان کلیه واردکنندگان نیز مکلف به درج دو قیمت روی کالاهای که عرضه می کنند، شدند. 

حسین لویی مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی شبکه توزیع سازمان حمایت در رابطه با جزئیات اجرای مرحله پنجم « طرح خرید شفاف» گفت: در مرحله پنجم این طرح علاوه بر اینکه تمامی تولیدکنندگان مکلف شده اند تا هم قیمت تمام شده تولید و هم قیمت مصرف کننده را روی کالاهای تولیدی خود درج کنند بلکه واردکنندگان نیز مکلف شده اند تا قیمت تمام شده کالای وارداتی به علاوه قیمت مصرف کننده را بر روی کالاهایی که عرضه می کنند درج کنند.

وی افزود: در مرحله پنجم «طرح خرید شفاف» کالاهایی وارداتی مانند موبایل، تبلت، لپ تاپ، کامپیوتر، بسته کاغذ A4 که قبلا هیچ قیمتی بر روی آنها درج نمی شد مشمول درج دو قیمت واردکننده و قیمت مصرف کننده شده اند. 

* نحوه محاسبه قیمت مصرف کننده کالاهای وارداتی

به گفته وی در کالاهای وارداتی قیمت واردکننده که مالیات بر ارزش افزوده هم لحاظ شده، به علاوه سود واردکننده و ضرایب سود عمده فروشی و خرده فروشی اضافه می شود و حداکثر قیمت مصرف کننده روی کالا درج می شود. عرضه کنندگان می توانند بین این محدوده یعنی آن حداکثر قیمت مصرف کننده ای که هست و پایین تر از آن با هم رقابت کنند. 

* جزئیات حداکثر سود مجاز خرده‌فروشی و عمده فروشی در ۹۱ قلم کالا

به گزارش فارس ضرایب سود و هزینه شبکه های توزیع و عرضه 91 قلم کالا از سوی عباس تابش، رئیس سازمان حمایت ابلاغ شد، براین اساس سود عمده فروشی و خرده فروشی 5 گروه کالایی که جزء کالاهای مصرفی مردم هستند مجموعا از 10 تا 14 درصد تعیین شده است.

 

 

 سازمان حمایت همچنین ضوابط استفاده از ضرایب عمده فروشی، خرده فروش و پخش کالا را نیز اعلام کرده است. 

منظور از ضرایب پخش عمده فروشی و خرده فروشی درصدهای مجازی است که عوامل تامین و توزیع کالا، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که بر اساس ضوابط قانونی مجوز توزیع و عرضه کالا را دارند می توانند بابت جمع سود و هزینه ها به قیمت خرید طبق فاکتور اضافه کرده و نسبت به فروش در مقطع عمده یا خرده اقدام کنند. 

ضوابط استفاده از ضرایب عمده فروشی، خرده فروشی و پخش کالا را  اینجا دریافت کنید.

بنا به این گزارش در مرحله پنجم «طرح خرید شفاف» تمامی کالا به استثنای 13 گروه کالایی مشمول درج قیمت می شوند که این 13 گروه کالایی عبارتند از: 

اقلام دارویی و پزشکی، مواد اولیه و کالاهای واسطه ای غیر قابل عرضه به مصرف کننده نهایی، انواع البسه، پارچه و پوشاک، انواع طلا، جواهر و زیور آلات، انواع صنایع دستی، محصولات کشاورزی غیر بسته بندی، کالاهای صنفی که در محل تولید عرضه می شوند از قبیل آش، حلیم، قنادی و ...، محصولات بورسی و کالاهای عرضه شده در بورس، محصولات کشاورزی غیر بسته بندی (فله)، انواع مصالح ساختمانی غیر قابل بسته بندی، محصولاتی که امکان بسته بندی ندارند، انواع لوازم التحریر غیرقابل بسته بندی، انواع قطعات، ابزار و لوازم غیربسته بندی.