اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

طرح‌های دانش بنیان حوزه خرما در خوزستان ظرفیت بهره‌مندی از تسهیلات تبصره ۱۸ را دارند

اتاق اهواز یکشنبه 04/Ordibehesht/1401 13:10

 مجری طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خوزستان با اشاره به ضرورت جذب تسهیلات از محل تبصره ۱۸ و ۱۶ قانون بودجه تا پایان خرداد امسال گفت: طرح‌های دانش بنیان حوزه خرما در خوزستان از ظرفیت بسیار مناسبی برای بهره‌مندی از این منابع برخوردار هستند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز نعمت اله سیاحی  در نشست کمیته خرمای کمیسیون کشاورزی در محل اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد: به‌منظور پشتیبانی از طرح‌های اشتغالزا در کشور، منابع مطلوبی با عنوان تبصره ۱۸ قانون بودجه در اختیار وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد.

وی افزود: این منابع برابر با تفاهمنامه منعقد شده با بنیاد برکت، به طرح‌های اشتغالزا تا سقف ۴۰ میلیارد ریال و با کارمزد ۱۰ درصد پرداخت می‌شود.

سیاحی با تاکید بر اینکه واحدهای فعال در تکمیل زنجیره ارزش افزوده بخش خرما می‌توانند از این منابع استفاده کنند گفت: پیشنهاد می‌شود که واحدهای فعال در این حوزه با دریافت این تسهیلات به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند.

وی با اشاره به ایجاد توجیه اقتصادی فعالیت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی بیان‌ کرد: با توجه به ظرفیت‌ بسیار خوب خوزستان در زمینه کشاورزی، لازم است به واسطه دانش بنیان شدن واحدهای تولیدی، زمینه مطلوب برای تکمیل زنجیره ارزش تولید محصولات استان فراهم شود.

مجری طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خوزستان ادامه داد: پیشنهاد می شود در قالب انعقاد تفاهمنامه سه جانبه میان بنیاد برکت، اتاق بازرگانی اهواز و جهادکشاورزی استان، فرآیندی ایجاد شود تا جذب منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه با هدف پشتیانی از طرح‌های اشتغالزایی در خوزستان از شتاب بیشتری برخوردار شود.

سیاحی همچنین به بخش دیگری از ظرفیت قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای ارایه تسهیلات بانکی به طرح‌های اشتغالزایی با عنوان تبصره ۱۶ قانون بودجه اشاره‌ کرد و گفت: این بخش از منابع، در اختیار استانداری‌های کشور قرار دارد که به‌منظور مشارکت بنیاد برکت در ارایه این تسهیلات، مذاکره با معاون اقتصادی استانداری خوزستان انجام شده است.

وی بیان کرد: استان‌های کشور تا پایان خرداد امسال مهلت دارند که تسهیلات تعیین شده تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه را جذب کنند البته احتمال تمدید نیز وجود دارد.

مجری طرح های اشتغال‌زایی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خوزستان خطاب به متقاضیان دریافت این تسهیلات گفت: اهلیت متقاضیان دریافت تسهیلات طرح‌های اشتغالزایی برای بنیاد برکت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این در حالی است که به‌منظور حمایت از کارآفرینان رسته‌های مختلف شغلی، کمترین سختگیری‌ برای دریافت وثیقه اعمال می‌شود.

بر اساس این گزارش کلیات تسهیلات از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰به منظور ایجاد، توسعه، تولید اشتغال و کارآفرینی بوده و از محل منابع ردیف ۲۸ مصارف جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه به میزان ۳۲۰ هزار میلیارد ریال به استان‌های کشور اختصاص پیدا کرده است.

در توافقنامه‌ای ملی بین صندوق توسعه ملی، سازمان هدفمندی، صندوق کارآفرینی امید، بانک های عامل و بنیاد برکت، آورده اعتباری آنها، سهم ۳۲۰ هزار میلیارد ریالی  افزایش و به سقف ۸۰۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید تا این منابع به حوزه تولید تزریق شده و موجب اشتغالزایی و رشد اقتصادی کشور شود.

همچنین بر اساس بند "الف" تبصره "۱۸" قانون بودجه سال ۱۴۰۱،  تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های اشتغالزایی با اولویت مناطق روستایی و محروم برای ایجاد طرح‌های خرد، کارگاهی و بنگاهی به بنیاد برکت ستاد اجرای فرمان امام (ره) اختصاص می‌یابد.