اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رئیس اتاق بازرگانی اهواز: ارتباط هدفمند و سازنده با مخاطبان مهمترین وظیفه روابط عمومی ها است !

اتاق اهواز جمعه 31/Ordibehesht/1400 13:01

کارکرد روابط عمومی از جهت اثرگذاری بر مخاطبین غیرقابل انکار است و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود. عصرِ انفجار اطلاعات واقعیتی است که در آن بر اهمیت بیش از پیش روابط عمومی ها تاکید می شود.

نقش آفرینی سریع خبری و ایجاد ارتباط هدفمند و سازنده با مخاطبان از مهمترین ویژگیهای یک روابط عمومی پویا و زنده به شمار می رود لذا می توان گفت که این واحد با انجام وظایف ذاتی خود ( در کنار سایرواحدها ) وظیفه ارتقاء آگاهی، ترغیب و اقناع افکار عمومی را بر عهده دارد.

وسعت مفاهیم و گستردگی کارکردهای روابط عمومی در بسیاری از کشورها به درجه ای رسیده است که از آن بعنوان هنر هشتم و ششمین شغلِ پراسترس در جهان یاد می شود که این امر به طبیعت ذاتی این فعالیت باز می گردد. نکته ی ظریف در آنچه بیان گردید، وجود دو عنصر " هنر و استرس " در فعالیتهای روابط عمومی است.

نکته ی مهم دیگر در روابط عمومی ، لزوم پیروی هدفمند آنها از شرایط زمان و مکان بمنظور ایجاد بهترین رابطه با مخاطبان و اثرگذاری بر آنها است.

شیوع بیماری کرونا در اواخر سال ۱۳۹۸ و خطراتی که جامعه را به دلیل فقر اطلاعاتی نسبت به پیچیدگیهای آن بیماری تهدید می کرد، اتاق بازرگانی اهواز را بر آن داشت تا ضمن توجه خاص به وظایف اجتماعی خود، به بُعد خبری روابط عمومی نیز توجه ویژه بنماید و آن را در جهت ارتقای اطلاعات شهروندان نسبت به بیماری کرونا قرار دهد.

تصمیم بر آن شد تا روابط عمومی اتاق با استفاده از ظرفیت خود، از ضرورتهای زمانی و مکانی پیروی نماید و نیاز شدید جامعه به اخبار، هشدارها و اطلاعات صحیح بهداشتی را ( در حدودِ توان ) مرتفع نماید.

در آن شرایط بویژه ۶ ماه اول شیوع بیماری که همه ی جهان غافلگیر شده و آمار ابتلا و مرگ در حال افزایش بود، بهترین و موثرترین روش در مبارزه با آن ویروس " فرهنگ سازی " از طریق ارتقای اطلاعات بهداشتی مخاطبان (عموم شهروندان) بود.

برای تحقق این منظور چاره ای جز رصد شبانه روزی اخبار و اطلاعات مرتبط به بیماری از منابع معتبر داخلی و خارجی نبود لذا روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز در همان بدو شیوع بیماری اقدام به توسعه ی دایره ی مخاطبین خود نمود و در قامت یک رسانه ی خبری تمام وقت و سریع، موثق و قابل اعتماد برای عموم مردم تبدیل شد.

واحد روابط عمومی به سایت خود بعنوان ابزار انتقال اخبار اکتفا نکرد و از ظرفیت تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و... بعنوان فرصتی که از طریق آن بشود با شهروندان ارتباط برقرار کرد و اطلاعات خبری را به آنها رساند، بخوبی استفاده نمود.

اقتضای قاعده ی تبعیت از شرایط زمان و مکان آن بود که  اخبار ما ( که از سرحد ۲۰۰ خبر در روز نیز عبور می کرد) در محدوده ی اخبار مربوط به استان خوزستان باقی بماند اما عملاً چنین نشد و روابط عمومی اقدام به پوشش عام خبری در ۲ بعد داخلی و خارجی با اولویت اخبار و رویدادهای محلی نمود. سهم اخبار اقتصادی که از وظایف ذاتی آن واحد بود نیز کم نشد.

غرض از این اشاره ، نه مهم انگاری یک واحد وابسته به اتاق و نه برتربینی آن است بلکه برای تبیین اهمیت و حساسیت مفهوم روابط عمومی و نقش آن در هدایت افکار عمومی ( بعنوان مثال ) اشاره ای اجمالی و گذرا به آن نمودیم.

از آنچه بیان شد این نتیجه حاصل می شود که روابط عمومی ها با درک صحیح از شرایط و شناخت کافی از مخاطبان بعنوان حوزه ی پویایی و تغییر به سمت بهترشدن تلقی می شوند.

فرصت را مغتنم می شمارم و این روز را به همه فعالان این عرصه بویژه همکارانم در واحد روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز تبریک عرض می کنم.

شهلا عموری

رئیس اتاق بازرگانی اهواز